Cum să depășesti oboseala după naștere

Oboseala de după naștere îți da bătăi de cap?

Toate momentele prețioase pe care le petreci alături de bebelușul tău merită orice efort. Nici dacă ai sări cu parapanta nu ți-ar crește nivelul de adrenalină la fel de mult. Însă ar trebui să știi că procentul femeilor care se plâng de oboseală la o săptămâna sau două după naștere este de aproximativ 70%. Numai gândul că eșți responsabilă de un omuleț atât de mic și vulnerabil, poate echivala în plan psihic cu participarea la un triatlon. Fix atunci când ai avea nevoie de energie, ea pare să îți dispară din sistem.

Provocările statutului de părinte, însă, nu sunt insurmontabile. Urmează aceșți pași și vei fi curând pe drumul spre reenergizare.

Ai grijă ce mănânci

Orice ai crede, oboseala rezultă cu siguranţa și din cauza unei diete neechilibrate și nu foarte sănătoase. “Din momentul în care am început să alăptez, m-am ales cu poftă de mâncare a unui jucător de fotbal, și a avea orice gustare dulce la îndemână nu e tocmai de ajutor”, spune mama unui bebeluș de 8 luni. Trecerea la gustări sănătoase, cum ar fi mere, piersici sau brânză de vaci aduce un aport de energie uriaș, sănătos  și nu bogat în calorii.

Despre primele săptămâni împreună cu noul bebeluș puteți citi și în cartea lui Robin Grille – Parenting cu iubire – Descoperăți instinctul de părinte.

Desigur, calitatea și cantitatea sunt cruciale. Adevărul este că alăptarea arde aproximativ 500 de calorii pe zi, astfel încât, consumând mai puţîn de 1.500 de calorii, rișți să te alegi cu deficienţe nutriţionale, să fii mai sensibilă la boli și să îți scadă nivelul de energie. Corpul tău are nevoie de o dietă echilibrată de proteine , glucide complexe și grăsimi sănătoase. Deficitul de acid folic, fier și vitamina D, în special, poate duce la oboseală, cu atât mai mult cu cât peste 75% din femei duc lipsa de fier încă dinainte de a rămâne însărcinate, și doar cinci la sută își măresc cantitatea de fier pentru a compensa diferența.

Hidratează-te încontinuu ca să alungi oboseala

Bebeluși nu sunt singurii care au nevoie de multe lichide. Oboseală postpartum este adesea legată de deshidratare, deci asigura-te că ai mereu la îndemână un pahar de apă sau ceai din plante. Orice ai bea, fixează-ți că obiectiv să menții consumul de băuturi dulci, cofeină și alcool la un nivel minim, chiar dacă nu alaptezi, pentru că îți poate afecta nivelul de energie și compromite somnul de calitate.

Ieși afară

Chiar dacă nu îți este ușor să ieși din casă, cu atât mai mult cu cât nopțile tale sunt și așa sărace în somn, este foarte important să încerci să te vadă lumina naturală. Chiar și statul în casă, dacă îți vine să crezi, contribuie la depresia postpartum. Lumina, însă, îi spune creierului să producă serotonină (hormonul fericirii), care ajută să te simţiţi trează și binedispusă. Nici nu e nevoie să faci ceva în mod deosebit (deși un pic de mișcare nu strică – vezi punctul 5), doar să ieși.

Acceptă o mâna de ajutor în plus

Indiferent de cum s-au schimbat vremurile, tot este nevoie de o armata întreagă să creșți un copil. Așa că nu te încrede în mitul super-mamei, pentru că este valabil doar în filme și poveșți. Acceptă ajutorul prietenilor și rudelor, oricât ți-ar fi de greu să îți încrezi copilul cuiva. Ia în considerare înscrierea într-un grup pentru mămici; a fi în jurul lor te va ajută să nu te mai simți singură. Plus, vei observă că e normal să fii obosită, epuizată și, uneori, stresată. Poate te-ar ajută și dacă ai vorbi cu un psiholog în perioada imediat după naștere.

Fă mișcare!

Dacă nu erai genul care să își miște brațele și picioarele prea mult înainte, statutul de mama s-ar putea să îți schimbe modul de trăi; nu numai pentru a putea să încapi din nou în blugii strâmți și cu talie joasă sau pentru a fi un exemplu pentru micuțul tău, dar pentru că îți aduce un aport enorm de energie. Așadar, ieși cât poți de mult cu căruciorul la plimbare. Este o modalitate foarte eficientă să îți recapeți puterile și să îți pui în mișcare sângele. Orice efort, fie el și mic, îți scade nivelul de stres și îți îmbunătățește calitatea somnului. Nu e nevoie să faci prea mult deodată. Începe cu pași de pitic și adaugă câte un element de exercițiu fizic în fiecare zi.

Trage un pui de somn

Probabil că ai mai primit sfatul să dormi atunci când doarme și copilul, suficient încât să dai ochii peste cap dacă îl mai auzi o dată. Știm că uneori este mai ușor de spus decât și de făcut, dar noi te sfătuim să încerci zilnic. Chiar dacă nu simți nevoia de somn, așează-te în pat și închide ochii. Dacă Moș Ene refuză să poposească pe genele tale, fă câteva exerciții de respirație. Chiar și 5 minute de respirație adâncă te poate învigoră, întrucât îți oxigenează creierul și corpul.

Uită de statul noaptea târziu și fă-ți somnul de noapte mai mult decât un exercițiu de frumusețe. Transformă-l într-o necesitate. Evita lumina artificială pe cât de mult, la fel și monitorul calculatorului, fă câteva întinderi în fiecare zi, masează-ți tălpile cu uleiuri esențiale sau citește o carte. Dacă alaptezi, roagă-ți partenerul să îl schimbe pe cel mic și apoi să îl aducă la ține, să nu mai fii nevoită să te dai noaptea jos din pat. Poți încerca și dormitul împreună cu bebelușul, metodă care îți va prelungi cu siguranță somnul.

Ai grijă de tine

Răsfățul nu a fost niciodată mai important, așa că fă cât mai multe pentru ține, atât cât poți. Mergi la cosmetică, la spa, manichiură/pedichiură, ieși cu o prietenă la un film și, din când în când, scoate-ți partenerul în oraș la o cină romantică. Un pic de luciu de buze și fard de ochi nu îți va strică – te va face să te simți frumoasă și cu cât arăți mai puțîn obosită.

Despre primele săptămâni împreună cu noul bebeluș puteți citi și în cartea lui Robin Grille – Parenting cu iubire – Descoperăți instinctul de părinte.

Renunță la ideea că trebuie să fii perfectă și ține minte că timpul, într-adevăr, zboară. Până să îți dai seama, copilul va crește și, ușor-ușor, vei putea reîncepe să dormi normal în timpul nopții.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()