Sfaturi pentru mame epuizate

mama epuizata

Dr. Alin Popescu: „Dacă Superwoman ar exista, sigur ar avea bonă și program de lucru 9-15″

Tocmai a trecut minivacanța de Paște, în care sperai să te odihnești, dar, imediat ce ai reintrat în ritmul obișnuit, ai început să te simți la fel de obosită și de epuizată ca de obicei? Te înțelegem! Toate mamele trec prin stări de suprasolicitare, fizică și psihică. Iureșul zilnic între casă și serviciu, între cina care trebuie să fie gata la timp și proiectul în derulare la birou, nopțile nedormite atunci când cei mici au febră și munca peste program, pentru a respecta un deadline strâns – toate acestea ne consumă energia și ne aduc în pragul epuizării. Eu recunosc: de fiecare dată când apăs accelerația și încerc să fiu așa cum îmi doresc, adică mamă implicată, soție de vis și carieristă de nota 10, ajung ca Agripina urcând muntele și nu visez decât la noaptea în care voi dormi 12 ore (și care nu pare să vină decât la pensie).

Dr. Alin Popescu, medic primar medicină sportivă și manager medical al Federației Române de Rugby, ne dă sfaturi utile pentru a preveni sau a trata stările de surmenaj și epuizare.

 

Domnule doctor, multe mame se plâng de suprasolicitare: trebuie să se ocupe de casă, de copii, de serviciu. Ce este, de fapt, suprasolicitarea? Cum resimt mamele epuizarea fizică?

Oricât de bine ar suna, a fi de trei ori femeie – mamă, soție şi femeie de carieră – este extrem de dificil şi de solicitant. Nu de puține ori, suprasolicitarea şi surmenajul lovesc în tinerele femei care încearcă din răsputeri să facă toate lucrurile să funcţioneze bine. Este o situație absolut ideală aceea în care casa e lună, copiii sunt îngrijiți impecabil, cariera este pe un plan ascendent, iar relația de cuplu este mai mult decât fericită. Realitatea dovedește, de fiecare dată, că nimeni nu le poate face pe toate, decât dacă plătește prețul scump al epuizării, fie ca este vorba de cea fizică sau de cea psihică. Probabil că multe dintre femeile care se confruntă cu ținutul casei şi cu munca de la serviciu s-au confruntat cu senzația de oboseală fizică extremă, zi după zi, în faţa căreia nici somnul nu mai poate face ceva. Este greu de găsit o rezolvare în cazul femeilor care se confruntă cu ritmul de viață impus în zilele noastre, însă cred că soluția acestei probleme ar putea să o reprezinte ajutorul din partea celor apropiați. Soţul, părinții sau prietenii uneori vă pot scoate din impas în momentul în care simțiți că situația vă depășește şi că lista de probleme pe care o aveți este inepuizabilă.

 

Ce se întâmplă atunci când epuizarea fizică coincide şi cu o perioadă dificilă din punct de vedere psihic, cum ar fi depresia postnatală?

Nu puține femei se confruntă inițial cu epuizarea fizică, urmând ca acesteia să i se alăture semnele şi simptomele de epuizare psihică. Femeile au un fond emoţional şi o sensibilitate mult mai pronunțată decât bărbații, fiind predispuse la apariția stărilor de epuizare în cadrul cărora componenta psihică joacă un rol important. Presiunea exercitată de societate asupra femeilor este pe undeva mult mai mare decât în cazul bărbaților. Femeia secolului 21 trebuie să fie veșnic frumoasă şi cochetă, căsătorită, sa facă eventual şi doi copii, să ţină casa lună şi să aibă un job decent. Or, pentru îndeplinirea acestor criterii o femeie trebuie să lupte şi să consume toata energia de care este capabilă, deoarece nu toate femeile se nasc frumoase, înalte, suple şi nu toate reușesc să împace cariera cu viața de familie. Nu puține sunt cele care, în urma unei sarcini, a kilogramelor dobândite în plus, a eșecurilor de la serviciu (mai mari sau mai mici) şi a solicitărilor celor din jur, clachează ajungând chiar până la depresie. Durerile de cap, starea de nervozitate, lipsa entuziasmului, oboseala, problemele digestive, plânsul din orice şi insomnia sunt doar câteva dintre semnele şi simptomele date de sindromul de epuizare.

 

Care sunt, în general, remediile pentru a combate suprasolicitarea?

Pentru a ameliora starea de epuizare cronică cu tot cortegiul acesteia de semne şi simptome trebuie identificate cauzele exacte şi îndepărtate pe rând. Chiar dacă este mai ușor de zis decât de făcut, schimbarea stilului de viață este necesar şi reprezintă de cele mai multe ori soluția salvatoare. Pentru femeile care au de dus în spate casa, cariera și îngrijirea copiilor, o idee salvatoare ar fi să înceapă prin a cere ajutor şi a se obișnui pe cât posibil cu ideea ca Superwoman nu există şi că, dacă ar exista, sigur ar avea o bonă şi program de lucru 9-15. De asemenea, trebuie ținut cont de faptul că oricine are nevoie de timp pentru sine şi pentru activitățile libere, de plăcere şi relaxare. O baie cu lumânări şi spumă, o zi la shopping, o dimineață petrecută cu cafea, cu o carte în mână sau o ieșire la iarbă verde sunt doar câteva dintre activitățile care vă pot salva de la rutina zilnică şi de la drumul sigur către surmenaj.

1
2
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație