Dezvoltarea inteligenţei copiilor, condiţionată de timpul în care se joacă

dezvoltarea inteligenţei

Timpul pe care elevii îl petrec pe băncile şcolii nu pare să fie la fel de calitativ ca acela de pe terenul de joacă, dacă facem referire la ce tipuri de activităţi contribuie la dezvoltarea inteligenţei copiilor.

„Prin intermediul jocului conexiunile dintre neuroni se modifică în extremitatea din faţă a creierului. Dacă cel mic nu se joacă, atunci aceste schimbări nu au loc“, susţine Sergio Pellis, cercetător în cadrul Universităţii din Lethbridge, Canada. De asemenea, specialiştii sunt de părere că toate aceste modificări de la nivelul cortexului prefrontal ajută, la rândul lor, la dezvoltarea funcţiilor centrului de control din creier, acestea având un rol foarte important în reglarea emoţiilor, găsirea rapidă de soluţii la probleme, dar şi de a forma abilitatea de planificare. Având în vedere aceste rezultate, cercetătorii încurajează părinţii să organizeze programul copilului astfel încât timpul dedicat jocului să nu fie unul de scurtă durată.

„Fie că este vorba de construirea unui castel de nisip sau de discuţiile în contradictoriu din timpul jocului, negocierile dintre copii duc la dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi de interacţiune socială“, mai adaugă cercetătorul Sergio Pellis.

Joaca, esenţială în dezvoltarea inteligenţei

O mare parte dintre informaţiile legate de beneficiile jocului, pe care le au oamenii de stiinţă, vin ca urmare a studiilor realizate pe animale. Deşi cercetătorii au crezut iniţial că prin joc animalele (cum sunt câinii, pisicile şi păsările) îşi dezvoltă abilităţile de a vâna sau de a lupta, ulterior ei au observat că sunt îmbunatăţite funcţiile creierului.

„Prin joc se pot dezvolta funcţii noi la nivelul creierului, cum este cea de interacţiune socială. Când copiii se joacă, se activează întreaga zonă a cortexului prefrontal. Dintre cele 1.200 de gene care au fost analizate, aproape o treime au suferit modificări semnificative când copilul se juca chiar şi pentru o jumătate de oră. Toate aceste schimbări duc în timp la dezvoltarea inteligenţei“, explică Jaak Panksepp, cercetător la Universitatea de Stat din Washington.

Ceea ce părinţii trebuie să se ştie este că, prin joc, copilul nu numai că învaţă să interacţioneze într-o manieră pozitivă, ci poate să aibă şi performanţe şcolare mai bune. Iar aceste lucruri au fost evidenţiate şi de studiile care au arătat că elevii din ţările unde vacanţele şcolare sunt mai lungi (la fel şi timpul petrecut pe terenul de joacă) pot să obţină rezultate mai bune la teste, spre deosebire de cei care au vacanţe mai scurte.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()