Cum ne-a ajutat dr. Laura Markham să facem teme fără lacrimi și frustrări

Soluția pentru a face teme fără lacrimi cu copilul am primit-o de la psihologul Laura Markham și din cartea ei ”Părinți liniștiți, copii fericiți”.

Pentru că starea în care suntem acum cu școala nu se anunță de o zi-două și, dacă mă întrebați pe mine, nici de o singură lună, m-am văzut în situația de a căuta soluții pentru a putea face teme fără lacrimi cu copilul, pentru binele lui, dar nu mai puțin și pentru binele meu. Soluția am primit-o de la psihologul Laura Markham și din cartea ei ”Părinți liniștiți, copii fericiți”.

”Va fi o provocare să-i învăț scrisul de mână din fața unui ecran”, ne-a spus învățătoarea la începutul anului, cu referire la școala online. Acum, ce nu se poate face din fața ecranului, rămâne să facem noi, părinții, acasă. Rezultatul? Lacrimi, nervi, frustrare la ambii și, în cazul meu, multe înjurături cu destinatarul COVID (spuse în gând, ca să nu învețe copilul ce nu trebuie).

Dacă în primăvară tot ce făceam era cu un licăr de speranță că lucrurile vor reveni la normal până la începerea noului an școlar, acum am lăsat orice nădejde când ne-am așezat în fața ecranelor școlii online.

În cele câteva ore cât stau la așa-numita școală, o parte se evaporă secundă cu secundă cât copilul întrebat închide și deschide microfonul, cât învățătoarea cere celor câțiva (mereu aceiași) să stea cu microfoanele închise pentru a reduce zgomotele deranjante și desigur, cu clasicele: ”La ce pagină?”, ”Eu nu văd tabla”, Mi s-a deschis un ecran nou și nu știu de ce”, ”M-a scos cineva din oră”, ”Mi-a picat netul”. Astfel încât, mult hulitele teme au ajuns acum singurul mod de a acoperi ceea ce nu reușește învățătorul să ofere din fața ecranului. Unui copil îi vine greu să înțeleagă de ce mama e și un fel de ”doamna” pentru câteva ore din zi, așa că, protestele sunt multe și uneori lacrimile sunt la fel de multe, pentru el și pentru mine.

Pentru a scoate emoțiile negative din ecuația cu școala, am căutat soluții la cea care mereu mi-a dat o nouă perspectivă atunci când am simțit că mă împotmolesc în meandrele parentingului, psihologul Laura Markham și cartea ei salvatoare de părinți încurcați și obosiți, dar dornici să facă mai bine, ”Părinți liniștiți, copii fericiți” de unde am extras câteva tehnici pentru a reuși să facem teme fără lacrimi.

”Pentru că temele fac parte integrantă din perioada școlară, este esențial pentru copiii noștri să găsească ceva satisfăcător în această experiență” – spune psihologul.

Iată și alte sfaturi pe care le-am urmat:

Nu vă temeți de întrebarea ”ce teme ai pentru astăzi?”

Aceasta trebuie să devină o întrebare obișnuită. Prin folosirea ei zi de zi, copilul învață că temele sunt importante și fac parte din rutina zilnică. Odată intrată în obișnuință, această activitate nu va mai fi întâmpinată cu proteste din partea copilului. În plus, îl va ajuta pe copil să își stabilească prioritățile în așa fel încât temele să facă parte din ele.

Pentru a crea cel mai ușor o rutină, e bine dacă veți așeza copilul la teme mereu la aceeași oră din zi.

Pentru majoritatea copiilor, aceasta ar fi bine să nu fie imediat după ce a ieșit de la calculator. Între școală și din nou școală ajută dacă există cel puțin o oră de relaxare, plimbare în aer liber și jocuri active, care stimulează circulația sangvină către creier, deci pregătește mintea pentru acumulare de cunoștințe.

Copiii care au dificultăți în a face această tranziție (de la joacă la teme) ar trebui să inverseze ordinea. De asemenea, nu lăsați temele după cină, pentru că, avertizează psihologul de copii Laura Markham, atunci copilul este deja obosit și organismul este ocupat să digere alimente nu informații noi.

Cum îl ajutăm să-și gestioneze emoțiile puternice când se așază la birou

Un lucru important, util în viață, pe care îl învață copiii cu ajutorul temelor este că pot parcurge o activitate neplăcută dacă perseverează. Însă, până a deprinde perseverența, vor exista zile cu proteste, lacrimi și frustrare. Când apar crizele de furie, primul și cel mai important lucru pe care îl puteți face este să trageți aer în piept și să vedeți acest moment drept unul necesar pentru descărcarea tensiunii acumulate. Așa cum noi, adulții, trecem printr-o perioadă plină de anxietăți, și pentru copii ultimele luni au fost dificile din punct de vedere emoțional, departe de bunici, prieteni, cu masca pe față. De aceea, accesele de furie, îndreptate în special către părinți (pentru că sunt persoanele cu care se simt în siguranță) sunt normale. Iată ce recomandă psihologul în aceste situații:

– Empatizați: ”Te înțeleg, e greu să te oprești din joacă și să te așezi la teme”
– Acceptați emoțiile și conectați-vă: ”Ești furios că trebuie să te întorci la caietele tale, voi sta lângă tine până te liniștești. Dacă vrei, te pot lua în brațe, sau te pot ține de mână”.
– Dacă nu acceptă să fie atins și vă spune să plecați: ”Fac un pas mic înapoi până aici, dar nu te pot lăsa singur cu emoții atât de puternice, sunt aici și ești în siguranță”
– Ignorați orice impolitețe spune copilul atunci când este furios: ”Văd cât de mult îți displace sentimentul pe care îl ai acum. Să știi că te iubesc oricât de furios ai fi.”
– Respirați adânc pe tot parcursul crizei pentru a nu vă încărca cu toate emoțiile pe care le revarsă copilul și pentru a putea fi capabilă să îi fiți alături cât ține criza și apoi pe parcursul temelor.
– După ce s-a liniștit, asigurați-l din nou de iubirea pe care i-o purtați și reîncepeți cu blândețe temele.

Teme fără lacrimi. Fiți alături fizic, mental și emoțional

Prezența în apropiere îl va ajuta pe copil să fie concentrat. Astfel puteți răspunde la întrebări, puteți observa când îi fug gândurile și puteți interveni când se împotmolește. De mare ajutor este ca în intervalul când el face temele să nu purtați conversații telefonice sau în scris (cu soneria care anunță mereu apariția unui mesaj nou), care să îl distragă. La fel cum este important să nu existe alte surse de zgomot în casă: televizor pornit sau radio. Toate acestea contribuie la pierderea atenției copilului, or un lucru important pe care trebuie să-l învățăm pe copil în primii ani de școală este tocmai antrenarea atenției și concentrării pe o perioadă din ce în ce mai lungă te timp. De asemenea, dacă el e concentrat reușește să facă temele mai calitativ și mai repede fără a obosi din cauza întreruperilor și relansărilor atenției.

Oferiți sprijin ori de câte ori are nevoie. La început, va trage semnal de alarmă mai des, dar pe măsură ce capătă încredere și își antrenează concentrarea, implicarea părintelui va fi din ce în ce mai redusă, la fel și frustrarea copilului când se așază la birou pentru a face teme.

Fără niciun dubiu, e o perioadă dificilă. Dar, așa cum menționa psihologul de copii Laura Markham într-un interviu cu Natalie Portman despre cum să îi ajutăm pe copii să treacă cu bine prin pandemie, stă în puterea noastră să ne asigurăm că ceea ce își vor aminti din aceste luni este că s-au simțit apropiați și înțeleși de părinți, chiar și în cele mai dificile clipe.

Cum să fim cel mai bun sprijin emoțional pentru copiii noștri și în același timp să avem grijă și de propriul echilibru, puteți afla din cartea Laurei Markham ”Părinți liniștiți, copii fericiți”, unde există soluții simple pentru numeroase probleme, iar teme fără lacrimi e doar una dintre ele.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()