Adio, clasa pregătitoare! Din 2020, copiii de 6 ani intră direct în clasa I

Theodora Fintescu, redactor
copil scoala

Ministrul Educației a anunțat o serie de modificări în învățământul preuniversitar, care vor intra în vigoare începând din 2020.

Astfel, copiii de 6 ani care în 2020 ar trebui să înceapă clasa pregătitoare vor intra direct în clasa I, iar noțiunea de ”clasă pregătitoare” va dispărea. Curricula va rămâne, însă, aceeași. Practic, copiii de 6 ani vor învăța ceea ce învață acum cei de la pregătitoare, însă vor fi școlari în clasa I. ”Clasa întâi va fi ceea ce este azi clasa pregătitoare. Asta pentru că în mentalul colectiv a intrat din păcate cu clasa zero. Ceea ce este total greșit, cum să fie un copil clasa zero?”, a motivat Andronescu această schimbare.

Ministrul care a introdus Pregătitoarea: o mitomană ranchiunoasă

Daniel Funeriu, fost ministru al Educației și cel care a introdus Clasa pregătitoare în învățământul obligatoriu, spune că, de fapt, Andronescu nu vrea decât să-și lege numele de o lege, ”dată dintr-un pix obișnuit să scuipe venin și minciuni”. ”O mitomană rea, ranchiunoasă, avidă după funcţii şi bolnavă de putere (citez din ce îmi răcnea în Parlament: <De ce să fie Legea Funeriu şi nu Legea Andronescu? Blestem ziua în care v-aţi născut, vă doresc să vă moară copiii>), a scris Daniel Funeriu pe pagina lui de Facebook.

Reamintim faptul că, în următorii ani, învățământul obligatoriu va conține ultimii doi ani de grădiniță, adică grupa mare și cea mijlocie, și ultimii doi ani de liceu, respectiv clasele a XI-a și a XII-a. Mai mult, din 2023 ar urma să devină obligatorii grupa mijlocie de grădiniță, iar din 2030, cea mică. Măsura este menită să prevină abandonul școlar, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă învățământul românesc. Peste 50.000 de copii abandonează anual școala, iar mulți dintre ei o fac din cauza startului deficitar pe care l-au avut în clasele mici.

Școli bune vs școli proaste

O altă modificare anunțată de Ecaterina Andronescu este cea a numărului copiilor dintr-o clasă. Începând de anul viitor, numărul maxim de copii admiși într-o clasă este de 25. Nu a explicat însă, deocamdată, cum se va ajunge la acest lucru, dat fiind faptul că, acum, în anumite școli, există clase cu aproape 40 de copii care, în acte, aparțin de instituțiile respective (mulți dintre ei cu mutații false).

”Școlile din România se depopulează, este o realitate tristă. Sunt școli cu performanțe foarte bune și școli cu performanțe slabe, iar părinții fac o presiune extraordinară pe școlile bune. Ceea ce este foarte normal, pentru că orice părinte și-ar da copilul la o școală bună. Și-atunci suntem în situația în care în școlile care se depopulează să avem puțini elevi și să avem foarte mulți elevi – 30-35 de elevi în clasă în școlile foarte bune. Încercăm să găsim soluții în așa fel încât să nu mai ajungem aici”, a spus Andronescu.

Mai multe locuri în școlile profesionale și mai puține în licee

O altă noutate care va intra în vigoare începând cu anul școlar următor îi privește pe elevii care încheie ciclul gimnazial și vor să meargă la liceu. Numărul locurilor disponibile la licee se reduce semnificativ, iar cel al locurilor la școlile profesionale crește.

“Există foarte multe aşteptări pe piaţa muncii în legătură cu meseriile în care noi avem obligaţia să-i pregătim pe elevi. Ca urmare, am cerut angajatorilor să ne spună ce cifre de şcolarizare putem noi creiona, în aşa fel încât să facem faţă acestor aşteptări. Am primit o cerere de dublare a numărului de elevi în şcolile profesionale ceea ce, fără îndoială, trebuie să facem. Şcoala e a societăţii şi ea lucrează pentru societate. Deci, n-aş vorbi de mai puţine locuri în liceu, locurile sunt pentru toţi absolvenţii de gimnaziu, pentru toţi, repet, pentru că sfârşitul gimnaziului nu înseamnă şi sfârşitul învăţământului obligatoriu. Învăţământul obligatoriu continuă încă doi ani la liceu sau trei ani la şcoala profesională. Deci, aici suntem, toţi elevii vor continua să înveţe după clasa a VIII-a”, a spus Andronescu.

Abandonul școlar, problema uriașă a sistemului

O analiză făcută de Departamentul pentru Educației al Coaliției pentru Dezvoltarea României arată că dintr-o clasă de 24 de elevi în clasa I în anul 2005-2006, doar 10 au promovat examenul de bacalaureat peste 12 ani. Doi elevi din 24 s-au înscris la școala profesională, care nu se finalizează cu examen de BAC.

Conform datelor, în ciclul primar 8,4 elevi renunță la școală, iar în ciclul gimnazial procentul crește la 16,4. Până la finalul clasei a X-a, când se încheie învățământul obligatoriu deocamdată, 21,9 dintre elevi renunță la școală. Iar procentul celor care abandonează educația, nu se prezintă la Bac sau nu îl iau este de 58%.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa