7 soluţii prin care să faci faţă unei situaţii traumatice

reactii-traumatice-totul-despre-mame

E bine sa știți că puteți să țineți piept situațiilor traumatice fără să vă lăsați copleșiți de ele

Din interes pentru informaţie, automatism profesional şi dorinţa de a fi la curent cu ce se mai întâmplă în lumea largă, deschid îngrozitor de des site-urile de ştiri. În ultimul timp, însă, mi-e teamă să mai fac acest lucru, din pricina torentului de veşti extraordinar de triste care m-au copleşit, efectiv, de ceva vreme.

De la tragedia din Colectiv, cea de la Paris, explozia avionului rus în Egipt, accidentul stupid, dar fatal în care a fost implicat poliţistul pe motocicletă şi restul ştirilor dramatice cu calamităţi de pe glob, toate m-au impresionat în cel mai profund mod şi m-au făcut să-mi schimb optica asupra vieţii. Nu e niciun secret că expunerea prelungită la ştiri ce prezintă tragedii are un efect negativ asupra noastră, crescând şansele de a fi vulnerabili și anxioși şi de a intra rapid într-o stare de disperare şi înstrăinare. Din pricina lor ne putem simţi neputincioşi, temători că nouă şi oamenilor dragi de lângă noi li s-ar putea întâmpla aşa ceva, vom putea avea insomnii, avem şanse de a ne pierde sentimentul identităţii şi vom putea retrăi mental imaginile dezastrelor, prelungindu-le chiar şi în somn.

Din nefericire, din conversaţiile cu prieteni buni am simţit că nu sunt singura afectată de aceste nenorociri aflate la o distanţă mai mică sau mai mare de mine. Am mai descoperit, totuşi, şi că există câteva metode de autoapărare în acest caz de situaţii traumatice. Şi pentru că trebuie şi putem să nu lăsăm tristeţea să ne afecteze activităţile cotidiene, iată care sunt sfaturile date de specialişti pentru a putea face faţă cu brio la aceste veşti dramatice!

1. Limitarea expunerii la mijloacele de informare în masă

Primul şi cel mai uşor sfat ce poate fi pus în practică este acela de a ne uita cât mai puţin pe internet sau la televizor în momentele de după tragedie. Deşi poate credem că şocul iniţial al aflării veştii e apogeul trăririlor, toate detaliile care ies la iveală după eveniment nu fac altceva decât să augmenteze impactul acestuia. O singură porţie de ştiri pe zi este suficientă, în loc de a da refresh-uri peste refresh-uri la pagina de Facebook pentru a vedea ce se mai întâmplă.

2. Stabilirea unui program de activităţi fizice regulate

Sportul face minuni nu numai pentru corp, ci şi pentru minte. Endorfinele secretate în timpul activităţii fizce au rol de aducere a unui sentiment de plăcere în organism şi de relaxare. Prin sport, sângele circulă mai bine, această circulaţie îmbunătăţită are un rol pozitiv asupra creierului, iar depresia şi starea de anxietate sunt mult diminuate. În plus, sporturi precum înotul, echitaţia, mersul cu bicicleta sau jogging-ul oferă doză necesară de calm şi de regăsire personală.

3. Respectarea şi chiar suplimentarea programului de odihnă

Toţi tânjim după somn. Iar când în jurul nostru au loc situaţii traumatice, somnul acţionează nu numai pe zona cea mai uşor de observat, adică odihna, ci şi în domeniul instalării unei stări suplimentare de bine. Această stare ne ajută să gestionăm mai eficient lucrurile cu potenţial traumatic din jur şi să diminuăm efectul lor asupra noastră. De aceea, încercaţi să dormiţi cele 7-8 ore pe noapte, ba chiar să profitaţi de fiecare oră suplimentară de somn ivită.

4. Includerea mai multor alimente sănătoase în meniul zilnic

Printr-un meniu complex, format din alimente sănătoase şi din care să lipsească alcoolul şi produsele pe baza de cofeină şi zahăr în exces, ce pot crea stări de nervozitate şi insomnii, ne păstrăm organismul mai puternic în faţa atacurilor psihice de acest fel. Includeţi la mic-dejun, prânz şi cină alimente care să conţină Omega 3, proteine, minerale şi cât mai multe vitamine luate din fructe şi legume şi veţi crea un bun scut împotriva veştilor proaste.

5. Planificarea unor ieşiri împreună cu familia şi prietenii

Când suntem alături de oamenii dragi, totul e mult mai uşor. Până şi aceste stări de tristeţe care ne cuprind şi în faţa cărora suntem neputincioşi pot fi mai uşor de surmontat dacă cei pe care îi iubim ne sunt aproape. Înconjuraţi-vă de partener, copii, restul familiei şi prieteni, urcaţi-vă în maşină şi ieşiţi din mediul atât de cunoscut zi de zi şi încărcaţi-vă bateriile.

6. Practicarea unor activităţi relaxante

Cititul, vizionatul unui film sau al unui serial care v-au binedispus cândva, o ședință de masaj sau o cină liniştită în doi sunt cea mai sigură cale către relaxare şi către comutarea gândurilor de la poveştile care vă întristează la scenarii palpabile şi mai optimiste.

7. Asigurarea copiilor că totul este în regulă

Nu-i uitaţi pe copii. Chiar dacă aveţi impresia că nu au cum să înţeleagă foarte multe din ceea ce se întâmplă, ei pot fi afectaţi de veştile dramatice care li se derulează în faţa ochilor, chiar mai mult decât adulţii. Explicaţi-le cu blândeţe şi dragoste că voi faceţi tot ce este posibil ca ei să fie în siguranţă, implicaţi-i în activităţi care să nu le permită să aprofundeze subiectul, evitaţi să discutaţi în preajma lor despre tragedia întâmplată şi renunţaţi la butonatul posturile de ştiri de la televizor sau radio atunci când sunt copiii în preajmă.

Citește și:
Ce să nu vorbeşti lângă un copil
Când lumea doare
Cum le vorbim copiilor despre război?
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație