Copilul meu si sportul

 

Activitatea fizica inseamna sanatate

Cat de important este pentru copii sa fie indemnati sa faca miscare? Toata lumea stie ca cei mici nu pot sta locului, ca este in natura lor sa se miste continuu, atat de repede ca uneori obosesti numai uitandu-te la ei.

Dar, oare, viitorii adulti vor face la fel de multa miscare?

 

Un stil de viata sanatos presupune activitate fizica zilnica. Activitatea fizica constanta preintampina bolile cardiovasculare, obezitatea, imbunatateste sanatatea mentala, previne depresiile si ajuta la dezvoltarea stimei de sine. Exista tari in care exercitiul fizic in scopul mentinerii sanatatii este o preocupare a unei mari parti a adultilor. In Romania, in ultimii ani, tot mai multa lume a inceput sa faca jogging sau sport in sali de fitness, insa cea mai mare parte a populatiei este inactiva, iar incidenta  bolilor cardiovasculare este mare.

 

Cum ne putem ajuta copilul sa ajunga un adult care sa practice exercitiul fizic si sa fie o persoana sanatoasa? Sigur, indemnul noastre de a face sport vor fi, de la o anumita varsta, ignorat. O buna metoda este ca parintii insisi sa faca miscare. Copiii isi imita parintii nu numai cand sunt mici, dar invata de la ei si cum sa se poarte cand vor fi mari. Ei invata de la parinti “rolul” de adult. Daca vor avea, din copilarie, modelul unui adult care face miscare, care se simte bine cand face sport, care considera important exercitiul fizic si care isi face timp in programul sau zilnic, sansele copiilor sa devina  adulti activi fizic cresc.

 

Un mic truc

La cateva luni dupa nasterea copilului, unul de lucrurile de care aveam foarte mare nevoie era miscarea fizica, in schimb timpul disponibil pentru asta era aproape inexistent. Ne pregateam sa mergem in parc, intreaga familie, cand partenerului meu i-a venit ideea sa luam rachetele de badminton si sa jucam in fata copilului, care statea in carucior. Ne-am gandit ca poate vom impusca doi iepuri deodata: vom face miscare si vom tine copilul de 5 luni ocupat, atent la miscarile noastre, macar pentru cateva minute.

 

Micul nostru truc a dat rezultate excelente: micul spectator radea cu pofta, iar noi, parintii, ne-am simtit bine dupa numai 10 minute de joc. De atunci, am cautat mereu solutii prin care sa impacam nevoia de miscare, in aer liber, si statul cu copilul. Contrar obiceiurilor de dinainte de a avea copil, cand preferam sa ne odihnim dupa o saptamina obositoare, acum, de cele mai multe ori, zilele de la sfirsitul saptamanii sunt dedicate activitatilor fizice cu toata familia.

 

Cum sa facem loc miscarii in programul nostru zilnic?

Schimbandu-ne noi insine programul, alocandu-ne un timp pentru miscare, macar o data la cateva zile. Gandindu-ne atat la faptul ca ne vom imbunatati propria sanatate, cat si la faptul ca vom oferi o asigurare de viitor pentru copiii nostri. Faptul ca vom face jogging sau vom merge la o sala de sport si ca micutii nostri vor afla acest lucru, va avea un efect important imaginii lor despre noi. Cu cat vom fi noi mai preocupati de sport, cu atat le vom insufla aceasta pasiune copiilor.

 

Facand miscare impreuna cu copiii, introducand activitatea fizica in programul zilnic al familiei. Activitatea fizica in familie poate lua fie forma sportului (fotbal, jogging, baschet, mersul cu bicicleta etc.), sau, mai ales in cazul copiilor mici, forma unui joc care presupune activitate fizica (joaca de-a prinsa, saritul corzii, mersul in echilibru pe o linie trasata cu creta, aruncatul la tinta) sau participarea la activitati simple, pe care le face copilul mic: topait, alergat, etc. Chiar copiii se vor distra mai bine atunci cand parintii vor participa la joaca lor.

 

Ce sa faca si sa nu faca parintele atunci cand face sport impreuna cu copilul

Parintele trebuie sa creeze o atmosfera placuta, sa se asigure ca cel mic se distreaza in timp ce face sport.

 

Parintele trebuie sa incurajeze copilul in timp ce fac miscare, sa-l aplaude si sa-l felicite pentru reusite. Chiar si reusitele care, unui adult, ii par marunte, pot fi foarte importante pentru copil si trebuie apreciate – spre exemplu, faptul ca un copil mic reuseste sa loveasca mingea cu paleta, chiar fara a o directiona unde ar dori parintele.

 

Parintele nu trebuie sa impuna standarde de performanta pe care copilul nu le poate atinge. Sportul nu trebuie sa fie pentru copil o corvoada, ci un prilej de a se distra si de a face miscare.

 

Sa nu trezeasca sentimente de rusine sau vinovatie copilului pentru nereusitele sale sportive. Talentul copiilor difera, iar unii copii se descurca mai bine decat altii la diversele activitati. Miza cea mai importanta nu este de a face din copil un sportiv de performanta, ci aceea de a face o persoana activa fizic. De aceea, parintele nu trebuie sa fie dezamagit daca nu vede in copilul sau un viitor Hagi sau o viitoare Nadia. Dezamagirea parintilor este descurajanta pentru copii si nu face decat sa ii indeparteze de sport. Sunt foarte putini copiii care ajung sportivi de performanta, insa toti adultii trebuie sa faca exercitiu fizic pentru a-si imbunatati sanatatea fizica si mentala.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație