AAP ridică interdicția ”Fără televizor până la doi ani”

Anca Vlad
Academia Americană de Pediatrie ridică interdicția fara teevizpor pana la doi ani

Dacă există vreo lege în parenting pe care niciun părinte nu a contrazis-o până acum, aceea este cea a expunerii copiilor sub doi ani la tehnologie. După cum se știe, recomandarea fermă era ca niciun copil să nu stea la televizor sau pe tabletă, pânăla îmolinirea vârstei de doi ani.

Însă, Academia Americană de Pediatrie (AAP) a venit, zilele acestea, cu o informație care poate fi considerată revoluționară în parentingul ultimului deceniu: expunerea copiilor sub doi ani la tehnologie – televizor, tabletă, telefon mobil – este permisă. Desigur, cu anumite amendamente.

În epoca vitezei și a tehologiei descoperim cu mai multă sau mai puțină surprindere cât de bine se descurcă micuții cu telefoanele mobilele, tabletele sau calculatorul. Ca să nu mai vorbim despre orele petrecute în fața micului ecran cu ochii la desenele animate. Ca întotdeauna, există argumente pro și contra expunerii copiilor la tehnologie. Când, cum și cât? E adevărat că trebuie să ne adaptăm vremurilor, dar o regulă rămâne neschimbată: niciun fel de expunere pentru copiii sub 2 ani.

Academia Americană de Pediatrie (AAP), care a făcut pentru prima dată această această recomandare în 1999, a adaptat indicația la zilele noastre și , în urma unor cercetări, dar și a obiceiurilor micuților din zilele noastre, a revizuit instrucțiunile în ceea ce privește copiii și adolescenții.

Academia Americană de Pediatrie este, totuși, precaută

Noul ghid, care se adresează în special copiilor foarte mici, este centrat din punctul de vedere al AAP mai ales asupra cui  se mai află în cameră cu copilul. Legat de acest aspect, se subliniază și câteva puncte de vedere legate de viitorul media în procesul de învățare.

Pentru bebelușii de până în 18 luni, AAP susține cu fermitate că nu e indicat să fie expuși tehnologiei, cu o singură excepție notabilă: video chat-ul (în sensul de comunicare prin canale video – Skype fiind cel mai popular în acest sens). Cercetările au demonstrat că majoritatea familiilor cred că riscurile folosirii acestei aplicații sunt mici și le este de mare ajutor în situația în care bunicii sau alte rude sunt la mare distanță de copii și vor să țină legătura cu ei.

Academia Americană de Pediatrie nu are dovezi că micuții ar avea de suferit din cauza unor astfel de „conversații”, ba susține chiar că și-ar dezvolta capacitatea de socializare. Se pare chiar că bebelușii care au în jur de 6 luni se implică emoțional atunci când bunica se joacă pe Skype cu ei ”Cucu-Bau”.

În ceea ce-i privește pe micuții cu vârste cuprinse între 15 luni și 2 ani, s-au efectuat studii care arată că pot învăța cuvinte noi cu ajutorul tehnologiei, cu condiția că unul dintre părinți să-i supravegheze, repetându-le cuvintele folosite sau atrăgându-le atenția asupra a ceea ce este pe ecran, folosind însă doar aplicații care sunt pe înțelesul copilului și potrivite vârstei.

Reversul medaliei este că multe studii au demonstrat că vocabularul copilului va fi mai sărac dacă este lăsat singur în fața monitorului sau a ecranului televizorului să urmărească filmulețe „educative”. Alte studii arată că întârzierile în dezvoltarea vorbirii apar la copiii care au fost lăsați singuri de foarte mici să se uite la desene animate, de exemplu. În ambele cazuri este vorba despre faptul că media înlocuiește interacțiunea cu oamenii. Din acest motiv, AAP a înlocuit recomandarea „a se evita expunerea copilului sub 2 ani la tehnologie” cu „a se evita expunerea copilului singur”.

În ceea ce-i privește pe preșcolarii cu vârste cuprinse între 2 și 5 ani, s-a demonstrat clar că aceștia au capacitatea de a corela informațiile de pe micul ecran sau monitorul calculatorului cu cele din viața reală, inclusiv matematica și literatura, dezvoltându-și astfel aptitudinile sociale și comportamentale.

Chiar și așa, AAP recomandă cu tărie să se folosească doar anumite aplicații și să se limiteze accesului copilului la cel mult o oră, de preferat alături de un adult.

„Stai lângă copil și ajută-l să înțeleagă ceea ce vede, explicându-i cum poate să aplice în viața reală ceea ce a învățat”, sugerează specialiștii AAP.

Un model de astfel de aplicație nu doar inofensivă, ci și recomandată copiilor care vor să exerseze cântatul la pian este Finger Piano.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa