Cum sa depasesti oboseala de dupa nastere

Oboseala de dupa nastere iti da batai de cap?

Toate momentele pretioase pe care le petreci alaturi de bebelusul tau merita orice efort. Nici daca ai sari cu parapanta nu ti-ar creste nivelul de adrenalina la fel de mult. Insa ar trebui sa stii ca procentul femeilor care se plang de oboseala la o saptamana sau doua dupa nastere este de aproximativ 70%. Numai gandul ca esti responsabila de un omulet atat de mic si vulnerabil, poate echivala in plan psihic cu participarea la un triatlon. Fix atunci cand ai avea nevoie de energie, energia pare sa iti dispara din sistem.

Provocarile statutului de parinte, insa, nu sunt insurmontabile. Urmeaza acesti pasi si vei fi curand pe drumul spre reenergizare.

1. Ai grija ce mananci. Orice ai crede, epuizarea rezulta cu siguranţa si din cauza unei diete neechilibrate si nu foarte sanatoase. “Din momentul in care am inceput sa alaptez, m-am ales cu pofta de mancare a unui jucator de fotbal, si a avea orice gustare dulce la indemana nu e tocmai de ajutor”, spune mama unui bebelus de 8 luni. Trecerea la gustari sanatoase, cum ar fi mere, piersici sau branza de vaci aduce un aport de energie urias, sanatos si nu bogat in calorii.

Desigur, calitatea si cantitatea sunt cruciale. Adevarul este ca alaptarea arde aproximativ 500 de calorii pe zi, astfel incat, consumand mai puţin de 1.500 de calorii, risti sa te alegi cu deficienţe nutriţionale, sa fii mai sensibila la boli si sa iti scada nivelul de energie. Corpul tau are nevoie de o dieta echilibrata de proteine​​, glucide complexe si grasimi sanatoase. Deficitul de acid folic, fier si vitamina D, in special, poate duce la oboseala, cu atat mai mult cu cat peste 75% din femei duc lipsa de fier inca dinainte de a ramane insarcinate, si doar cinci la suta isi maresc cantitatea de fier pentru a compensa diferenta.

2. Hidrateaza-te incontinuu. Bebelusii nu sunt singurii care au nevoie de multe lichide. Oboseala postpartum este adesea legata de deshidratare, deci asigura-te ca ai mereu la indemana un pahar de apa sau ceai din plante. Orice ai bea, fixeaza-ti ca obiectiv sa mentii consumul de bauturi dulci, cofeina si alcool la un nivel minim, chiar daca nu alaptezi, pentru ca iti poate afecta nivelul de energie si compromite somnul de calitate.

3. Iesi afara. Chiar daca nu iti este usor sa iesi din casa, cu atat mai mult cu cat noptile tale sunt si asa sarace in somn, este foarte important sa incerci sa te vada lumina naturala. Chiar si statul in casa, daca iti vine sa crezi, contribuie la depresia postpartum. Lumina, insa, ii spune creierului sa produca serotonina (hormonul fericirii), care ajuta sa te simţiţi treaza si binedispusa. Nici nu e nevoie sa faci ceva in mod deosebit (desi un pic de miscare nu strica – vezi punctul 5), doar sa iesi.

4. Accepta o mana de ajutor in plus. Indiferent de cum s-au schimbat vremurile, tot este nevoie de o armata intreaga sa cresti un copil. Asa ca nu te increde in mitul super-mamei, pentru ca este valabil doar in filme si povesti. Accepta ajutorul prietenilor si rudelor, oricat ti-ar fi de greu sa iti increzi copilul cuiva. Ia in considerare inscrierea intr-un grup pentru mamici; a fi in jurul lor te va ajuta sa nu te mai simti singura. Plus, vei observa ca e normal sa fii obosita, epuizata si, uneori, stresata. Poate te-ar ajuta si daca ai vorbi cu un psiholog in perioada imediat dupa nastere.

5. Fa miscare! Daca nu erai genul care sa isi miste bratele si picioarele prea mult inainte, statutul de mama s-ar putea sa iti schimbe modul de trai; nu numai pentru a putea sa incapi din nou in blugii stramti si cu talie joasa sau pentru a fi un exemplu pentru micutul tau, dar pentru ca iti aduce un aport enorm de energie. Asadar, iesi cat poti de mult cu caruciorul la plimbare. Este o modalitate foarte eficienta sa iti recapeti puterile si sa iti pui in miscare sangele. Orice efort, fie el si mic, iti scade nivelul de stres si iti imbunatateste calitatea somnului. Nu e nevoie sa faci prea mult deodata. Incepe cu pasi de pitic si adauga cate un element de exercitiu fizic in fiecare zi.

6. Trage un pui de somn. Probabil ca ai mai primit sfatul sa dormi atunci cand doarme si copilul, suficient incat sa dai ochii peste cap daca il mai auzi o data. Stim ca uneori este mai usor de spus decat si de facut, dar noi te sfatuim sa incerci zilnic. Chiar daca nu simti nevoia de somn, aseaza-te in pat si inchide ochii. Daca Mos Ene refuza sa poposeasca pe genele tale, fa cateva exercitii de respiratie. Chiar si 5 minute de respiratie adanca te poate invigora, intrucat iti oxigeneaza creierul si corpul.

Uita de statul noaptea tarziu si fa-ti somnul de noapte mai mult decat un exercitiu de frumusete; transforma-l intr-o necesitate. Evita lumina artificiala pe cat de mult, la fel si monitorul calculatorului, fa cateva intinderi in fiecare zi, maseaza-ti talpile cu uleiuri esentiale sau citeste o carte. Daca alaptezi, roaga-ti partenerul sa il schimbe pe cel mic si apoi sa il aduca la tine, sa nu mai fii nevoita sa te dai noaptea jos din pat. Poti incerca si dormitul impreuna cu bebelusul, metoda care iti va prelungi cu siguranta somnul.

7. Ai grija de tine. Rasfatul nu a fost niciodata mai important, asa ca fa cat mai multe pentru tine, atat cat poti. Mergi la cosmetica, la spa, manichiura/pedichiura, iesi cu o prietena la un film si, din cand in cand, scoate-ti partenerul in oras la o cina romantica. Un pic de luciu de buze si fard de ochi nu iti va strica – te va face sa te simti frumoasa si cu cat arati mai putin obosita, cu atat te vei si simti mai putin obosita.

Renunta la ideea ca trebuie sa fii perfecta si tine minte ca timpul, intr-adevar, zboara. Pana sa iti dai seama, copilul va creste si, usor-usor, vei putea reincepe sa dormi normal in timpul noptii.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație