Mamă pentru prima oară? Provocările cele mai frecvente și soluțiile salvatoare

Mamă pentru prima oară? Te așteaptă o aventură cum n-ai mai trăit!

Mamă pentru prima oară. Ţi-ai dorit copilul, l-ai adus pe lume, iar acum ai impresia că nu mai ai încredere în tine. De teamă că nu vei fi o mamă bună, te simţi vinovată şi poți intra în depresie post-natală. Viața de mamă este plină de provocări, dar poți găsi soluții pentru fiecare, trebuie doar să ai răbdare!

Acum eşti pur şi simplu speriată. Sau e posibil să te simţi vinovată că nu ai avut o naştere fără nici o problemă sau că ţi-ai neglijat în tot acest timp partenerul. Sau că nu-ţi poţi hrăni la sân bebeluşul prematur, sau că nu ai destul lapte…

Te simţi vinovată pentru că mogâldeaţa fie plânge fără oprire, fie pare mult prea liniştită, vinovată şi pentru că cel mic pare a nu se dezvolta aşa cum scrie la carte…

Sentimentul de vinovăţie este inevitabil şi se întâmplă indiferent de vârsta copilului; dar nu uita că există şi o parte pozitivă a acestei trăiri, în sensul că ea te poate motiva să-ţi foloseşti energia pentru schimbări şi adaptări mai potrivite pentru tine şi copilului tău.

Mamă pentru prima oară? Încearcă să fii realistă!

Provocare: Realitatea bate visul

Deodată, realitatea pare altfel decât te-ai aşteptat: copilul plânge şi nu ştii de ce, îţi doreşti să doarmă, dar el are toane, te îngrijorezi când vezi cât e de fragil.

Soluții: Trebuie să ştii însă că nici unei mămici „începătoare” nu i se cere să fie perfectă, că nimeni nu poate fi perfect, că nici o naştere nu seamănă cu alta şi nici un copil cu altul. Important este ca ea să facă tot ce poate pentru a face faţă problemelor care apar. Lucrul acesta ar trebui să-l înţeleagă şi cei din anturajul său.

Fiecare copil are personalitatea lui proprie, aşa că important este ca, treptat, mama să ajungă să-i cunoască manifestările; unii bebeluşi sunt mai agitaţi şi nu e vina ta dacă se întâmplă ca al tău să fie plângăcios şi iritabil; ţine de firea copilului şi nu neapărat de ceea ce face sau nu mama.

Provocare: Ți-e frică de ce urmează

Probabil că ai înţeles mai repede decât ai fi crezut – şi asta te sperie! – că maternitatea îţi  va schimba total viaţa, că pentru tine s-a produs un lucru ireversibil. Ba, mai mult, ştii că acest lucru va schimba şi viaţa celor din jur. Eşti de vină?

Soluții: Nu este un lucru rău dacă eşti neliniştită în legătură cu noua ta condiţie, cea de mamă, pentru că neliniştea înseamnă că eşti foarte conştientă de noua ta responsabilitate; libertatea cu care erai obişnuită s-a dus, chiar lumea stabilă în care trăiai va fi plină de schimbări, iar pentru unele va trebui să te adaptezi din mers!

Dacă însă starea de nelinişte se schimbă într-o continuă neajutorare, cu simptome precum lipsa de speranţă, panică, tulburări majore de somn, letargie, înseamnă că suferi, ca majoritatea mamelor, de o stare denumită clinic depresie post-natală. Ai nevoie de sprijinul afectiv al familiei şi prietenilor, de „un umăr” pe care să-ţi apleci capul şi să te confesezi, de cineva căruia să-i vorbeşti despre ce simţi. În cazuri aparent fără ieşire, poţi chiar să apelezi la un psihoterapeut.

Primele luni cu un bebeluș pot fi copleșitoare, pentru a nu fi luată prin surprindere, informează-te de la cei mai competenți medici pediatri, care au răspuns la orice întrebare sau îngrijorare ai avea. Pachetul ”La început de drum” conține Cartea bebelușului (volumul 1 și 2) semnată de celebra familie de pediatri Sears (Martha, William, Robert și James) și Ghidul pentru alăptare al doctorului Jack Newman.

Provocare: Ți-ai neglijat partenerul

S-a schimbat ceva radical în viaţa voastră şi este normal ca această noutate să modifice unele dintre obiceiurile din viaţa voastră de cuplu. Simţi că ai pierdut capacitatea de a fi mereu disponibilă pentru soţul tău, de a-l asculta; ţi-e teamă că neglijându-l se va îndrepta spre altcineva, ai impresia că nu pare interesat de veşnicele tale probleme legate de bebeluş.

Soluții: Este normal să fii obosită, să fii deocamdată dominată de o preocupare majoră – cum să-i fie bine copilului. Este normal ca subiectele voastre de comunicare să se orienteze spre unul dominant şi este la fel de normal să-l antrenezi şi pe el în bucuria responsabilităţii de a fi tată. Dar NU uita totuşi că pentru tine, ca de altfel şi pentru el, acum există două fiinţe iubite, copilul şi partenerul de viaţă!

Când ești mamă pentru prima oară emoțiile te pot copleși

Provocare: Nu poți alăpta

E adevărat, cel mai bun pentru nou născut este laptele de mamă. Dar asta nu înseamnă că dacă, din motive care nu ţin de voinţa ta, nu poţi să-l hrăneşti pe această cale, eşti condamnabilă. Greşit este ca zile şi nopţi întregi să încerci în zadar, cu încăpăţânare şi stres, să rezolvi ceea ce nu ţine doar de voinţă.

Soluții: Consultă mai întâi un specialist în alăptare. O comunitate dedicată găsești AICI.  Dacă nu vei reuși nici cu ajutor de specialitate, mergi mai departe, nu stagna în încercări nereuşite şi tensionante, caută biberoane adecvate, laptele prescris de medic şi nu uita că mulţi nou-născuţi perfect sănătoşi cresc cu formule de lapte substitut.

Provocare: Bebe plânge non-stop

Uneori, faptul că orice ai face, bebeluşul tot plânge, apare ca un motiv major de stres – te simţi dezorientată, gata să crezi că nu eşti o mamă capabilă, bună, iubitoare. Eşti îngrozită de gândul că vinovată eşti tu, deşi i-ai dat să mănânce, l-ai spălat, l-ai schimbat, i-ai cântat, l-ai legănat, l-ai dezmierdat şi nu l-ai lăsat singur nici o clipă.

Soluții: Încearcă să elimini toate sursele explicabile ale plânsului – foamea, boala etc. Încearcă să-i dai un sentiment de bine, de confort. În scurt timp vei ajunge să recunoşti diferenţa dintre diferitele forme de plâns: de foame, de oboseală, de boală, de stres etc. Nu uita că pe măsură ce va creşte veţi avea tot mai multe punţi de comunicare între voi.

Provocare: Vechiul serviciu

Nu suporţi gândul că trebuie să-ţi laşi copilul cu altcineva când îţi vei relua serviciul. Ai vrea să mai amâni, dar te gândeşti că v-ar fi mult mai uşor dacă ai aduce şi tu bani în casă. Sau, dimpotrivă, n-ai mai vrea să mai amâni pentru că îţi doreşti să-ţi continui şi viaţa profesională. Indiferent cum ai lua-o, teama că va trebui să te duci la serviciu şi să-l laşi, sau invers, că s-ar putea să-ţi iei adio de la slujbă, dacă mai stai mult acasă, te obsedează!

Soluții: Creşterea copilului şi relaţia cu el constituie un aspect fundamental al feminităţii şi condiţiei morale, chiar dacă nu aduce direct bani în bugetul familiei! Nu te lăsa manipulată de nimeni. Nu uita că dacă copilul este crescut de mamă sunt mai multe şanse să fie mai echilibrat, mai bine dezvoltat şi adaptat la viaţă.

Dar, dacă este nevoie să te întorci la serviciu, nu considera că nu eşti o mamă bună. Pur şi simplu concentrează-te pe găsirea celor mai bune soluţii pentru ca micuţul să fie cât mai puţin afectat de noua situaţie, şi mergi înainte. În nici un caz nu stagna în regrete.

Pentru a-ți găsi echilibrul când devii mamă pentru prima oară, cere ajutorul celor din jur!

7 soluții salvatoare atunci când ești mamă pentru prima oară

Nu te juca de-a „Superfemeia”. Nu trebuie să începi să ai necazuri ca să recurgi la câteva soluţii simple, ce-ţi vor face viaţa mai uşoară. Discută temerile şi fricile pe care le ai cu pediatrul sau medicul tău de familie. Şi nu uita că, pentru a te bucura de minunea ta de copil, trebuie să ai grijă în primul rând de tine.

1. Nu ezita să ceri ajutor.

Mobilizează-ţi partenerului de viaţă, părinţii, prietenii şi, de ce nu, adresează-te unor specialişti în probleme postnatale. Să faci totul singură nu e o glorie, ci o ultimă şi nefericită soluţie.

2. Întâlneşte-te cu alte mame.

Profită de experienţa celor care au, la rândul lor, copii mici şi vei avea nu unul, ci două avantaje. Pe de-o parte, vei primi sfaturile lor practice şi, pe de alta, vei realiza că nu eşti singura care se confruntă cu aceste situaţii.

3. Nu te lăsa prinsă de mărunţişuri.

Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să-ţi cunoşti priorităţile. Nu contează că nu ai reuşit să termini curăţenia de primăvară anul acesta. Încearcă să-ţi împarţi sarcinile şi responsabilităţile cu partenerul de viaţă. Apoi, diminuează pe cât posibil factorii de stres din mediul în care trăieşti. De exemplu, nu este indicat să vă mutaţi imediat după naşterea copilului tău. Aşteaptă mai întâi să se instaleze o anumită rutină.

4. Odihneşte-te şi dormi cât mai mult.

Mai bine te întinzi puţin şi tragi un pui de somn, cât de mic, în perioadele de siestă ale bebeluşului tău, decât să faci curat sau să speli. Altfel vei fi epuizată exact când el este activ.

5. Nu ezita să vorbeşti despre lucrurile care te frământă. De multe ori te vei simţi mult mai bine după o simplă împărtăşire a problemelor ce te apasă.

6. Nu elimina în totalitate fostele tale activităţi din timpul liber. Împarte sarcinile, diminuează din responsabilităţile pe care le ai în timpul zilei şi reorganizează-ţi programul astfel încât să poţi să ieşi din casă cu regularitate.

7. Nu te teme să mai laşi din când în când copilul şi în grija altora. Evident, pe mâini bune, în familie, de exemplu la bunici. Ei se vor bucura nespus, iar tu vei avea parte de câteva momente de relaxare. După venirea pe lume a micuţului, este important să-ţi oferi timp şi ţie, şi vieţii tale de cuplu.

Începuturile sunt grele, dar ai încredere, te descurci de minune! Dacă ești în dilemă, poți apela oricând la părerea experților în alăptare și pediatrie. Pachetul ”La început de drum” acoperă cele mai arzătoare întrebări pe care ai putea să le ai ca mamă pentru prima oară.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()