Cum învingem stresul de Crăciun? Să fie de toate, dar să nu le fac eu!

Stresul de Crăciun. Am văzut recent un trailer la un film şi o bunică spunea:„Mamele nu au bucurii, ele dăruiesc bucurie, asta înseamnă să fii mamă”. Filmul este povestea unor mame care vor un Crăciun fără stres, un Crăciun în care să nu se zbată cu de toate: cumparături, împachetat de cadouri şi mai ales stres, mult stres.

Cam aşa mă simt şi eu apropo de Craciunul de anul acesta. Să fie de toate, dar să nu trebuiască să le fac eu. Să fie curat, să fie mâncare, să fie brad, dar să se facă fără mine.

Sunt mamă de trei copii şi în unele zile tot ce îmi doresc e să am o baghetă magică să le înfăptuiască ea pe toate, iar eu să pot dormi.

Oare de ce ne zbatem mereu pentru un Crăciun perfect? Sigur nu trebuie să vă spun ce înseamnă pentru o mamă feţele zâmbitoare ale celor dragi adunaţi în jurul mesei şi cât ne bucurăm să-i vedem pe copii cu burticile pline de dulciuri de casă. Crăciunul este sărbătoarea familiei.

Dar cum facem faţă la stres? Cum oferim bucurie, bucurându-ne şi noi în acelaşi timp? Sau bunica din filmul acela avea dreptate?

Iată câteva sfaturi, pe unele le-am testat şi eu:

 1. Faceţi planuri din timp.

Planurile şi listele fac parte din normalitatea fiecărui Crăciun pentru mine. Fac lista de cumpărături pentru Crăciun inclusiv pentru cadouri şi pentru masa de Crăciun cu ceva vreme înainte. Pentru masa de Crăciun cumpăr tot ce înseamnă carne pentru snitele, fripturi, rulade, sarmale şi o congelez. Am congelat şi aluaturi pentru fursecuri.

Locuim la ţară, iar înainte de Crăciun marfa apare şi dispare într-o oră în măcelăriile cunoscute pentru carnea de calitate.

Plănuiesc la început de decembrie ce voi găti pentru Craciun şi pentru Anul Nou. Apoi marchez în calendar care sunt zilele în care voi găti şi ce. Sarmalele şi fripturile, le fac mai repede decât salatele cu maioneză care sunt perisabile. Anul acesta e prea mult să fac şi prăjituri cu doi bebeluşi care trag de mine, dar de obicei şi acelea sunt plănuite din vreme. Le prefer pe cele cu foi pentru că pot face foile şi cu două săptămâni mai devreme, la fel şi fursecurile sau turta dulce care se păstrează fără probleme.

Dacă plănuiţi să călătoriţi, faceţi lista cu articolele de care nu vă puteţi lipsi cum ar fi haine şi încălţăminte pentru zăpadă sau medicamente necesare copiilor în caz de urgenţă, gen antitermice, săruri de rehidratare, smecta, sirop din plante pentru tuse etc.

2. Faceţi cumpărături online

Puteţi cumpăra cadouri online, asta se ştie. Cred că foarte multă lume procedează astfel. Site-urile româneşti, dar şi cele străine, abundă în oferte speciale de sărbători. Dar şi aici trebuie să aveţi grijă la perioada de livrare ca să nu întârzie cumva Moş Crăciun. Serviciile de curierat sunt suprasolicitate în perioada Sărbătorilor.

 3. Creaţi tradiţii pentru familia voastră

Nu trebuie să fie nimic special, poate fi cina de Craciun sau poate fi împodobirea bradului. În familia noastră acestea sunt tradiţiile. Petrecem Crăciunul împreună în familie şi încercăm să ne bucurăm de ceea ce avem, să ne reamintim că e un timp al împăcării şi al mulţumirii. Ne bucurăm de cadourile de sub brad şi unii de alţii. Crăciunul poate fi strălucitor şi aşa. Nu vă stresaţi chiar dacă aveţi musafiri, cu siguranţă dacă vin, o fac de dragul vostru, nu pentru că tocmai aţi renovat casa, aţi spălat geamurile sau aţi făcut cel mai bun cozonac.

4. Regândiţi modul de a face cadouri

Autorii articolului acesta vorbesc despre cadourile pentru copii în termeni de „ceva ce vor, ceva de citit şi ceva de care au nevoie”.

Dar tot pe noi, femeile, cade sarcina unui Crăciun cât mai aproape de perfecţiune. Iar asta se întâmplă peste tot în lume. Femei educate, care au job-uri solicitante şi stresante, muncesc şi mai mult acasă. De Crăciun muncesc şi mai mult ca de obicei.

The Washington Post dedică un articol stresului  de care au parte mamele în jurul Crăciunului.

Se pare că până la urmă mamele sunt cele care fac cel mai mult acasă şi munca aceasta si-o impun cumva singure. Ele se simt de fapt datoare să creeze toate aceste tradiţii de familie pentru că ele ne ţin uniţi într-o familie. De multe ori ele duc mai departe tradiţii şi obiceiuri preluate de la mame şi de la bunici. Chiar dacă bărbaţii se implică în sarcinile casnice, partea cea mai mare cade tot pe umerii femeilor.

Alte mame vorbesc despre depresia care devine mai puternică de Sărbători şi care trebuie gestionată cu grijă.

Autoarea este o mamă care se luptă cu depresia, dar având copii mici vrea să se bucure de Sărbători. Stie foarte bine că această etapă nu va dura, iar copiii nu vor mai dori multă vreme să o ajute la împodobit bradul sau la preparat fursecuri de Crăciun.

Are şi ea câteva sfaturi pentru mame stresate:

Faceţi doar câteva lucruri, dar bine!

Puteţi face prăjituri din aluat cumpărat din magazin, puteţi împodobi doar bradul şi sufrageria, nu e nevoie să vă stresaţi pentru mai mult.

Nu mergeţi în vizite sau la petreceri care vă stresează

Învăţaţi să spuneţi „nu”.

Luaţi câte o pauză

Ar trebui să vă acordaţi o oră să vă relaxaţi.

Faceţi mişcare şi dormiţi cât trebuie.

Somnul şi mişcarea pot face minuni

Dar nu am soluţia perfectă.

De-abia aştept să mă culc în seara de Ajun atât de obosită sunt. Iar dacă vreunul sau toţi copiii sunt bolnavi, atunci nu am chef de nici o sărbătoare. Mă bucur de bucuria lui David şi de Mosul lui generos. Pentru cei mici, nu mă bucur. Mijlociul meu e autist şi nonverbal. Încă nu-l cunosc prea bine. Nu va pricepe nici anul acesta ce e cu Moş Crăciun, iar asta mai pune o piatră la temelia stresului mei. Mezina va avea un an şi trei luni, autistă sau nu, nu ştiu, e prea devreme încă să ştiu; dar nu va înţelege ce e cu Moşul.

Aştept totuşi cu nerăbdare întrebarea lui David repetată tot la 10 minute.

-N-a venit Moşul?

Mă mulţumesc cu asta deocamdată.

 

 

 

 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație