De ce dorm bebelușii finlandezi în cutie de carton

Pachetul de naștere din Finlanda, celebra cutie de carton în care dorm bebelușii, șansa unui start egal în viață pentru toți nou-născuții

Pachetul de maternitate ca serviciu social. Toate mamele din Finlanda primesc înainte de a naște un grant, fie sub formă de alocație (140 de euro), fie un pachet de maternitate – o cutie de carton specială, cu toate produsele de care are nevoie un nou-născut, pornind de la haine, aşternuturi şi jucării, până la produse de folosit la baie şi chiar o saltea de mici dimensiuni.

Mai mult, nou-născutul poate să doarmă în această cutie.

Din cele 60.000 de granturi de maternitate distribuite anual de Institutul pentru Asigurări Sociale din Finlanda, două treimi sunt pachete de maternitate, la cererea beneficiarelor.
Pentru a fi eligibile, mamele trebuie să meargă la un control medical până la sfârșitul celei de-a patra luni de sarcină. Mamele care au nașteri multiple au beneficii suplimentare: de exemplu, dacă au gemeni, au dreptul la trei pachete/alocații și pot alege combinații între ele. Și părinții adoptivi pot beneficia de acest grant de maternitate.

Încă de la început, pachetul de maternitate a avut scopul de a oferi șansa unui start egal în viață tuturor nou-născuților.

Pachetul continuă să servească acestei filozofii. Datorită pachetului, dar și a altor servicii sociale dedicate mamei și copilului, accesibile în anumite centre, rata mortalității infantile din Finlanda a scăzut considerabil de-a lungul timpului, ajungând printre cele mai scăzute din lume. Conform studiilor OCDE și UE, rata mortalității infantile a fost de 1,8 la mie în 2013 și a rămas constantă. Media UE este de 3,1 la mie.

Îmbunătățiri de-a lungul deceniilor

Pachetul și alocația au fost distribuite pentru prima dată în 1938 familiilor cu venituri mici. La început, nu s-au oferit haine pentru nou-născut, ci materiale textile pe care mamele urmau să le croiască.

În timpul Primului Război Mondial, oferta produselor din pachet a fost limitată pe fondul unei lipse acute de materiale textile pe piață. În schimb, în ultimii ani de război, pachetul a conținut mai multe produse din hârtie, unele dintre ele substituind materialele textile.
Începând cu 1949, grantul de maternitate a fost oferit tuturor femeilor însărcinate, indiferent de venit. Atunci s-a introdus și singura condiție de eligibilitate, aceea a controlului medical. În anii ’50, materialele au fost înlocuite cu haine gata făcute.

În cursul anilor ’60 și ’70, guvernul a continuat să îmbunătățească pachetul de maternitate, în pas cu schimbările prin care trecea societatea: hainele au devenit mai elastice, mai colorate și erau pe mai multe modele. În aceeași perioadă, s-au inclus saci de dormit în pachet, iar de atunci, designul acestora a fost diferit de la an la an.

În anii ’80, unele voci din societate au pus la îndoială necesitatea acestui serviciu social, din moment ce standardul de viață din Finlanda atinsese deja un nivel ridicat. Însă familiile au continuat să fie la fel de entuziasmate în așteptarea pachetului. Acesta a continuat să fie diversificat, fiind introduse cărțile de colorat. Începând cu 1990, s-au introdus și salopete.

Mai recent, în anii 2000, preocuparea societății cu protejarea mediului înconjurător a determinat guvernul finlandez să înlocuiască scutecele de unică folosință cu cele din material textil. Ca urmare a acestei măsuri, s-a redus numărul de scutece de unică folosință care ajung la groapa de gunoi cu 700.000 pe an. În schimb, un articol a rămas nechimbat de-a lungul acestor decenii: multi-funcționala batistă din muselină.

continutcutie
Foto: www.kela.fi

Însuși designul pachetului de maternitate a fost schimbat în 2012, în urma unui concurs adresat studenților de artă. În prezent, o comisie de asigurări sociale decide asupra conținutului pachetului de maternitate, pe baza unor procese transparente de achiziții publice. Criteriile de selecție a produselor includ: nevoile nou-născutului și ale părinților, neutralitatea culorilor pentru a se potrivi atât fetelor cât și băieților și raportul preț-calitate.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație