Asocierile de somn sau cum adorm copiii noștri

Asocierile de somn Totul despre mame

Asocierile de somn: cele bune, cele rele, cele urâte

Părinții au nevoie de odihnă pentru a fi niște părinți buni. Pentru a ne asigura nopți liniștite pe termen lung, Mona Ciurezu, consultant specialist pentru somnul copilului de 0-4 ani, ne spune ce asocieri de somn trebuie să evităm și ce asocieri de somn trebuie să încurajăm la copiii noștri:

Asocierile de somn pot avea un impact mare asupra abilității noastre de a cădea ușor în brațele somnului. Imediat după naștere, un bebe poate dormi oriunde, dar nu o face pe perioade lungi și constante. În timp, această abilitate de a dormi peste tot se schimbă și se creează asocierile de somn (cam pe la 6-8 săptămâni).

Cele mai frecvente asocieri de somn

Vestea bună este că asocierile de somn pot fi canalizate în interesul tău. Poți crea și folosi indicii pentru a-ți ajuta bebelușul să înțeleagă că e vremea de somn și să-l faci să se simtă confortabil să adoarmă. Pentru unii bebeluși e sânul mamei. Pentru alții, suzeta. Unii bebeluși se alină în pătuț. Alții au nevoie de mișcarea unui leagăn, a unei mașini, a unui cărucior sau a brațelor părinților. Iar o altă categorie de bebeluși au nevoie de liniște sau de zgomot alb.

Oricare ar fi asocierile de somn, ele îl ajută pe bebelușul tău să priceapă că e vremea să mearga la somn și fac tranziția dinspre stare de trezie spre starea somn mai ușoară.

Vestea proastă este că asocierile de somn pot fi extrem de puternice. Dacă, de exemplu, un bebeluș se bazează pe sânul mamei pentru a adormi, există șansa să se trezească noaptea, la trecerea între ciclurile de somn, pentru că așteaptă să se regăsească la sân, așa cum a adormit. Iar, dacă l-ai obișnuit cu suzeta, se va trezi și o va cere.

Este logic, deci, ca parinții să se gândească bine la asocierile de somn ale bebelușului și să decidă ce tip de comportament sunt dispuși să întrețină pe termen lung.

Ți se părea ca nu e o problemă să-l legeni până adoarme, ce te faci însă când are 12 kg?

Asocierea de somn poate să devină o problemă și pentru tine, și pentru el. De aceea, vine vremea când asocierile de somn trebuie să se schimbe. Copilul nu mai încape în sling sau părinții vor să doarmă și nu o pot face din cauza copilului care se tot trezește. Nu este absolut nimic în neregulă să se mențină asocierile de somn care vă fac pe toți fericiți, atâta timp cât copilul își primește somnul în calitatea și cantitatea de care are nevoie. Ținem deci cont de nevoile lui, dar nu uităm nici de nevoia de odihnă a părinților. Este important, dacă vrei să renunțe la anumite asocieri, să-l ajuți să-și formeze altele. Fii răbdatoare si consecventă, ca în multe alte aspecte ale parenting-ului.

Asocierile de somn pozitive, cele care îl fac pe bebe să se simtă bine când adoarme, sunt bune și pentru tine. Pot fi introduse de la 6-8 săptămâni, prevenind astfel posibilele probleme de somn. Dacă bebelușul este mai mare de 4 luni, asocierile pozitive trebuie  introduse gradual, pe măsură ce cauți să rupi asocierea de somn cu tine sau cu alte obiecte care nu sunt în controlul copilului.

Dacă nu ești sigură de cât de bune sunt asocierile copilului tău, folosește lista de verificare de mai jos. 

De ajutor pentru autoliniștire

Mai puțin utile, căci te implică pe tine

Suzeta – dacă bebe și-o poate pune singur

Suzeta (dacă o pui tu)

Sacul de dormit

Păturicile care se pot da la o parte sau și pe care bebe și le poate pune pe față

Înfășatul – dacă este bine făcut

Înfășatul – dacă se tot desface

Zgomot alb toată noaptea

Telefonul mobil care “cântă” doar câteva minute

Muzică toată noaptea

Hrănitul pentru fiecare adormire/re-adormire

Mini-păturica de somn

Legănatul

Plimbatul prin cameră cu copilul în brațe

Copilul e pus la somn în cărucior, în scaunul de mașină sau în mașină

 

Între alăptat și legănat

Asocierile de somn pot fi marele impediment ca cel mic să doarmă toată noaptea sau mai mult ziua, completându-se cu adormiri la oră târzie care încalcă uneori nevoia de somn.

În experiența mea de consultant în somnul copilului, cele mai frecvente asocieri de somn sunt alăptarea pentru noapte și legănatul pentru zi. Căci copiii pot avea asocieri diferite de zi și noapte. Pot exista asocieri diferite în funcție de persoana care-l îngrijește: mama cu sânul și tatăl cu legănatul/plimbatul prin casă.

În ceea ce privește alăptatul nocturn: eu sunt un mare fan al alăptatului (mi-am alăptat ambii copii și încurajez mămicile să alăpteze), însă e important de clarificat problema “cererii”. E important să înțelegem “cererea” ca referindu-se în primul rând la foame, nu la nevoia de confort, dacă nu vrem formarea unei asocieri. Dacă bebe are peste 4-6 luni și se trezește din două în două ore, sigur nu îi e foame de fiecare dată și poți folosi și alte metode de liniștire pe timpul nopții: mângâiere, sunete de gen shhhhh etc.

Dacă vrei să-l înveți să adoarmă singur, îți recomand să te gândești ce fel de asocieri vrei să-i formezi. Este important ca părinții să fie odihniți, așa că țintește spre asocierile de somn care îl fac pe cel mic să doarmă neîntrerupt.

Voi ce experiențe cu asocierile de somn ale copiilor ați avut?

De aici aflați cum se pot evita instalarea problemelor de somn la mame, aici citiți mai multe despre ora ideală de somn pentru copiii de sub 1 an și până la ce oră se recomandă somnul la prânz la copii. 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație