Când și cum se poate amâna înscrierea la clasa pregătitoare 2019 și cum se face evaluarea psihosomatică

Theodora Fintescu, redactor

În clasa pregătitoare trebuie înscriși, conform legii, copiii care împlinesc 6 ani până în data de 31 august 2019, însă mulți părinți sunt tentați să-și mai țină micuții la grădiniță un an, cu riscul de a încălca legea. De multe ori, amânarea momentului școlarizării nu e dată neapărat de tendința de a proteja excesiv copilul, cât de experiențe nefericite privind clasa pregătitoare ale celor din jur: cerințe exagerate, presiune, teme etc. Alți părinți grăbesc momentul școlarizării și decid să îi trimită pe cei mici la școală înainte de vârsta legală, iar pentru acest lucru e nevoie de o evaluare psihosomatică făcută de specialiști. 

Conform legii, în clasa pregătitoare trebuie înscriși copiii care împlinesc 6 ani până în data de 31 august 2019 sau, la cererea părinților, și cei care împlinesc 6 ani până în 31 decembrie 2019. Aceștia din urmă trebuie să participe la o testare psihosomatică, pentru ca specialiștii să stabilească dacă cel mic este pregătit pentru școală. Datele la care au loc aceste testări vor fi publicate în luna februarie, odată cu metodologia de înscriere la clasa pregătitoare 2019-2020.

Deși legea pedepsește cu amendă refuzul de a înscrie copilul în învățământul obligatoriu la  vârsta prevăzută de lege (6 ani), practica arată că niciun părinte nu a fost tras la răspundere până acum pe motiv că a amânat cu un an înscrierea la pregătitoare. Se ajunge astfel la situația în care în clasa pregătitoare sunt copii de 5, 6 și 7 ani (cu diferențe semnificative de atenție și cunoștințe), iar la liceu, peste câțiva ani, vor fi copii care, în clasa a 12-a vor avea 20 de ani.

Părinții care intenționează să amâne cu un an începerea pregătitoarei aleg, de cele mai multe ori, repetarea grupei mari la grădiniță. Pe de o parte, acest lucru îi va ajuta pe copii să fie mai pregătiți (mai atenți, cu o capacitate mai mare de a îndeplini sarcini, cu o putere mai mare de înțelegere, mai stabili emoțional) pentru primii ani de școală, pe de altă parte repetarea grupei mari i-ar putea plictisi, iar activitățile de la clasa pregătitoare ar putea să fie sub nivelul lor de pregătire.

O altă opțiune, pentru părinții care știu de la începerea grădiniței când vor să-și dea copilul la școală, este aceea ca micuții să repete fie grupa mică, fie pe cea mijlocie, în așa fel încât, la terminarea grupei mari copilul să meargă direct la școală, cum fac și colegii lui de grupă.

Specialiștii spun că părinții nu trebuie să se ambiționeze să dea copilul la școală mai devreme decât e necesar. Un copil trimis prea devreme la școală s-ar putea acomoda mai târziu, ar putea să țină pasul mai greu cu colegii mai mari, să se concentreze mai puțin, să fie obosit și să asimileze mai greu față de colegii mai mari. Pe de altă parte, amânarea fără un motiv serios l-ar putea face pe copilul care ajunge la 7 ani sau mai târziu la pregătitoare să se plictisească și să nu fie stimulat intelectual la adevărata lui capacitate.

Un alt lucru important pe care trebuie să îl știe părinții este acela că pregătitoarea presupune, de fapt, un an de acomodare, iar dacă observă că învățătoarea uită acest lucru pot lua măsuri. Conform legii, iată ce ar trebui să se întâmple la clasa pregătitoare!

Cum se face evaluarea psihosomatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare

La testarea psihosomatică, specialiștii vor observa funcționarea cognitivă, competențele sociale și emoționale, precum și motricitatea, urmărind:

  • Atenție și memorie: dacă se concentrează pe o activitate minimum 20 de minute, ilustrează prin desen o secvență dintr-o povestioară citită de adult, colorează cu o culoare indicată un obiect dintr-un șir
  • Categorizare: Sortează obiectele în categorii, clasificându-le și comparându-le după un criteriu (mărime, culoare, formă); Identifică un obiect care nu aparţine unui grup
  • Limbaj și comunicare: Răspunde la întrebări, având ca suport o imagine/fotografie, Identifică, în mediul apropiat, mesaje scrise sub formă de simboluri (etichete, semne de circulație) pe care le întâlnește în mediul apropiat; Identifică sunetele cu care începe un cuvânt (maximum 3 cuvinte, cuvinte care nu încep cu aglomerări de consoane)
  • Competențe matematice: Estimează global cantitatea (mai multe, mai puține, tot atâtea), lungimea (mai lung, mai scurt), utilizând jucării/ obiecte
  • Competențe sociale și emoționale: Împărtășește celorlalți informații despre jucăria/ jocul preferat, recunoaște emoții (bucurie, tristețe, mirare) vizualizând un și de imagini/ fotografii.

Dacă procentajul individual are valori cuprinse între 75%-100% , se recomandă înscrierea copilului în clasa pregătitoare. Dacă procentajul individual are valori sub 75%, se recomandă înscrierea copilului în învățământul preșcolar, grupa mare.

Specialiștii, care pot fi consilieri școlari, psihologi sau logopezi, îi vor ajuta pe cei mici să-și depășească emoțiile și să creeze o atmosferă prietenoasă, iar părinților le este recomandat să nu intervină deloc și să nu pună niciun fel de presiune pe copil înainte de testare.

 

Retragerea de la clasa pregătitoare

În unele situații, se impune retragerea de la clasa pregătitoare și înscrierea în anul următor. Conform legii, în situaţia în care pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I elevul acumulează absenţe ca urmare a unor probleme de sănătate sau se observă, din cauza înscrierii anticipate din punct de vedere al vârstei, manifestări de oboseală sau de neadaptare şcolară, părinţii, tutorii sau susţinătorii legali pot depune la școală o solicitare de retragere a copilului în vederea reînscrierii în clasa pregătitoare, respectiv în clasa I în următorul an şcolar. În acest caz, cererea trebuie însoțită și de o evaluare a dezvoltării psihosomatice care să ateste necesitatea reînscrierii la pregătitoare.

Afecțiunile care permit amânarea clasei pregătitoare

Iată care sunt bolile care justifică amânarea începerii clasei pregătitoare:

  • Tulburări severe de nutriție
  • Tuberculoza (indiferent de localizare) în evoluție și formele recent stabilizate (sub 6 luni de la stabilizare)
  • Leziuni cardiace (congenitale sau dobândite) organice, cu semne incipiente sau manifeste de decompensare
  • Tulburări de ritm cardiac patente
  • Boli circulatorii cu tulburări manifeste (arteriopatii, venopatii, limfopatii)
  • Bronhopneumopatii cronice trenante
  • Astm bronșic sub tratament
  • Hepatita virala acută (în ultimele 12 luni) sau hepatita cronica (persistenta sau agresiva)
  • Sindroame de malabsorbție neechilibrate terapeutic
  • Alte afecțiuni digestive cronice cu semne manifeste
  • Glomerulonefrită (în ultimele 12 luni)
  • Alte nefropatii cronice cu semne de decompensare
  • Anemii cronice feriprive cu hemoglobina sub 9,5 g/dl 15
  • Anemii hemolitice cu crize de hemoliză și/sau splenomegalie, anemie Biermer
  • Talasemie majora Cooley
  • Aplazii medulare
  • Purpură trombocitopenică idiopatică cu splenomegalie
  • Agranulocitoză
  • Hipersplenism
  • Hemopatii cu sângerări
  • Histiocitoza X cronica
  • Boala Hand-Schuller-Cristian
  • Sarcoidoza
  • Reumatism articular acut, inclusiv Coreea Sydenham (in ultimele 6 luni)
  • Reumatisme cronice in faze evolutive
  • Colagenoze (lupus eritematos diseminat, sclerodermie, dermatomiozită, periarterită nodoasă)
  • Boli maligne (leucemie, limfoame si reticuloane maligne etc.)
  • Imunodeficiențe primare
  • Diabet zaharat insulinodependent tip I
  • Boli metabolice cu impact asupra dezvoltării somatice și neuropshice
  • Tireotoxicoza (hipertiroidie)
  • Tiroide cronice
  • Insuficiență cortico-suprarenală primară
  • Mixedem congenital
  • Diabet insipid
  • Sindrom Turner
  • Sindrom adrenogenital (hiperplazie suprarenala congenitala) cu pierdere de sare
  • Deficiențe de creștere staturală din orice cauza
  • Alte endocrinopatii manifeste
  • Obezitate cu insuficienta respiratorie restrictiva sub 75%
  • Întârziere mentală ușoară (coeficient de inteligență 50-69)
  • Intelect de limită (coeficient de inteligență 70-89
  • Tulburări de dezvoltare a limbajului și vorbirii
  • Tulburări specifice de dezvoltare motorie
  • Tulburări invalidante ale dezvoltării (autism infantil etc.)
  • Tulburări hiperkinetice
  • Tulburări emoționale și imaturitate afectiv-comportamentala (anxios-fobica etc.)
  • Tulburări ale funcției sociale (mutism electiv etc.)
  • Ticuri cronice (motorii, vocale, boala Gilles de la Tourette)
  • Alte tulburări de comportament și emoționale (encomprezis, enurezis diurn, bolboroseală, bâlbism etc.)
  • Tulburări mentale organice
  • Traumatism cranian forte (în ultimele 6 luni) și sechele după traumatism cranian
  • Epilepsie cu crize rezistente la tratament
  • Handicap motor sau neuromotor (paralizii cerebrale infantile – boala Little, plegii; boli neuromusculare – miastenii, distrofie musculara Duchenne, miotonii, miopatii; afecțiuni inflamatorii, tumorale, vasculare cerebrale sau periferice)
  • Meningita sau meningoencefalita (în ultimul an) ori sechele după acestea
  • Alte afecțiuni neuropsihice manifeste
  • Hipoacuzii cu pierdere socială de auz mai mare de 20 decibeli
  • Otită medie supurată bilaterala recidivantă (în ultimele 6 luni)
  • Tulburări de dicție și fonație, care împiedică o comunicare cvasinormală (dificultăți importante în pronunțarea unor foneme, rinolalie, sigmatism etc.)
  • Sindrom Meni0re
  • Alte boli O.R.L. severe
  • Scăderea acuității vizuale după corecție la ambii ochi sub 1/2 cc
  • Scăderea acuității vizuale după corecție la un ochi sub 1/10 (inclusiv lipsa unui ochi), indiferent de acuitatea vizuală la celălalt ochi
  • Miopie progresivă cu leziuni de coroidoză miopigenă la fundul de ochi
  • Astigmatism cu tulburări mari de acomodare
  • Strabism cu tulburări accentuate de motilitate oculară, care necesita tratament ortoptic (sau cu ambliopie forte ori medie, în curs de recuperare)
  • Alte afecțiuni grave oculare (glaucom congenital, dezlipiri de retină sub 1 an, cu acuitate vizuală normală etc.)
  • Eczemă cronica întinsă, rebelă la tratament
  • Dermatoză micotică manifestă
  • Dermatoze buloase
  • Psoriazis întins
  • Alte boli cronice de piele cu tulburări manifeste
  • Malformații congenitale ale membrelor (ectromelii transversale sau longitudinale, aplazii de membre ori de segmente de membre)
  • Scolioze congenitale sau esențiale mai mari de 20
  • Inegalități de membre mai mari de 2 cm
  • Luxație congenitală de șold
  • Picior strâmb congenital în tratament
  • Artrogripoza
  • Pectus excavatum cu insuficiență respiratorie de tip restrictiv sub 75%
  • Osteomielită acută sau cronică
  • Sechele motorii după poliomielită
  • Tumori benigne sau maligne ale aparatului locomotor
  • Osteocondrita de șold
  • Orice afecțiune traumatică totală chirurgicală cu osteosinteză metalică
  • Alte afecțiuni osteomusculoarticulare, congenitale sau dobândite, cu semne clinice manifeste
  • Orice afecțiune cronică severă pe care specialistul din domeniul medical respectiv o consideră stânjenitoare unei școlarizări normale la vârsta de 6 ani.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa