Conceptul de mindfulness, prezentat de Gáspár György la prima ediţie din 2015 a Serilor TDM

Serile TOTUL DESPRE MAME | Totul despre mame
La Serile TDM, Gáspár György ne-a adus mai aproape conceptul de mindfulness
Serile TOTUL DESPRE MAME | Totul despre mame
La Serile TDM, Gáspár György ne-a adus mai aproape conceptul de mindfulness

Părinţii au putut afla la SERILE TOTUL DESPRE MAME informaţii utile și fascinante despre mindfulness

Librăria Humanitas de la Cişmigiu a fost arhiplină la prima ediţie din 2015 a Serilor TOTUL DESPRE MAME, ediţie ce l-a avut ca invitat pe Gáspár György, preşedintele Asociaţiei Multiculturale pentru Psihologie şi Psihopedagogie. Sub titlul „Tehnici de mindfulness pentru o relaţie caldă, sinceră şi relaxată cu copiii noştri”, vorbitorul serii a reuşit vineri, 23 ianuarie, să le capteze atenţia celor prezenţi, povestindu-le despre tehnicile de mindfulness cu ajutorul cărora vor putea fi capabili să păstreze în minte întregimea şi frumuseţea copiilor lor chiar şi în momentele dificile. Astfel, vor reuşi să răspundă nevoii copilului printr-o manieră conştientă şi empatică.

De la mindfulness, la happiness

La ce conferinţă mergi azi, mama? m-a întrebat fetița cea mare când am plecat de-acasă. La o conferinţă despre mindfulness. Mindfulness? Rimează cu happiness! mi-a spus. Aşa e, am încuviinţat, dându-mi seama că, dacă despre happiness ştiu ceva, mai am de recuperat la capitolul mindfulness. Am aflat, însă, multe lucruri de la Gáspár György despre această tehnică ce poate să-ţi restituie stările de fericire pe care le credeai pierdute şi să te apropie şi mai mult de familia ta.

Mindfulness este un concept relativ nou şi în plină ascensiune internaţională care derivă din tehnicile de meditaţie budiste şi care a fost adus în atenţia lumii occidentale prin intermediul profesorului american Jon Kabat-Zinn. Un alt specialist preocupat de acest domeniu este Dan Siegel, care consideră că a fi mindful înseamnă să fii conştient, grijuliu, intenţionat, iar a fi mindful nu înseamnă reacţie, ci răspuns. Reacţia e automată, repetitivă, impulsivă, iar răspunsul este grija faţă de celălat şi recunoaşterea că cel mai important lucru este acela de a nu face rău.

Mindfulnessul înseamnă şi conectare, dar şi un mod de a acţiona conform valorilor noastre de viaţă. Deşi pare un lucru dificil, după ce ne stabilim aceste valori vom reuşi, după practică îndelungată, să acţionăm conform lor şi, foarte important pentru familii, să le arătăm şi copiilor noştri un anumit model demn de urmat.

Igiena creierului se poate face prin mindfulness

Mindfulnessul poate fi asemănat unui procedeu de igienă orală. Dacă ne preocupăm de sănătatea cavităţii bucale, de ce nu am fi preocupaţi şi de cea a creierului? Ca fapt divers, din cele 60.000 de gânduri pe care le are un om în fiecare zi, 90% dintre acestea se repetă, iar tehnicile de mindfulness ne ajută să facem puţină ordine în minte şi să fim conectaţi la prezent. Acest lucru e deosebit de important, dacă ne gândim că în 50% din timp mintea călătoreşte, iar cele două destinaţii preferate ale minţii sunt trecutul şi viitorul. Când ceva emoţional se activează în noi, mintea ne duce acolo, iar noi pierdem contactul cu prezentul. Astfel, trecutul ne fură şi ne împiedică să gestionăm prezentul, iar stările proaste duc la o proiectare nefastă a viitorului. Pierdem prezenţa şi conştienţa, uităm că pentru rezolvarea conflictelor trebuie să fim prezenţi şi nu luăm în calcul că mintea omului obişnuit nu poate face anticipări corecte şi reale despre viitor.

Mindfulness, un ajutor în relaţia părinte – copil

Gáspár György a mai subliniat că mindfulnessul este un mijloc de a ne întări şi/sau repara relaţia dintre noi şi copiii noştri. După o conectare conştientă la propria persoană mă pot conecta la celălat, respectându-i unicitatea şi eliminând din mintea mea proiecţiile negative. Acestea din urmă sunt dăunătoare, pentru că omul mic şi drag de lângă mine se poate identifica cu ele şi se va comporta la fel.

Pentru o conectare şi mai bună, părintele trebuie să facă un act de curaj, care constă într-o întoarcere în trecut pentru a-şi repara greşelile, pentru a-şi identifica nevoile nesatisfăcute şi satisfăcute. Fără o incursiune serioasă în trecut nu putem integra în prezent lucrurile de azi care să nu ne mai afecteze şi nu putem deveni părinţi mai buni.

Viaţa de zi cu zi poate fi trăită frumos

Beneficiile mindfulnessului sunt multiple, iar cel ce învaţă să integreze în viaţa sa acest concept va avea parte de o formă de vindecare şi de o formă de viaţă (şi de parenting) care facilitează procesul de creştere personală. Mindfulnessul este şi o cale de dezvoltare a cortexului prejfrontal, ne ajută să reducem suferinţa şi să recâştigăm bogăţia prezentului.

Raportând conceptul de mindfulness la cel de mindlessness vom descoperi nişte diferenţe clare. Primul înseamnă că las trecutul, onorez deschiderea, valorizez relaţia şi exersez prezenţa şi conectarea. Cel din umă se referă la deconectare, uitarea valorilor, reactivitate, evitare, rumegare mintală şi egoism.

Seara s-a încheiat cu o frază foarte importantă, care sunt sigură că a rămas în mintea multora dintre cei prezenţi: ceea ce practicăm devine mai puternic! Iar eu am plecat de la eveniment cu gândul să-mi îndrept mai mult atenţia spre acest domeniu care, din spusele convingătoare ale lui Gáspár György, chiar poate să îţi aducă destul de multe stări de happiness.

 

Atelierul pentru copii care are loc la fiecare Seară TOTUL DESPRE MAME a fost susţinut de echipa de la Asociaţia Da’DeCe. Acesta a fost centrat pe stimularea creativităţii şi le-a prezentat celor mici un program de educaţie construit din poveste şi joc în jurul obiectelor japoneze aflate în librărie. Programul a îmbinat jocurile de descoperire cu cele senzoriale şi elementele de poveste cu un atelier de creaţie prin care copiii au realizat evantaie preţioase şi peşti zburători.

Foto: Fotografii de familie.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație