De ce nu e bine să îi presăm pe copii să obțină rezultate excelente la școală

copil școală
Foto: Brad Flickinger (Flickr / Creative Commons)

Toți părinții își doresc să aibă copii care să învețe bine, să obțină rezultate bune la școală și să aibă în viitor o carieră de succes. Susținerea părinților este foarte importantă în dezvoltarea copiilor, însă atunci când susținerea se transformă în presiune, lucrurile iau o turnură periculoasă.

Potrivit unei cercetări realizate de Asociația de Psihologie din America, atunci când părinții au așteptări nerealiste de la copiii lor și setează țeluri mult prea înalte, cei mici tind să obțină rezultate și mai proaste la școală.

“Deși aspirațiile părinților pot să îmbunătățească performanța academică a copiilor, aspirațiile parentale excesive pot fi otrăvitoare”, a explicat Kou Murayama, autorul principal al studiului, de la Universitatea din Reading.

Cu cât părinții au avut așteptări mai nerealiste, cu atât rezultatele copiilor au fost mai slabe, arată cercetarea publicată în „Jurnalul Personalității și Psihologiei Sociale”, care a fost realizată pe 3.530 de elevi de gimnaziu și pe părinții lor.

Mai grav, presiunile părinților pot duce la dezechilibre grave: copiii pot deveni iritați, obosiți, agresivi, neliniștiți, apatici, demotivați, își pot pierde pofta de mâncare sau chiar se pot îmbolnăvi de depresie.

În volumul Educație fără constrângeri, autorii Michael Thompson și Teresa Barker arată că presiunea exercitată asupra elevilor de a excela la școală și de a intra la cele mai bune facultăți nu a fost niciodată mai intensă.

Michael Thompson critică obsesia actuală pentru performanța copiilor și le recomandă părinților să se străduiască să înțeleagă cât mai bine ce fac și ce simt cei mici la școală punând o întrebare simplă: „Cum a fost la școală?”. Cartea poate fi găsită AICI.

educație fără constrângeri michael thompson

Educație fără constrângeri, o sursă de înțelepciune

Copiii ar putea să nu dezvăluie foarte multe, dar psihologul Michael Thompson sugerează că răspunsurile vor fi găsite dacă adulții știu să citească indiciile și dacă – tot atât de important – își vor aminti propriile experiențe din perioada școlii.

În Educație fără constrângeri, Thompson le amintește părinților că școala ocupă mai mult timp din viața diurnă a unui copil decât orele petrecute acasă. Iar școala nu este plină doar de studiu, ci și de emoție umană: bucurie, frică, invidie, iubire, mânie, sexualitate, plictiseală, competitivitate.

Prin intermediul interviurilor detaliate, al studiilor de caz și al jurnalelor elevilor trimise prin e-mail, inclusiv ale propriilor copii, Michael Thompson aruncă lumină asupra profundei călătorii psihologice antrenate de școală.

Construind o punte între lumea copilului și cea a adultului, și fiind formulată în tonul plin de compasiune al vocii de psiholog și de tată a lui Thompson, Educație fără constrângeri le arată părinților cum să asculte adevărul experiențelor celor mici și cum să aibă încredere în ei, cum să îi iubească și cum să îi lase, în cele din urmă, să se dezvolte singuri.

Educație fără constrângeri este o carte crucială pentru această epocă agitată și o sursa ideală de înțelepciune pentru familiile care se luptă să supraviețuiască în circumstanțele actuale. Cartea poate fi găsită AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()