Beneficii pentru copiii care merg mai târziu la clasa pregătitoare

Raluca Dumitrică
gradinita-totul-despre-mame

Este benefic ca cei mici să meargă mai târziu în clasa pregătitoare, potrivit unui nou studiu

Te gândești ca la anul să îl înscrii pe cel mic la clasa pregătitoare, nu doar ca să socializeze, ci să se şi obişnuiască cu un program fix şi să înceapă să adune informaţiile necesare primilor ani de şcoală? Cercetătorii îţi spun să nu te grăbești!

Un studiu recent a relevat faptul că un copil care va începe să meargă la clasa pregătitoare (vom explica mai jos despre ce vârste este vorba) va avea o serie de beneficii în ceea ce privește sănătatea sa emoțională și mentală. Pe lista acestor beneficii se numără un nivel mai bun de reglare a atenţiei şi a nivelului de hiperactivitate atunci când cei mici încep clasa întâi, adică la vârsta aproximativă de 7 ani. De asemenea, s-a observat că elevii care au început clasa pregătitoare mai tîrziu au un autocontrol mai bun, un nivel superior de atenție şi rezultate mai bune la evaluările la care sunt supuşi ulterior, la clasă.

Studiul, care a fost publicat în numărul de octombrie al publicaţiei de specialitate editate de National Bureau of Economic Research, prestigioasă organizaţie americană preocupată de domeniul cercetării economice, şi care a fost citat şi de Universitatea Stanford, mai arată că beneficiile pot fi observate la copii cel puţin până în jurul vârstei de 11 ani şi că acestea sunt în egală măsură vizibile la fetiţe şi la băieţi.

Nicio problemă dacă clasa pregătitoare începe mai târziu

„Am observat că un copil care merge la clasa pregătitoare mai târziu cu un an are şansa ca atât deficitul său de atenţie, cât şi hiperactivitatea lui să fie în primii ani de şcoală mai mici cu 73% faţă de alţi copii”, a declarat profesorul Thomas Dee de la Universitatea Stanford, cel care a întocmit acest studiu împreună cu Hans Henrik Sievertsen din partea Centrului Naţional Danez de Cercetare Socială.

Cercetătorii au ajuns la această concluzie după ce au analizat un eşantion format din zeci de mii de elevi. Asupra acestora s-a aplicat un chestionar de evaluare a sănătăţii mintale folosit în evaluarea copiilor danezi, dar utilizat la scară largă şi pe post de instrument de analiză academică şi clinică în alte ţări. Pentru că în Danemarca copiii trebuie să meargă la clasa pregătitoare în anul în care împlinesc 6 ani, s-a observat că un copil care are ziua de naştere pe 31 decembrie este dezavantajat din acest punct de vedere faţă de un altul născut la o zi după, adică pe 1 ianuarie anul următor. Dezavantajul constă în faptul că el va trebui să înceapă această clasă la vârsta de 5 ani şi 8 luni, faţă de celălalt, care va avea 6 ani şi 8 luni în acel moment. De altfel, în România se aplică un algoritm asemănător.

Joaca, educaţia optimă a copiilor mici

Aceste noi veşti de pe tărâmul cercetării academice se alătură dezbaterilor actuale din ţările dezvoltate referitoare la vârsta optimă a începerii educaţiei formale din grădiniţă şi şcoală. O serie de experţi în educaţia timpurie şi-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la obligativitatea copiilor de vârstă foarte mică de a efectua teme şi alte activităţi academice în grădiniţe, în condițiile în care studiile arată că joaca este absolut necesară la vîrste mici.

În plus, dacă  micuţii se confruntă cu experienţe educative care nu sunt concepute pentru nivelul lor de dezvoltare sau care nu sunt în concordanţă cu nevoile lor de învăţare ori chiar cu cultura lor, aceste experienţe pot fi dăunătoare. Mai mult de atât, acestea pot aduce cu ele şi sentimente de inadecvare, confuzie şi anxietate, ce vor continua să se manifeste şi mai târziu, în primii ani de şcoală.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa