TOP 6. Trăsăturile de care are nevoie copilul tău pentru a învăța bine și a reuși în viață

TOTUL DESPRE MAME
cum-as-vrea-sa-fie-scoala-totul-despre-mame

Profesorii buni și școlile de top au rolul lor, însă cercetătorii descoperă tot mai mult că „bagajul” pe care copiii îl aduc deja în clasă contează la fel de mult, sau chiar mai mult, decât ceea ce le oferă școala.

Adesea, părinții cred că un copil are rezultate bune la școală datorită IQ-ului ridicat, profesorilor pricepuți, lecțiilor interesante și disciplinelor bine alese. Deși toate aceste lucruri contează, secretul succesului se află în altă parte: în interiorul copiilor, arată specialiștii în educație consultați de publicația „The Independent”.

Copiii care au o atitudine și o dispoziție care încurajează învățarea vor înflori chiar și într-o școală mediocră, în vreme ce acei copii care vin cu o mentalitate care împiedică procesul educațional nu vor avea performanțe nici chiar atunci când li se oferă cele mai bune oportunități educaționale.

Numeroase studii realizate în SUA, dar și în alte state din lume, arată că rezultatele la teste sunt mult mai bune (chiar și cu 10%) atunci când copiii sunt încurajați să dezvolte o atitudine pozitivă față de ei înșiși și față de educație.

Mult prea adesea, părinții nu își dau seama că școlile și profesorii îi pot transforma pe copii în elevi cu performanțe foarte bune numai dacă ei au pus deja bazele acasă, creând acel fundament care îi va încuraja pe copii să facă față provocărilor din sala de clasă.

Există tot mai multe dovezi că trăsături de caracter precum rezistența, stăruința, optimismul și curajul contribuie în mod activ la performanțele academice bune.

Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită

În cartea Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită, Dr. Stanley Greenspan redefinește calitățile unui copil sănătos din punct de vedere emoțional și intelectual și afirmă: fiecare părinte are capacitatea și mijloacele de a crește „copii grozavi”. Cartea poate fi găsită AICI.

Având în spate 30 de ani de cercetare și de experiență clinică, Stanley Greenspan arată că toți părinții au pentru copiii lor câteva aspirații universale: vor ca aceștia să aibă o viață socială împlinită și să își urmeze propriile visuri. Dar uneori pierdem esențialul: copiii se nasc gata să învețe, însă numai în interacțiunea directă de zi cu zi cu cei dragi și, ulterior, în grupurile sociale, reușesc să își dezvolte personalitatea și calitățile.

Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită

Scrisă într-un stil plăcut și implicat, Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită, ne introduce în universul copiilor aflați în plină dezvoltare, de la cea mai mică vârstă și până în adolescență.

Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită descrie acele calități ale unui copil ce crește armonios și modalitățile prin care părinții pot ajuta la dezvoltarea fiecărei calități a unui „copil grozav”: curiozitatea, empatia, gândirea nuanțată, stima de sine, lejeritatea în comunicare etc.

Aceste calități stau la baza succesului social, familial și profesional, iar cea mai importantă în formarea lor este experiența. Astfel, rolul părintelui de companion și de ghid este esențial.

Iată și 6 calități-cheie pe care părinții le pot insufla copiilor pentru a-i ajuta să se descurce cât mai bine la școală, iar ulterior în viață:

1. Bucuria de a trăi.

Capacitatea de a iubi și de a aprecia viața ar putea părea ciudate în acest context, însă dragostea și siguranța hrănesc multe alte calități de care au nevoie copiii. Printre acestea se numără abilitatea de a fi deschis și receptiv, precum și dorința de a fi mereu conectat și legătură cu alți oameni.

Cultivarea unei atitudini de apreciere pentru lucrurile din jur înseamnă că acei copii se vor bucura de călătoria implicată de orice proces educațional: vor fi uimiți de minunile din natură, vor savura o poveste bună sau se vor bucura de prezența colegilor din clasă. La rândul lor, toate acestea hrănesc încrederea de sine, entuziasmul și curiozitatea.

2. Rezistența.

Copiii rezistenți nu se dau înapoi fără să încerce. Ei înțeleg faptul că procesul de învățare implică numeroase eșecuri și că le pot depăși. Copiii rezistenți nu transformă o greșeală într-o catastrofă (pe modelul „Am pictat testul la matematică! Nu o să înțeleg niciodată matematica!”). În schimb, ei privesc întreaga întâmplare într-un context mai larg și mai pozitiv: „Ufff, a fost un test îngrozitor și l-am picat, însă nu am muncit suficient. Data viitoare am să mă pregătesc mai bine și probabil că voi face o lucrare mai bună”.

În plus, rezistența îi ajută pe copii să fie mai creativi, mai flexibili și mai realiști, ținând la distanță depresia și anxietatea.

3. Autodisciplina.

Numeroase studii arată că abilitatea copiilor de a-și controla impulsurile tind să ducă la o sănătate mai bună în viață, inclusiv mintală. La școală, autodisciplina este centrală.

Copiii trebuie să asculte, să absoarbă informația și să gândească. De asemenea, vor trebui să își gestioneze bine timpul și să rămână concentrați. Bineînțeles, important este echilibrul: un copil care se controlează excesiv, care a pierdut bucuria cunoașterii și a învățării, nu va avea nici el performanțe bune la școală.

4. Onestitatea.

Onestitatea este importantă deoarece opusurile sale – amăgirea și autoamăgirea – împiedică progresul. Elevii care învață bine nu spun „Sunt genial la științe”, ci „Sunt OK la fotosinteză, dar nu sunt sigur că stăpânesc structura atomică”.

Această atitudine sănătoasă trebuie cultivată de părinți cât mai devreme. Preșcolarul care întreabă ce înseamnă un cuvânt dintr-o poveste în loc să pretindă că știe deja, se află pe drumul cel bun. Onestitatea îi ajută pe copii și să clădească legături solide cu profesorii și cu mentorii.

5. Curajul.

Indiferent de ceea ce învață (pian, fizică sau tenis), procesul de învățare presupune apropierea de ceva necunoscut și acceptarea noilor provocări. Copiilor care fac performanță le este la fel de teamă de acest lucru ca și celorlalți, însă ei își pot depăși teama și se pot concentra.

Ei au capacitatea de a încerca, de a eșua și de a încerca din nou. De asemenea, copiii au nevoie de curajul moral de a renunța uneori la distracții și de a accepta riscul de a fi văzuți drept “tocilari” dacă vor să studieze.

6. Bunătatea.

Copiii care fac performanță și învață bine sunt buni cu ei înșiși. Ei înțeleg și acceptă faptul că procesul de învățare poate fi dificil uneori, însă continuă să se încurajeze.

Un caracter drăguț îi va atrage și pe alții în jurul lor, ceea ce îi va ajuta să învețe mai ușor și de la alții și să lucreze eficient în echipă. Un caracter de acest fel va încuraja și ascultarea și empatia, care la rândul lor vor duce la un proces de învățare mai complex și mai profund.

Toate aceste calități sunt ideale pentru procesul educațiv, dar și pentru viață în general. Cercetările arată că aceste trăsături îi ajută pe oameni să fie mai încrezători, să facă mai ușor față provocărilor, să câștige mai mulți bani, să aibă cariere mai împlinite, să construiască relații mai puternice și să țină depresia și anxietatea la distanță. Din păcate însă, studiile arată că tot mai mulți copii au abilități tot mai slabe de a-și controla dispoziția și stările, de a-și organiza acțiunile sau de a da dovadă de empatie și de stăpânire de sine.

Fără a oferi lecții de viață, autorul cărții Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită, ne deschide ochii către trăirile și nevoile copiilor de fiecare vârstă, făcându-ne atenți la micile schimbări pe care le putem introduce fără prea mult efort în comportamentul nostru pentru a stimula creșterea și dezvoltarea intelectuală a celor mici. Cartea Copii grozavi. Zece calități esențiale pentru o viață fericită poate fi găsită AICI.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa