Ce să faci pentru ca cel mic să îndrăgească cititul

Au reînceput școlile și ne reamintim: România are cea mai ridicată rată de analfabetism funcţional din Uniunea Europeană (aproximativ 40%).

Cât citesc copiii noștri?

Poate că te numeri printre părinții rămăși fără soluții la problema cititului. Ești conștient de importanta dezvoltării plăcerii de a citi. Ai aflat deja despre legătura dintre citit și rezultatele academice, cât și despre faptul că cititul dezvoltă gândirea abstractă.

În absența cuvintelor nu am putea gândi, iar vocabularul extins al copilului, indiferent de limbă, reprezintă o resursă valoroasă pentru viitoarea sa carieră. Și totuși, cum să îl determin să citească? Cum să îl fac să citească de drag? Cum rămâne cu lecturile obligatorii date de la școală?  

Etapele cititului

Până în clasa a treia, copiii învață să citească. Abia după aceea citesc pentru a învăța sau din plăcere. În ambele situații secretul este motivația. Cititului implică un set complex de abilități ce depind de sistemul de sunete specific limbii, sistemul de scriere și metoda prin care se învață aceste două lucruri.

Atunci când învață să citească, pentru copil e ca mersul pe bicicletă, nu își dă seama cum va ajunge el să își țină echilibrul fără probleme. După ce au învățat să citească însă, pentru mulți dintre copii procesul nu mai seamănă deloc cu mersul pe bicicletă.

Nu simt nici libertatea de deplasare, nici interacțiunea socială și nici sentimentul competenței oferite de abilitatea de a mânui bicicleta. Din contra, pot simți constrângere, nemișcare, lipsă de sens.  Unii copii găsesc cititul ca fiind o pierdere de timp și nu citesc de dragul de a citi pentru că au multe alte lucruri mai interesante în jur de făcut.

Să răspundem provocărilor din jur. Iată câteva idei!

Într-o eră aproape exclusiv digitală și tot mai rapidă, strategiile vechi nu mai funcționează. Dar putem apela la cunoștințele pe care le avem ca să aducem în prim plan nevoia și motivația, astfel încât cel mic să înțeleagă cum îl ajută concret, cititul.

Cum creez nevoia?

  1. Trimite-i mesaje scrise despre lucruri practice pe care vrei să le comunici cu el, înserate în textele unor scriitori clasici. Poate tratae totul ca un joc, curios să descopere indicii.  
  2. Copiii se simt bine atunci când știu, atunci când informațiile aflate prin citit îi folosesc la ceva și îi ajută în a se defini ca persoană. Alege cu grijă textele pe care vrei să le citească astfel încât să poată face o conexiune cu viața de zi cu zi.
  3. Citește-i seara indiferent de vârsta pe care o are. Folosiți voci amuzante sau solemne și faceți cu rândul. Cititul este mai amuzant în doi.
  4. Citește cartea înaintea lui și proiectează un traseu în care fiecare pagină pe care o va parcurge să îi ofere indicii despre locul pe care îl va vizita apoi în realitate. Sau, de ce nu? filmul la care veți merge apoi împreună.

Cum cresc motivația?

  1. Trezește-i interesul despre subiect înainte de a-i oferi cartea. Pornește de la jocul/ filmul său preferat și caută conexiuni care să îl facă curios.
  2. Ajută-l să își pună câteva întrebări cu privire la ceea ce se află în carte, pornind de la titlu. Implică întreaga familie în a face predicții referitoare la acțiunea prezentată în carte sau despre ce urmează să se întâmple.
  3. Oferă-i sarcini pe care să le îndeplinească pe măsură ce citește. De multe ori atenția copiilor este liniară în timp ce citesc, de aceea se instaurează o stare de somnolență sau plictiseală. E ca și cum ai ascultă un speaker monoton. Parcurg paginile pentru a le termina mai repede și nu pentru a extrage cât mai mult din ele. Stabilește câte o sarcină amuzantă pornind de la conținutul informational.
  4. Fă-l atent la anumite detalii din text. Caută anumite cuvinte, sinonime ale lor, sau un alt mod de a spune asta.
  5. Oferă-i spațiul în care să aibă o reacție personală la ceea ce a citit. Copiilor nu le place să învețe comentarii sau rezumate făcute de alții. Vor să le fie valorizată perspectiva personală și mai puțin analizată. Caută modalitatea artistică de exprimare specifică copilului tău și invită-l să reprezinte astfel ce impact a avut asupra lui cartea. Poate sa fie fizic sau în mediul online, poate fi o simplă discuție sau un desen.

Poate părea greu la început, dar cu timpul va ajunge să-i placă și nimeni nu va regreta. Mai mult decât atât, cititul frecvent în limba maternă sprijină cititul în orice altă limbă pe care copilul o învață. Cu cât citește mai mult în acea limbă, cu atât o va învață mai ușor. Și astfel își va ușura traseul către învățarea limbilor străine.   

Alfie Kohn se va afla pe 16 și 17 martie 2019 pentru a patra oară în România pentru a susține o nouă serie de conferințe, în București și Cluj. Conferința ”De la pedepse si recompense la cooperare și colaborare” este organizată de TOTUL DESPRE MAME cu sprijinul Transylvania College și Asociația pentru Comunicare Nonviolentă. Detalii AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație