Probleme cu somnul părinților după nașterea copilului

somn copil mama

Somnul părinților contează mai mult decât credeți. Nu este niciun secret: nașterea unui copil se traduce în general prin multe nopți albe sau prin schimbarea în mod drastic a obiceiurilor legate de somn. Rare sunt cazurile tinerilor părinți care se bucură de nopți complete de somn. Toți părinții își doresc ca cei mici să accepte necondiționat că e timpul să se pregătească de somn și să nu se opună când sunt lăsați în pătuț să adoarmă. Dar în viața de zi cu zi lucrurile nu se întâmplă mereu așa.

Nașterea unui copil are efecte dramatice în special asupra somnului mamei în primele trei luni de viață ale beblușului. Alăptarea, scutece de schimbat…atâția factori care pot perturba somnul tinerilor părinți. Și nu e de mirare că mamele resimt mai mult această schimbare.

Mamele dorm cel mai puțin

Cercetătorii Universității Warwick au ajuns la concluzia că durata și calitatea somnului au de suferit cel puțin până când copilul împlinește șase ani. Pentru a ajunge la această concluzie, experții în somnologie au studiat mii de cupluri după ce au devenit părinți. În timpul analizei, părinții au evaluat cantitatea și calitatea somnului de-a lungul mai multor ani. Rezultatele au demonstrat că mamele dorm cu cel puțin o oră mai puțin în primele trei luni după naștere. În această perioadă, tații dorm în medie cu 15 minute mai puțin. 

Pentru a afla mai multe despre cum să vă ajutați copiii să doarmă, vă invităm să cițiti și această carte de referință: Soluții blânde pentru somnul liniștit al bebelușilor

De asemenea, analizele au arătat că durata somnului mamelor este mai mică cu 20 de minute în primul an. Acest lucru continuă chiar și atunci când copiii ajung la vârsta de 4-6 ani. La această vârstă, tații dorm tot cu 15 minute mai puțin, în raport cu durata somnului dinainte de a avea copii.

Efecte negative și asupra calității somnului

O evoluție similiară a fost observată și în privința satisfacției față de calitatea somnului. Chiar dacă cei mici nu mai plâng în timpul nopții, ei se trezesc adesea, au coșmaruri sau se îmbolnăvesc. Un sugar poate să își scoale părinții și de opt ori pe noapte după fiecare ciclu de somn. Astfel, stresul poate să perturbe în mod dramatic somnul părinților.

Această situație este mai pronunțată la părinții fără experiență. Private de somn sunt și mamele care alăptează față de cele care își hrănesc copiii cu biberonul. “Venirea pe lume a unui bebeluș aduce multe satisfacții. Este posibil însă ca exigențele și responsabilitatea asociate acestui rol să ducă la scurtarea somnului și la o calitate diminuată a acestuia”, a concluzionat Dr. Sakari Lemola, coordonatorul studiului.

Experții în somnologie spun că privarea de somn a părinților poate să fie epuizantă din punct de vedere fizic și psihic. Părinții sunt sfătuiți să nu își asume sarcini care nu sunt esențiale și să accepte ajutorul rudelor sau al prietenilor. Mulți părinți își reglează somnul după cel al bebelușului și se odihnesc atunci când copilul doarme.

Rutina de somn, secretul nopților liniștite

Dezvoltarea unei rutine de somn predictibile pentru copii va promova un somn rapid și liniștit care le va asigura copiilor o fucționare fizică și psihică optimă. Copiii sunt mai relaxați atunci când intuiesc ce va urma. Cu cât sunt mai relaxați cu atât va fi mai ușor să fie duși la culcare și vor adormi mai repede.

Rezultatele studiilor au arătat că stabilirea unei rutine de somn la copii conduce la scăderea semnificativă a problemelor comportamentale legate de somn. S-a constatat că se scurtează perioada de instalare a somnului, precum și numărul și durata trezirilor nocturne. Iar somnul părinților este și el mai bun.

Jodi Mindell, profesor de psihologie la Universitatea Saint Joseph’s din Philadelphia, încurajează crearea unei astfel de rutine. Ea afirmă că aceasta este calea cea mai ușoară pentru îmbunătățirea somnului copiilor și creșterea calității vieții părinților. În mod cert, dispoziția mamelor și somnul copiilor sunt interconectate. Cu cât copiii dorm mai bine și mai ușor, cu atât dispoziția mamelor va fi mai bună. În plus, o mamă odihnită va fi mai calmă la ora de somn, ceea ce îi va ajuta și pe copii să adoarmă mai repede.

Rutina de somn, încă din primele luni de viață

În primele săptămâni după naștere e de preferat să vă acordați timp pentru a-l înțelege pe bebeluș, nevoile acestuia și a găsi cea mai bună soluție pentru întreaga familie. Puteți începe prin a pune bazele unui pattern de comportament premergător somnului. Specialiștii în somnologie din cadrul Asociației Române pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți recomandă ca acest lucru să aibă loc timpuriu. O rutină simplă, flexibilă îi ajută pe copii să se acomodeze cu un anumit ritm. În același timp, părinții vor simți că au reușit să aibă controlul situației.

Este foarte important acum ca bebelușul să învețe că noaptea este “timpul pentru somn” şi ziua este “timpul pentru a fi treaz”. Pentru a încuraja copiii în acest efort de învățare este nevoie în primul rând ca lumina să fie stinsă pe tot timpul nopții. Sau poate să funcționeze doar lumina de veghe. Dacă bebeluşii plâng, este important ca parinții să îşi facă simțită prezența pentru dezvoltarea încrederii copiilor. Este recomandat ca interacțiunea să fie totuși minimă.

De la vârsta de 2-3 luni, puteți începe să aplicați consecvent o rutină de somn. “Copiii vor aprecia imediat consistența și predictibilitatea acestui comportament. Îi va ajuta să înțeleagă că a venit ora de somn. Nu contează unde începeți această rutina, important este să o sfărșiți în camera de somn a copiilor. Cei mici se vor bucura de acest timp petrecut împreună dacă îl transformăm într-un eveniment plăcut în care le acordăm atenție și tandrețe”, sunt de părere specialiștii Asociației Române pentru Tulburări de Somn la Copii și Adolescenți.

Somnul părinților – sfaturile experților

– Începeți rutina cu cel puțin 30 minute înainte de ora de culcare și încercați să respectați această oră.
– Avertizați copiii din timp că vine “ora de somn”. Micșorați nivelul de activitate și zgomot din casă. Aceste schimbări simple de mediu pot ajuta copiii să se calmeze.
– Păstrați ordinea de desfășurare a acelor activități care sunt incluse în ritualul de somn.
– Includeți activități care să faciliteze intrarea în starea de somn și care liniștesc copiii. Acestea ar putea fi: baia, îmbrăcatul pijamalelor, spălatul pe dinți, citirea unei povești, o conversație plăcută, un cântecel.
– Evitați activarea intensă cognitivă și comportamentală care influențează negativ somnul (TV, alergat, jocuri zgomotoase etc.).
– Aerisiți din timp camera copiilor și evitați să o supraîncălziți.
– Lăsați în pătuț jucăria sau obiectul favorit.
– Încerați să puneți copiii în pat cât încă sunt treji. Dacă îi veți adormi în alt loc și abia apoi îi veți pune în pătuț, când se vor trezi în mod sigur vor avea un disconfort.
– Încurajați copiii să adoarmă fără legănat și mai ales fără alimentație.
– Dacă se dau jos din pat, îi duceți înapoi fără să intrați în discuții sau negocieri cu ei.
– Cel mai important lucru este să fiți consecvenți! La început, copiii s-ar putea să se opună, dar cu perseverență și multă practică veți reuși. Somnul părinților va fi salvat.
– Atunci când nu găsiți o soluție pentru problema de somn a copiilor, apelați la ajutorul de specialitate.


Pentru că ne dorim să îți oferim materiale și experiențe care să îți îmbogătească viața de părinte, am creat un scurt chestionar care să ne ajute în acest sens. Completarea lui poate dura până la 8 minute. Și pentru că apreciem fiecare minut pe care ni-l acorzi, punem la bătaie 30 de cărți de parenting. La sfârșitul chestionarului lasă-ne adresa ta pentru a te înscrie automat în tombolă!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()