Ce sport se potriveşte copilului meu?

Să-l înscriu la înot, la karate sau la tenis? Sau la toate trei? Atunci când vine vorba de sporturi pentru copii, părinții au o mulțime de întrebări. Am încercat să răspundem la câteva dintre ele cu ajutorul dr. Alin Popescu, medic primar medicină sportivă și manager medical al Federației Române de Rugby. 

 

Sportul este recomandat și de psihologi 

Teoretic, ştim cu toţii că practicarea regulată a unui sport stimulează dezvoltarea anumitor abilităţi motrice (coordonare, viteză) sau cognitive (întelegerea, capacitatea de a lua anumite decizii).

Auzim totodată foarte des, mai ales din partea psihologilor, faptul că, atunci când practică un sport, copiii învaţă să elaboreze anumite strategii, cum să-şi întărească voinţa, dar şi cum să-şi controleze stresul şi suferinţa. Pe lângă beneficiile fizice, copiii capătă mai multă siguranţă, încredere în ei inşişi, autocontrol şi independență.

În regulă, am învăţat astfel și noi, părinții, că sportul intră în programul copiilor noştri într-un echilibru între „trebuie” şi „este recomandat”. Dar cum ne dăm seama care este sportul care se potriveşte cu temperamentul copiilor noştri?

Fiecare copil are propria lui personalitate, care nu se potriveste oricărei activităţi sportive. „Un sport precum rugby-ul va accentua hiperactivitatea unui copil deja agitat. În acest caz se poate opta pentru tenis, înot, atletism, ciclism sau schi, dezvoltându-i astfel rezistenţa şi răbdarea”, explică dr. Alin Popescu. „Pentru copiii foarte timizi putem alege un sport combativ, precum artele marţiale, hanbdalul sau voleiul, care îi vor permite să se afirme. De asemenea, echitaţia este o bună metodă de a-l scoate din cochilia lui: relaţia cu animalul se bazează pe încredere, lucru care-l face pe copil să se simtă mai confortabil. Unui copil îndrăgostit de natură i se potriveşte un sport practicat în principal în aer liber, precum fotbal, rugby. Pentru micuţii cu probleme de astm, recomand înotul’, adaugă medicul.

O metodă foarte bună de a intui sportul potrivit este să le permitem copiilor să practice mai multe tipuri simultan. „Copilul poate să-şi dea seama prin comparaţie care sport îi place şi i se potriveşte cel mai bine. În plus, practicând un singur sport pot să apară accidentările de suprasolicitare datorită stresului aplicat repetitiv asupra aceloraşi articulaţii, oase sau muşchi”, spune dr. Alin Popescu.

 

Ce sport să aleg pentru copilul meu?

Pentru a lua o decizie bună, dr. Alin Popescu ne recomandă să ţinem cont şi de vârsta şi morfologia copilului, astfel:

3 – 5 ani:

Mişcarea – copilul are abilităţi de bază (aleargă, sare, aruncă) şi se poate balansa puţin

Vederea – copilul are dificultăţi în a urmări direcţia şi viteza obiectelor în mişcare

Învăţarea – durata atenţiei copilului este foarte scurtă

Activităţi recomandate: alergare, plimbări cu tricicleta, gimnastică ușoară, gen acrobatic

 

6 – 9 ani:

Mişcarea – copilul are abilităţi de bază îmbunătăţite, începe să înveţe deprinderi mai grele (exemplu: aruncarea mingii de la distanţă)

Vederea – copilul începe să aprecieze viteza obiectelor în mişcare, dar are încă dificultîţi în a intui direcţia acestora

Învăţarea – durata atenţiei copilului rămâne scurtă, îi este greu să-şi amintească mai multe detalii pentru a lua o decizie rapidă

Activităţi recomandate: fotbal, nataţie, gimnastică, patinaj, dans, tenis, bicicletă, arte marţiale fără contact

 

10 – 12 ani:

Mişcarea – copilul devine mai priceput în deprinderi complexe (exemplu: proiectează o minge în plasă)

Vederea – copilul este complet dezvoltat, asemenea unui adult

Învăţarea – durata atenţiei copilului este mai bună, amintindu-şi totodată mai multe detalii de joc

Activităţi recomandate: fotbal, basket, hochei pe gheaţă

 

13 – 15 ani:

Mişcarea – copilul are un puseu de creştere, ceea ce-l face mai putţin flexibil

Vederea – copilul este complet dezvoltat, asemenea unui adult

Învăţarea – are capacitatea de a reţine multe detalii şi de a crea strategii de joc

Activităţi recomandate: orice sport, în funcţie de preferinţe

 

16 – 18 ani:

Mişcarea – deprinderile copilului seamană cu cele ale adultului

Vederea– copilul este complet dezvoltat

Învăţarea – copilul are atenţie şi memorie bună

Activităţi recomandate: orice sport, în funcţie de preferinţe

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație