Bebelușii lăsați în fața ecranelor se dezvoltă mai lent. La ce vârstă se observă întârzierile și ce au de făcut părinții

Un nou studiu, publicat în revista JAMA Pediatrics, arată că există o legătură strânsă între dezvoltarea copilului mic și timpul pe care îl petrece în fața ecranelor, scrie cnn.com. Mai exact, este vorba despre performanțe reduse și atingerea cu întârziere a unor etape de dezvoltare.

Pentru realizarea acestui studiu, cercetătorii au urmărit cum se dezvoltă și ce nivel ating, pe mai multe paliere, copiii de 3 și 5 ani care au avut acces la tehnologie la 2-3 ani. Dezvoltarea include abilități de comunicare, abilității motorii, capacitatea de rezolvare a unor probleme, abilități sociale. Semnele privind dezvoltarea pot fi văzute urmărind modul în care un copil reușește să introducă o jucărie într-un recipient sau să pună obiecte unul peste altul.

Conform recomandărilor Academiei Americane de Pediatrie, preșcolarii de 2-5 ani ar trebui să aibă acces de maximum o oră pe zi la orice tip de ecran, iar în timpul acela să urmărească un conținut de calitate. „În medie, copiii din studiul nostru stăteau în fața ecranelor 2-3 ore pe zi, deci majoritatea depășeau recomandările oficiale”, precizează Sheri Madigan, autor al studiului și profesor la University of Calgary.

Ecranele, la fel ca mâncarea de tip junk

„Un timp prelungit în fața ecranelor la 2 și 3 ani a fost asociat cu întârzieri în dezvoltare și în atingerea pragurilor specifice vârstelor la 3 și 5 ani”, a precizat Sheri Madigan. „Acest studiu arată că timpul petrecut în exces în fața ecranelor are consecințe majore asupra dezvoltării copiilor. Părinții pot compara cu mâncarea de tip junk food: în doze foarte mici, nu face neapărat rău, dar în exces are consecințe grave”, mai spune ea.
Pentru copiii mai mari, părinții sunt încurajați să stabilească reguli clare privind timpul petrecut în fața ecranelor, dar să aibă în vedere recomandările oficiale, conform cărora  copiii și adolescenții au nevoie, zilnic, de cel puțin 8 ore de somn, o oră de activitate fizică și timp petrecut departe de ecrane.

Cum s-a făcut cercetarea

Studiul a inclus date colectate de la 2.441 de mame și copii din Canada. Mamele au fost recrutate pentru această cercetare încă de când au fost gravide, în 2008-2010, iar datele au fost colectate în intervalul 2011- 2016. Pentru fiecare copil inclus în studiu, mama a completat chestionare cu date privind dezvoltarea copilului la 24, 36 și 60 de luni. De asemenea, a precizat cât timp petrece copilul în fața ecranelor atât în timpul săptămânii, cât și în weekend.
Concluziile au fost clare: un timp îndelungat petrecut la TV sau tabletă la 24 de luni a fost asociat cu performanțe slabe de dezvoltare la 36 de luni, iar accesul prelungit la 36 de luni a însemnat performanțe scăzute la 60 de luni.
„Din ceea ce știm noi, acesta este primul studiu care arată o asociere clară între timpul petrecut în fața ecranelor și performanțele de dezvoltare reduse, la copii mici”, spun autorii cercetării”. „Totuși, chiar dacă există o corelație între cele două, asta nu înseamnă neapărat că o situație o provoacă pe cealaltă”, a mai spus Madigan.

Un rău controlabil

Este devreme să afirmăm că limitarea accesului la tehnologie îi va face pe copiii să evolueze mai repede, sunt de părere cercetătorii. Douglas Gentile, profesor de psihologie la Iowa State University, nu a fost implicat în cercetare, dar a studiat efectele media asupra copiilor. „E important de luat în considerare faptul că timpul în fața ecranelor reduce, pe de o parte, timpul pentru somn al copiilor, precum și obiceiul părinților de a le citi, ritual care se asociază cu o dezvoltare pozitivă și chiar cu un IQ mai dezvoltat”, spune el, subliniind faptul că e nevoie de analizarea mai multor factori pentru a stabili clar cum și în ce condiții îi afectează ecranele pe copii.
„Vestea bună este că expunerea la ecrane este ceva ce părinții pot controla, iar studii anterioare au arătat că atunci când părinții stabilesc limite privind cantitatea și calitatea, acest lucru se vede în dezvoltarea sănătoasă a copilului”, conchide specialistul.
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație