Vocea ta: Cum îi învăţăm pe copiii cu autism să citească?

Viata cu autism, de Marina Neciu
autism

Cum se descurcă cu cititul un copil cu autism?

“A te ruga într-un autism moment” citi David din enciclopedia despre religii. Mă uit şi eu în carte, textul corect era “a te ruga într-un anumit moment”. David auzise despre autism şi a completat şablonul din mintea lui citind “autism” în loc de “anumit”. A urmat şi întrebarea “ce e acela autism?” , însă în acel moment nu eram eu pregătită să-i explic.

Cât de frustrant era pentru noi…

David citeşte cuvinte de la o vârstă la care era încă nonverbal. La 3 ani şi câteva luni, în absenţa limbajului expresiv, David cunoştea (recunoştea şi era capabil să pronunţe) alfabetul, atât în engleză cât şi în română. Iar pentru asta am folosit suport vizual şi auditiv, mai ales cântecele ilustrate de pe internet. “The Alphabet song” e doar un exemplu. Îmi amintesc cât de frustrant era pentru noi; pe când David avea 4 ani îşi scria numele pe tăbliţele cu litere magnetice, dar nu ştia să spună că îl doare ceva sau că îi este sete.

Grijile părinţilor de copii cu autism sunt diferite de ale părinţilor de copii tipici

Noi petrecem zeci de mii de ore alergând cu copiii la terapie pentru ca ei să înveţe lucruri esenţiale pentru autonomia personală: să folosească toaleta, să mănânce şi să se îmbrace singuri, să comunice verbal. Mult mai târziu vine grija cititului şi a scrisului.

Iar dacă ne gândim la implicaţiile cititului aflăm de la psihologi că citirea şi scrierea nu se pot face decât după parcurgerea unor etape esenţiale: cum sunt maturizarea sistemului verbo-motor şi dezvoltarea motricităţii grosiere şi fine. Citirea şi scrierea sunt, de fapt, două laturi ale limbajului scris. Pentru a putea scrie se presupune că un copil trebuie să stăpânească extrem de bine limbajul vorbit . Dar nu este mereu aşa.

Iată câteva mituri în legătură cu învăţarea cititului de către copiii cu autism:

Copiii cu autism învaţă greu să citească. Aşa aş crede şi eu dacă nu aş avea un copil în spectru. Copiii ca David pot citi înaintea sau la aceeaşi vârstă cu copiii tipici. De multe ori, au abilităţi dezvoltate în citire şi scriere, dar se confruntă cu dificultăţi de înţelegere a textelor. Această tulburare se numeşte hiperlexie.

Ca toţi copiii, şi cei cu autism are nevoie să exerseze, să citească şi să li se citească, mai ales poveşti pe care le cunosc deja. Cele mai potrivite sunt variantele mai scurte şi repovestite ale poveştilor, tipărite cu caractere mari.

Copiii nonverbali nu pot citi. Şi copiii nonverbali pot învaţa să citească şi să scrie cu ajutorul gadget-urilor moderne, mai ales în cazurile în care tulburarea de spectru autist nu este însoţită de retard sever. Aşa este Carly Fleischmann, diagnosticată cu retard moderat si autism sever la vârsta de doi ani. Deşi nonverbală, Carly  este un student de excepţie la o universitate din Canada şi ţine prelegeri despre autism.

Citirea se învaţă doar în mediu controlat la măsuţă. Citirea la măsuţă poate fi frustrantă, mai ales pentru copilul care încă face terapie comportamentală şi petrece destul timp la măsuţă faţă în faţă cu terapeutul. Aşa că puteţi citi etichete, nume de firme în oraş, reviste, orice altceva.

Cititul se învaţă doar din abecedar pentru că e mai uşor aşa. Abecedarul este o bază bună de învăţare, însă vă puteţi folosi de personajele de desene animate preferate pentru a motiva copilul. Noi am folosit o colecţie de cărţi cu Mickey Mouse. Poveştile scurte, atractive, cu poze frumoase tare l-au încântat pe David. Au fost primele cărţi pe care le-a citit.

Trucuri pentru a ajuta copilul să citească

Abordaţi subiectul preferat al copilului în tot ceea ce citiţi. Unii copii cu autism dezvoltă pasiuni pentru anumite subiecte. Ii plac dinozaurii? Atunci o enciclopedie pentru copii despre dinozauri este perfectă. La fel au fost pentru noi poveştile cu personajele lui preferate din desene animate.

 Cititi texte scurte. Copilul trebuie să iabă senzatia reuşitei încă de la început; se recomandă poveştile care au texte scurte şi facile, dar şi multe imagini

 Povestiti şi puneţi întrebări. Mulţi dintre copii, cu sau fără autism, citesc la început mecanic fără a înţelege mare lucru. Este important să rezumaţi tot timpul ceea ce citiţi în propoziţii scurte şi să încercaţi să răspundeţi împreună la întrebări despre acţiune. David are încă probleme cu povestitul şi rezumatul de poveşti şi situaţii în general. Problema lui este că încearcă să redea povestirea în discurs direct în loc de indirect.

-Ce ţi-a spus, doamna învăţătoare, David?

-Mi-a spus “ te felicit” a răspuns David în loc să spună simplu: “doamna m-a felicitat”

Încă lucrăm la asta. Lectura este esenţială în acest proces. Nu e nevoie ca un copil să citească mult la vârsta de 7-8 ani. Ajunge o pagină pe zi sau e suficient să copieze un text scurt, să despartă cuvinte în silabe.

Dar cel mai important pentru ei, asa cum spune învăţătoarea lui David, este să se joace. Cu sau fără autism, mintea unui copil are nevoie să se dezvolte prin joc mai întâi de toate.

 Citește și:

Vocea ta: Limbajul copiilor cu autism

Vocea ta: Cum îi învăţăm pe copii să dăruiască?

Vocea ta: Independenţa copiilor cu autism

Vocea ta: Clasa întâi şi copilul cu autism

 

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa