Salvează, congelează şi păstrează!

Sa nu mai aruncam alimente Totul despre mame

Sa nu mai aruncam alimente Totul despre mame

Strategie în bucătărie: economie în frigider, dar și în portofel!

Nu numai nouă ni s-a întâmplat să gătim două-trei porții în plus care au ajuns direct la gunoi, nu? Sau să facem cumpărături în grabă, care s-au dovedit nişte alegeri neinspirate şi au ajuns în tomberon?

De fiecare dată când aruncăm mâncare, aruncăm bani.

De altfel, în lume, o treime din alimente ajung la coşul de gunoi. Iată 5 sfaturi pentru a economisi, dar şi pentru a salva bugetul familiei:

1. Scrie o listă de cumpărături necesare şi foloseşte-o.
Unul dintre motivele pentru care aruncăm mâncarea este excesul pe care îl cumpărăm. Dacă tot ajungi în magazine săptămânal, e momentul să renunţi la principiul „lasă, mai degrabă să rămână, decât să nu fie destul”.

Chiar dacă bananele acelea galbene îţi zâmbesc în galantar, nu e cazul să iei două kilograme. În trei zile vor fi doar un morman înnegrit de banane defuncte, de care îţi e silă să te atingi. Înainte de a merge la cumpărături, verifică ce ai deja prin cămară!

2. Păstrează alimentele corect.
Despre asta am vorbit puţin şi când am organizat cămara şi frigiderul. Iată și soluțiile:

– ceapa şi usturoiul se păstrează bine la temperatura camerei, la fel şi roşiile;

– nu lăsa verdeţurile şi legumele cumpărate în pungi de plastic; trebuie şterse bine, uscate şi abia apoi puse în frigider, în sertarul special, altfel, ele vor „transpira” şi se vor strica mai repede;

– cartofii trebuie ţinuţi într-un loc întunecos şi rece; dacă au o tentă verzuie, nu-i mânca; dacă încolţesc, ai grijă să tai întreaga zonă încolţită, şi chiar să scobeşti adânc zona respectivă, pentru a îndepărta partea cu solanină, care este toxică;

– refrigerează sau congelează carnea imediat ce ai ajuns acasă; căldura favorizează înmulţirea bacteriilor şi te poţi pricopsi cu o intoxicaţie.

3. Resturile sunt preţioase.
Un polonic de supă rămas de la prânz poate fi strecurat, congelat şi folosit într-una din serile viitoare ca bază la un sos. Resturile de ardei, morcovi, cozile de pătrunjel şi alte asemenea, pot fi transformate într-o supă bază pentru alte preparate.

Chiar şi resturile uscate de parmezan pot fi congelate şi apoi, când te loveşte inspiraţia în bucătărie, pot fi adăugate într-un sos ce va deveni cu siguranţă delicios. Nu uita să etichetezi tot ce congelezi!

Pâinea, inclusiv cu maia, poate fi congelată pentru a o păstra mai mult timp.

4. Inventează propriile reţete cu ce ai prin frigider sau apelează la internet.
Sunt, fără exagerare, zeci de mii de bloguri de site-uri şi retete, unele cu filmuleţe incluse, care ne arată, pas cu pas, ce e de făcut. Când eşti în pană de idei, usturoiul pisat tras în puţin unt împreună cu resturile de la cina şi o salată de frunze verzi şi crudităţi te scoate cu succes din orice încurcătură.

5. Găteşte în porţii potrivite nevoilor tale.
Dacă nu îţi place să mănânci din acelaşi fel de mâncare de două ori în săptămână, găteşte strict cât îţi trebuie. Nu reîncălzi mâncarea gătită mai mult de o singura dată, pentru că îşi va schimba gustul şi textura.

Anumite preparate sunt mai susceptibile să provoace intoxicaţie alimentară mai mult decât altele. Printre acestea sunt tocăniţele cu carne tocată sau din pasăre, preparate ce conţin lactate, salate cu ou, amestecuri ce conţin cereale şi legume crude, paste cu sos etc. De aceea, ţine cont ca atunci când reîncălzeşti, temperatura finală a preparatului să fie peste 75 grade Celsius. Dacă e vorba de lichide, atunci e mai bine să le dai în fiert. După ce ai decongelat un preparat, nu-l mai congelezi a doua oară.

 

Oricare ar fi metoda şi relaţia ta cu bucătaria, ţine cont de aceste sfaturi. Salvezi timp, bani şi nu în ultimul rând, te bucuri de aroma unui preparat bine făcut de două ori. Voi cum procedaţi?

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație