Copilul anxios. Fraze cu ajutorul cărora poți să-l calmezi

Copilul anxios

Sub o formă sau alta, toți copiii au momente când sunt cuprinși de anxietate. Ca părinte, am vrea să ne protejăm copilul de aceste momente, dar anxietatea e totuși un lucru bun care-i va folosi în viață. Atunci când lucrurile devin grave, încearcă una dintre aceste fraze simple și ajută-ți copilul să identifice, să accepte și să depășească momentele de anxietate.

  • Poți să desenezi teama? Desenând, pictând sau doar mâzgălind ceea ce-i provoacă anxietate, îl ajută pe copil să-și exprime sentimentele fără să vorbească.
  • Te iubesc! Ești în siguranță! Aceasta este cea mai puternică afirmație – când ți se spune că ești protejat de persoana pe care o iubești cel mai mult. Ține cont de faptul că anxietatea îl face să-și simtă mintea și trupul în pericol. Dacă-i repeți că e în siguranță, îi calmezi sistemul nervos.
  • Hai să ne imaginăm că suflăm într-un balon uriaș. Tragem aer în piept, numărăm până la 5, apoi îl eliminăm. Dacă îi spui să respire regulat atunci când e în criză, în mintea lui va apărea imediat „Nu pot!”. Cel mai bine e să transformi totul într-un joc. Prefă-te că umfli un balon și eventual scoate și sunete amuzante. Dacă inspiră și expiră de trei ori la rând, reușește să alunge stresul și poate obții chiar și câteva chicoteli.
  • Eu spun ceva și tu spui de fiecare «Pot!». Fă asta de 10 pe tonuri variate. Participanții la maraton folosesc acest artificiu ca să ajungă la linia de sosire.
  • De ce crezi că se întâmplă asta? Întrebarea ajută în cazul copiilor mai mari care înțeleg „de ce”.
  • Ce crezi că se va întâmpla? Dacă micuțul este anxios din cauza unui eveniment, ajută-l să-l înțeleagă și să identifice care sunt urmările.
  • Formăm o echipă imbatabilă. Separarea este unul dintre cele mai importante declicuri pentru un copil mic. Asigură-l că împreună veți rezolva problema.
  • Implică-l într-o bătălie imaginară: «Sunt războinic! », «Sunt de neînvins! », «Păzea lume, vin!». Există un motiv pentru care în multe filme războinicii pornesc la luptă strigând. Acest act fizic înlocuiește frica cu endorfine. În plus, e amuzant să strigi.
  • Dacă ceea ce simți ar fi un monstru, cum ar arăta? În momentul în care portretizezi anxietatea, aceasta se transformă dintr-un sentiment confuz în ceva concret, palpabil. Odată ce copilul „vede” ceea ce-l înspăimântă, luptă mai ușor cu teama.
  • Abia aștept să… Exaltarea legată de un moment viitor este contagioasă.
  • Hai să punem teama ta într-un sertar până… (ascultăm melodia noastră favorită, alergăm în jurul blocului, citim o poveste). Dacă vrei, o luăm de acolo la întoarcere. Cei care sunt predispuși la anxietate au senzația că o cară cu ei peste tot, ca pe o povară. E cu atât mai dificil pentru copilul anxios din cauza unui lucru pe care nu-l poate schimba. Faptul că poate lăsa povara de pe umeri pentru un timp, îl ajută să nu se mai gândească la ea.
  • O să treacă. Până atunci, hai să încercăm să ne simțim bine. În momentul în care stai confortabil și te relaxezi, se calmează și mintea, și trupul. S-a demonstrat că o păturică moale reduce anxietatea prin creșterea ușoară a căldurii corpului.
  • Hai să aflăm mai multe despre teama ta. Pune-i cât mai multe întrebări despre teama lui și ajută-l să găsească răspunsurile. La urma urmelor, cunoașterea înseamnă putere.
  • Hai să numărăm… Numărarea oamenilor care poartă ghete sau a celor care au ceas la mână, numărul copiilor de la locul de joacă sau al căciulilor din cuier cere atenție și asta îl poate distrage, alungând anxietatea.
  • Aș vrea să-mi spui când trec două minute. Timpul e o unealtă importantă pentru copilul anxios. Privind un ceas sau o pendulă, el își îndreaptă atenția către altceva decât ceea ce i se întâmplă.
  • Închide ochii și imaginează-ți că… Vizualizarea este o metodă cu ajutorul căreia se poate ușura durerea sau anxietatea. Ghidează-ți copilul în așa fel încât să se imagineze într-un loc sigur, călduros și fericit, unde se simte bine. Dacă te ascultă cu atenție, simptomele fizice ale anxietății vor dispărea.
  • Și eu sunt speriată/agitată/anxioasă uneori. Într-adevăr, nu e deloc amuzant. Empatia învinge în foarte multe situații. Ea poate duce chiar la o discuție cu copilul (dacă este mai mare) despre felul în care se instalează anxietatea.
  • Hai să alcătuim o listă cu lucrurile care te calmează. Anxietatea poate împiedica gândirea logică, așa că nu strică să faci o listă cu momentele grele pe care le-a depășit copilul și felul în care a făcut-o. De fiecare dată când mai trece un hop, trece-l pe listă.
  • Nu ești singur! Subliniind faptul că toți oameni au anumite frici, îl ajuți să înțeleagă că nu are el o problemă, ci i se poate întâmpla oricui.
  • Care crezi că e cel mai grav lucru care se poate întâmpla. Odată ce ai aflat care este teama lui cea mai mare, explică-i că în egală măsură e posibil să nu se întâmple așa. Apoi, întreabă-l care crede el că e cel mai fericit final. Scopul acestui exercițiu e să-l ajuți să gândească și să analizeze clar momentul în care a fost cuprins de anxietate.
  • Uneori e bine să-ți faci griji! Pare ciudat să-i spui asta unui copil deja chinuit de anxietate, dar explicându-i de ce anume e benefică, îl asiguri că nu e nimic în neregulă cu el.
  • Hai să găsim dovezi! Căutând dovezi care să confirme sau să infirme motivele pentru care e anxios îl ajută să-și dea seama dacă frica lui este justificată.
  • Hai să polemizăm! Copiilor mai mari le place acest gen de exercițiu, pentru că au ocazia să-și combată părinții. Aducând argumente și contraargumente legate de motivul anxietății. În timpul acestui proces poți afla mai multe despre cauzele care duc la crizele de anxietate.
  • Care este primul lucru de care trebuie să ne temem? Anxietatea face ca un mușuroi de cârtiță să semene cu un munte. Cea mai bună strategie împotriva anxietății care e pe cale să se instaleze e să transformi muntele în delușoare. În acest fel, copilul va înțelege că nu toată experiența îl sperie, ci doar mici părți din ea.
  • Hai să facem o listă cu toți oamenii pe care-i iubești! Se spune că „Anxietatea e ucigașul dragostei”. Dacă această afirmație e adevărată, atunci e valabilă și reciproca. Amintirea numele persoanelor care-l iubesc și pe care-i iubește poate ucide anxietatea.
  • Îți amintești când…? Cunoașterea naște încredere. Încrederea alungă anxietatea. Ajută-ți copilul să-și amintească un moment care în care a depășit anxietatea și s-a simțit puternic.
  • Sunt mândră de tine. Știind că ești mulțumită de eforturile pe care le face, fără să ții cont de anumite episoade, îl va ajuta să scape de stres.
  • Hai să mergem la plimbare. Mișcarea alungă anxietatea timp de câteva ore și consumă energia în exces. Dacă micuțul nu poate merge chiar în acel moment la plimbare, lasă-l să alerge în cerc, să se legene pe o minge de yoga, să sară coarda sau se întindă.
  • Hai să ne uităm cum pleacă gândurile rele. Cere-i micuțului să pretindă că gândurile sunt un tren care oprește în gara din fața voastră. Apoi, ca orice tren obișnuit, acesta pleacă către gara următoare.
  • Inspiră adânc. Adoptă o atitudine calmă și încurajează-l pe micuț să te copieze. Dacă-ți permite, ia-l în brațe și strânge-l în așa fel încât să simtă respirațiile voastre ritmice.
  • Cum te pot ajuta? Lasă-l pe el să controleze situația și să-ți spună ce metodă ar prefera în momentul acela.
  • Aceste sentimente vor dispărea. Deseori, copiii au senzația că anxietatea lor va dura la nesfârșit. În loc să-l faci să-și ascundă teama, amintește-i cât de bine se va simți când aceasta va dispărea.
  • Hai să lovim mingea asta ca și cum ar fi frica ta. Atunci când copilul își redirecționează anxietatea către o minge, se eliberează emoțional.
  • Se pare că Bobiță e speriat. Hai să-l învățăm cum să nu se mai teamă. Creează un personaj care să reprezinte teama, ca de exemplu Bobiță Fricosul. Spune-i copilului tău că Bobiță e speriat din nou și că are nevoie de ajutorul lui ca să se liniștească.
  • Știu că e greu… Admite că situația e dificilă. Validarea sentimentelor lui îi va demonstra că-l crezi și că-l respecți.
  • Poartă talismanul aromat. Poți pune pe un șnur o trăistuță umplută cu ierburi aromatice care alungă anxietatea. O poți umple cu lavandă, salvie, mușețel sau iasomie.
  • Spune-mi ce te supără. Fără să-l întrerupi, ascultă-l până la capăt. Faptul că spune cu voce tare ce-l supără îl poate ajuta să-și procese sentimentele și să găsească mai ușor o soluție.
  • Ești atât de curajos! Laudă-i abilitatea cu care s-a descurcat într-o anumită situație și-l vei responsabiliza.
  • Pe care dintre strategiile de relaxare vrei să o folosești? Pentru că fiecare situație este diferită, dă-i copilului ocazia să aleagă în ce mod se va calma.
  • Vom trece împreună prin asta. Datorită prezenței și implicării tale el va găsi puterea să depășească momentul.
  • Ce altceva mai știi despre… (lucrul care-l înfricoșează)? Când copilul este cuprins de o anxietate puternică, cercetează motivul atunci când este calm. Citește-i cărți cu povești înfricoșătoare ca poată învăța cât mai multe lucruri despre frică. Când anxietatea își face din nou apariția, copilul își va aminti ce i-ai citit. Acești pași îl face mai puternic.
  • Hai să mergem într-un loc vesel! Vizualizarea este o unealtă puternică împotriva anxietății. Când copilul este calm, folosește această strategie până când el reușește s-o folosească singur atunci când are nevoie.
  • Cu ce te pot ajuta? Roagă copilul să-ți spună ce anume are nevoie. Poate fi vorba de o îmbrățișare, spațiu sau o soluție.
  • Dacă ai colora sentimentele care te încearcă, ce culoare ar avea? Dacă-i ceri unei persoane să-ți vorbească despre sentimente în mijlocul unei crize de anxietate e aproape imposibil să-ți răspundă. Dacă dacă-i ceri copilului să compare sentimentul cu o culoare, îi oferi o șansă să se gândească la ceea ce simte cu ajutorul unei comparații simple. Continuă apoi întrebându-l ce simte față de această culoare.
  • Dă-mi voie să te îmbrățișez. Îmbrățișează-l sau ține-l în poală. Contactul fizic îl va relaxa și-l va face să se simtă în siguranță.
  • Îți amintești cum ai depășit….? Amintindu-i un moment pe care l-a depășit cu succes îl încurajezi și-l faci să meargă mai departe.
  • Ajută-mă să mut peretele acesta. Munca fizică grea (împingerea unui perete) relaxează mușchii și împrăștie emoțiile.
  • Hai să inventăm o altă poveste. În mintea lui, copilul a scris o poveste în care își descrie viitorul. Cu siguranță are culori întunecate. Roagă-l să ți-o spună, ascultă-l cu atenție, după care sfătuiește-l să schimbe ici-acolo în așa fel încât finalul să fie unul fericit sau măcar diferit de cel inițial. 

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()