Consultații medicale online pentru părinți: care sunt variantele și în ce situații mergi la spital cu copilul

Problemele minore de sănătate ale copiilor pot fi tratate cu succes acasă iar serviciile medicale s-au diversificat pentru a asigura acest ajutor pentru părinți. Pe de o parte, există servicii telefonice gen Peditel si Alopedi, unde părinții pot fi îndrumați de medici, pe de altă parte, numeroase spitale atât publice, cât și  private, oferă varianta consultațiilor online. Medicii atrag însă atenția că teama de coronavirus nu ar trebui să întârzie prezentarea la spital pentru urgențele medicale, altele decât coronavirusul. 

Pentru a răspunde numărului mare de părinți care ce ajutor la Peditel, primul serviciu medical destinat cosultațiilor medicale prin telefon destinat părinților, s-au suplimentat liniile la care medicii răspund. „Acești oameni îi scutesc pe părinții cu copii mici să meagă în camerele de gardă ale unităților de primiri urgențe. Astfel, ei în ajută pe părinți și pe copii să evite expunerea inutilă la acest virus”,  a declarat coordonatoarea Peditel 1791, Cristina Grigore.

Cei 15 medici de la Peditel, care răspund la numărul de telefon 1791, acordă asistență non-stop sfătuind părinții să aleagă cea mai bună variantă pentru a-și ajuta copiii în momentele în care sunt bolnavi.

„Ținem să precizăm că nu oferim consultații, nu facem diagnosticare, ci oferim sfaturi medicale părinților pentru a alege cea mai bună variantă pentru copiii lor.  73% din cazuri au fost rezolvate prin sfaturi medicale aplicabile acasă”, ne-a explicat Cristina Grigore, director executiv al Fundației Părinți din România, ONG-ul care a inițiat proiectul și prin care se asigură finanțarea lui.

Medicii Peditel răspund la 1791/*1791/+40377771111

Numărul 1791 este număr cu tarif normal în rețelele Orange, Telekom, Vodafone (la cartela prepay operatorul Telekom solicita credit în euro centi, nu minute, oferte speciale) iar Digi fix și mobil se apeleaza la *1791 (este foarte importantă steluța, în lipsa ei nu se formează, telefonul suna continuu, fara a raspunde cineva).
Abonamentele pe companie uneori pot fi restrictionate să apeleze numere scurte, chiar dacă 1791 este număr cu tarif normal. Uneori si abonamentele pe persoane fizice au o astfel de problemă. Românii din afara țării pot apela medicii de la PEDITEL la +40377771111

Alopedi, serviciul oferit de medici din Cluj, care răspund la telefon 0364917

Medicii pediatri de la Spitalul de Urgență pentru Copii din Cluj Napoca au înființat un serviciu gratuit pentru părinți, Alopedi, prin care oferă consultații telefonice la orice oră și în orice zi a săptămânii. Un apel la 0364917 îi ajută pe părinți să se liniștească atunci când intră în panică, să parcurgă pașii corecți pentru tratarea copiilor sau să meargă la cel mai potrivit spital atunci când se impune acest lucru.

Servicii online pentru 18 spitale din București printr-o platformă

În București, 18 spitale aflate în subordinea primăriei din București, oferă acces online gratuit la consultații medicale, prin platforma pacient.assmb.ro, dupa succesul Programului pilot de consultatii medicale online al Spitalului Colentina. În doar două săptămâni de la lansare 749 de pacienți au solicitat consultații online prin intermediul acestei platforme.

Platforma este un serviciu online gratuit de evaluare medicală la distanță unde aproape 500 de medici din peste 30 de specializări angajați în spitalele Primăriei Capitalei sunt la datorie pentru toți pacienții din București. Cele mai căutate specializări sunt Pneumologia – 184 de consultații, Medicina internă – 149, Psihiatria – 99, Gastroenterologia – 43 și Dermatologia – 39.

Platforma este foarte ușor de utilizat: pacienții accesează site-ul pacient.assmb.ro, introduc o scurtă descriere a problemelor de sănătate pe care le au și atașează, dacă este cazul, documentele medicale relevante (rezultate analize, recomandări de la specialiști, istoric medical, bilete de ieșire din spital). Se selecteaza spitalul, specialitatea și medicul, apoi se introduc datele personale, precum și cele de contact.

Răspunsul va fi primit direct din partea medicului în 12-24 ore în funcție de disponibilitatea specialistului și de numărul de cazuri pe care acesta le are în analiză. Platforma este optimizată inclusiv pentru dispozitivele de telefonie mobilă cu sistem de operare iOS sau Android.

Interfața pentru pacient este, de asemenea, accesibilă: prin simpla accesare a ferestrei de încărcare documente, telefonul deschide automat camera și pacientul trebuie doar să fotografieze documentul care trebuie transmis – spre exemplu analizele medicale -, iar fotografiile sunt preluate în sistem automat. Se elimină astfel procedurile de scanare.„Recomandăm bucureștenilor și tuturor pacienților cu istoric medical într-unul din spitalele Primăriei Capitalei să folosească cu încredere această nouă platformă online înainte de a lua decizia de a merge la un spital. ”

Tot pe pacient.assmb.ro solicitanții de consultații primesc suport tehnic și îndrumare privins înscrierea online. Medicii, la rândul lor, pot transmite pacienților orice fel de documente medicale pe timpul stării de urgență, cum ar fi rețete, concedii medicale sau referate pentru comisiile de expertiză.

Lista cu cele 18 spitale din București aflate în subordinea primăriei,, inclusiv unele destinate îngrijirii copiilor și gravidelor, o găsiți AICI.

Cum să procedați când trebuie să ajungeți la medic

Medicii atrag însă atenția că sunt situații în care părinții ar trebui să meargă urgent cu copilul la un serviciu de urgență. Mai jos sunt descrise câteva dintre ele.

Medicul pediatru Mihai Craiu atrage atenția că miturile care circulă în această perioadă pot pune în pericol copiii: „Mulți zic «NU merg la medic/spital ca să nu luăm de acolo coronavirus». Sunt convins că și dvs v-ați gândit un moment la asta… FAPT – Coronavirusul SARS-CoV-2 nu a anulat puterea altor microbi de a ne imbolnăvi și nu a suspendat posibilitatea ca ALTE boli (nu numai COVID-19) să ne pună viața în pericol…”

Ce putem face? Iată recomandările pediatrului, făcute într-o postare pe Spitalul Virtual pentru Copii.

„Ne uităm ce zic experții. NICE (National Institute for Health and Care Excellence) este o instituție care se ocupă cu elaborarea ghidurilor de practică și a protocoalelor medicale din UK. FOARTE BUN mi s-a părut sfatul practic al programării stricte a pacienților la cabinet, dublat de comunicarea eficace”. 

Asta putem face și în România. Sunăm la medic, ne programăm, lăsăm un număr de telefon, anunțăm când am ajuns și așteptăm în mașină, până ne vine rândul la consultație. Vom fi anunțați prin sms, sau altă formă de mesagerie, când să intrăm în hol. Dacă este spital/unitate de primiri urgențe intră o singură persoană (însoțitor sănătos) și anunță la triaj problema, lăsând date de contact, apoi așteaptă în mașină, NU IN HOLUL AGLOMERAT.

Și circulăm doar cu mască la gură în spații publice!”

 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()