Prof. Claudia Chiru: „Generația de azi are alte nevoi. Pentru ei trebuie să ne updatăm”

Magda Popescu

Claudia Chiru este profesor pentru învățămantul primar și predă matematica cu ajutorul boabelor de fasole. Are elevi fericiți, care vin cu drag la școală și pe care îi încurajează să-și dezvolte vocea proprie, să știe să-și susțină punctul de vedere argumentat și documetat. Claudia are vocație de profesor, însă, mai presus de toate, are dorință de a revoluționa educația, aducând metode noi de predare și punând accentul pe învăţarea experimentală.

claudia chiru

Totul despre mame: De ce este nevoie de metode moderne de predare? Cele clasice nu mai dau rezultate?

Claudia Chiru: Odată cu evoluția s-a dezvoltat și creierul. Are alte conexiuni, am aflat și că neuronii se regenerează. Sunt niște progrese ale științei cu care noi, profesorii, ar trebui să fim la curent pentru a putea fi pedagogi moderni – așa cum ne vrea această generație care are pur și simplu alte nevoi. Pentru ei trebuie să ne reformăm, să ne adaptăm și updatăm. Cum? Fiind conectați la informație și sintetizând, făcând deducții logice și emițând raționamente.

Totul despre mame: Ce beneficii au metodele noi de predare?

Claudia Chiru: Eu sunt produsul educației tradiționale. În Liceul Pedagogic pe care l-am absolvit, am învățat pedagogia cu metodele ei tradiționale – explicația, conversația, observația, experimentul, exercițiul. Cu trecerea timpului, au apărut metode alternative, moderne, interactive – ciorchinele, cubul, steaua. Acestea din urmă ne aduc în clasă lucrul în echipă, interacțiunea, dinamica de grup, atât de importante pentru noua generație de elevi.

Însă, mai presus de tot, metodele moderne înseamnă, de fapt, abilitatea cadrului didactic de a împleti la clasă tradiționalul, cu modernul, cu interactivul și de a livra învățare, conținut potrivit pentru mințile generațiilor noi. Sau pot fi chiar o atitudine a cadrului didactic, un model de viață. Pentru că dacă eu, cadru didactic, sunt o persoană înfometată de informație și vreau tot timpul să știu adevărul pe care îl deduc prin sinteză, prin consultarea mai multor surse, asta transmit și elevilor.

Totul despre mame: Cum faci ca elevii să vină cu bucurie la școală?

Elevi de la scoala 195

Claudia Chiru: Sunt autentică în fața lor și îmi stabilesc unul, maximum două obiective. Și mă străduiesc să aduc creativitate la clasă, să transmit informația pe înțelesul copiilor și cât mai atractiv pentru ei și jonglez cu rolurile pe care le am – acela de transmițător de informație (atunci când predau informații stricte, cum sunt definițiile), de facilitator- când îi las pe copii să descopere și eu structurez informația.

Claudia Chiru: ”Mi-am dat seama că mintea mea funcționează doar cu material concret și doar cu explicație pas cu pas, din concret către abstract”

Totul despre mame: Ce presupune stilul de predare învăţat în perioada instruirii tale la Oxford?

Claudia Chiru: Pune accentul pe aplicarea şi învăţarea experimentală. Folosesc material concret, aduc la clasă și tehnologia și pun nevoile elevilor în centrul tuturor strategiilor. Metoda interactivă de predare a matematicii a fost învățată la Londra, într-un curs intensiv de 3 zile. Am înțeles concepte pe care noi la școală niciodată nu le-am înțeles. Mi-am dat seama că mintea mea funcționează doar cu material concret și doar cu explicație pas cu pas, din concret către abstract. Și mi-am dorit ca și copiii mei să înțeleagă aceste lucruri și, totodată, să lucreze cu material concret atâta timp cât au nevoie. Spre exemplu, noi lucrăm la ora de matematică cu boabe de fasole.

Totul despre mame: Ce minusuri are învățământul tradițional?

Claudia Chiru: Școala este construită pentru a acoperi pilonul cognitiv. Pe lângă acesta, mai sunt 2 piloni foarte importanță – cel emoțional și cel comportamental. Copiii au nevoie de ghidaj și în aceste zone, iar școala tradițională nu pune preț pe ele. Mai mult, ne folosim mult memorarea și automatismele care nu sunt bune în gândire. Automatismul e bun în gesturi, în manipulare. În gândire nu ni-l dorim. Ne dorim gândire analitică, liberă, sintetică. Nu eradicăm memorarea. Ea este bună, dar nu când vrem să antrenăm gândirea.

Totul despre mame: Cât de mult contează grădinița în formarea viitorului elev?

Claudia Chiru: Grădinița contează foarte mult. Este etapa în care copiii învață să rupă, să mototolească, să taie, să strângă, să interacționeze cu colegii. Se formează motricitatea fină și grosieră. Iar educatoarea trebuie să respecte întocmai programa și să nu o depășească doar pentru că părinții sunt de multe ori cu cerințe ridicate pentru că pot greși. Am avut copii care au venit la clasa pregătitoare cu alfabetul învățat, dar cu deprinderi de scriere formate greșit. E mult mai greu de corectat!

Avem nevoie să ne schimbăm mentalitatea ca societate. Să vedem totul de pozitiv, pe altruism.

Totul despre mame: Afterschool, bonă sau bunici?

Claudia Chiru: Copilul se odihnește dacă are un program foarte bine stabilit. Dacă bunica poate fi riguroasă și îi impune un program de odihnă, urmat de lectură, activități practice, teme atunci pot recomanda și bona sau bunica. Însă când copilul nu primește stimuli, intră într-o stare latentă, se joacă mult pe calculator, nu are un program și nu face ceva cu cele șase-șapte ore pe care le are, intervine un lucru de care trebuie să ne ferim.

Afterschool-ul trasează copilului o rutină, pe care acesta o respectă și care se repetă zilnic. El vede în jur persoane care fac același lucru și știe că asta e normalitate. Afreschool-ul privat aduce nou conceptul de a interacționa cu mai mulți profesori, pentru a fi expuși mai multor stimuli, mai multor comportamente. Așa li se formează vocea proprie. Pentru mine, este foarte important să creez generații care pot vorbi, care își pot spune punctul de vedere argumentat și documentat din mai multe surse.

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa