Care sunt beneficiile meditației mindfulness pentru copii

În ultima vreme, se vorbește foarte mult de conceptul de „Mindfulness”, atât de mult încât există cursuri special dedicate copiilor foarte mici și mamelor acestora, despre tehnici de mindfulness. În continuare însă, acest concept este îmbrăcat într-o oarecare aura de mister și mulți încă nu știu exact ce înseamnă sau cum ne ajută.

Ce face mindfulness pentru un copil?

Specialiștii în mindfulness pun în primul rând mama/părintele într-un anumit context. Îi creează o stare obisnuită de alertă, agitație, stres, în mijlocul căreia, aceasta să învețe cum să se liniștească.

Dacă deții cheia autoreglării emoționale și mentale, șansele de a fi un părinte echilibrat cresc și odată cu ele cresc și șansele copilului tău de a crește sănătos.

Ne este ușor să vedem sensul exercițiilor de meditație în viața adulților, dar ne este greu să îi găsim sensul în viața copilului. Mergem la sală unde facem exerciții de respirație, atenție sau imaginație, dar nu îi învățam și pe proprii copii acest lucru atât de important.  

Tehnicile de mindfulness au efecte imediate la nivelul rețelelor neurale responsabile pentru atenție, învățare, memorie sau empatie. De asemenea, reacțiile fiziologice sunt vizibile printr-o reglare a ritmului cardiac sau o uniformizare a respirației.

O mare parte din munca părintelui poate fi aceea de a-și liniști copilul, însă anumite exerciții de respirație îi pot oferi uneltele necesare pentru a se liniști singur.

Care sunt beneficiile meditației mindfulness?

  • Mindfulness reduce stresul

Cu ajutorul tehnologiei moderne s-a putut demonstra faptul că meditația reduce hormonii de stres ce cauzează anxietatea. Cu ajutorul meditației atenția este readusă în prezent, departe de temeri mentale din trecut sau viitor.

Îl poate ajuta pe copil să își construiască o percepție asupra realității mult mai pozitivă și să se confrunte cu situațiile dificile într-un mod mult mai adaptat.

  • Reduce riscul de depresie

Depresia devine treptat “maladia” care se răspândește și la copii. Dacă până acum depresia era asociată doar cu traume puternice, datorită lumii competitive, a programului tot mai încărcat și stresant, a lipsei de mișcare și de somn, copiii încep să manifeste tot mai des episoade depresive. Meditația mindfulness este folosită inclusiv în tratarea acestor episoade depresive, dar ea poate avea efecte vizibile inclusiv în prevenție.

  • Îmbunătățește comportamentul social

Copiii care meditează pot avea un nivel mai scăzut de agresivitate datorită creșterii empatiei și a optimismului, reducând astfel riscul de bullying în școli. Impulsivitatea copiilor este redusă deoarece îl ajută pe copil să se oprească înainte de a acționa, iar pauzele îi permit să facă alegeri mult mai potrivite.  

  • Îmbunătățește performanța școlară

Datorită unui grad mai crescut de concentrare, a inhibării impulsurilor și a îndepărtării distractorilor, copiii pot face față mai bine provocărilor cognitive din școală.

  • Creșterea performanței memoriei de lucru

Pentru a putea învăța lucruri noi, copilul are nevoie să le poată reține în memorie și să le proceseze cât mai eficient. De multe ori copiii nu înțeleg cât ar trebui, nu pentru că materia este grea sau nu sunt dezvoltați cognitiv, ci pur și simplu nu au rămas în contact cu informația destul de mult pentru a o transforma în ceva inteligibil și asta pentru că memoria de lucru este limitată.  

  • Creșterea gradului de creativitate

Deoarece primul lucru ce blochează creativitatea este stresul, înlăturând stresul sau aducându-l la un nivel gestionabil, creativitatea își face loc în mintea copilului.  

  • Autonomia în gândire

Copiii sunt mereu predispuși la o presiune socială și de multe ori alegerile lor sunt influențate de grupul de prieteni. Este minunat când vine vorba de cooperare și socializare, dar dacă este nevoie să își susțină propriile păreri și să acționeze conform valorilor sale, meditația îi ajută să se asculte mai mult și să își dezvolte un simț al propriei persoane.  

Copiii sunt sub o presiune mai mare decât oricând și au nevoie de tehnici de mindfulness adaptate lor. Comandă acum ”Copilul constient”, de Susan Kaiser Greenland, o carte revoluționara, ce îi învață pe părinți tehnici prin care vor contribui la relaxarea copiilor lor. Cartea este disponibilă AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație