Testarea care îți spune dacă copilul e pregătit pentru școală. Sfaturi de la psiholog și învățător

Înscrierea în clasa pregătitoare este un moment de cumpănă pentru mulți părinți, care se întreabă în ce măsură e pregătit copilul pentru școală. Unii consideră că la 6 ani este prea devreme să înceapă școala, alții, deopotrivă, îl simt pregătit, chiar dacă nu are încă vârsta la care se recomandă începerea clasei pregătitoare. Când este, de fapt, copilul pregătit pentru școală și cine ar trebui să certifice acest lucru? 

Conform legii, în clasa pregătitoare trebuie înscriși copiii care împlinesc 6 ani până în data de 31 august 2019 sau, la cererea părinților, și cei care împlinesc 6 ani până în 31 decembrie 2019. Practic, însă, din dorința părinților, în această clasă ajung atât copii de 5 ani și jumătate, cât și copii de 7 ani sau peste. În cazul celor din urmă se forțează legea, care, teoretic, pedepsește cu amendă amânarea înscrierii copilului la școală la 6 ani, fără motive legale.

Rezultate bune, stimă de sine ridicată

Psihologul Raluca Mihai explică motivul pentru care părinții au tendința de a întârzia cât se poate înscrierea la școală. ”În cele mai multe cazuri, părinții îl consideră pe copil nepregătit din punct de vedere emoțional pentru a face față solicitărilor pe care le aduce școala – teme, concursuri, responsabilități, concentrarea pe activități, programul încărcat. Se gândesc că, dacă mai așteaptă și ii oferă copilului posibilitatea să mai crească și să se maturizeze, el se va putea adapta mai ușor, va putea să facă față mai ușor acestor solicitări și va avea rezultate mai bune și o stimă de sine mai crescută”.

Din punct de vedere educațional, efectele amânării școlarizării nu sunt, însă, neapărat în favoarea copilului. Raluca Mihai precizează că studiile făcute pe această temă arată că, pe termen lung, nu există avantaje semnificative pentru cei înscriși mai târziu la școală. ”Mai mult decât atât, se pare că există dovezi care atestă faptul că elevii care petrec mai mult timp în școală au un IQ mai mare și învață mai mult”. Sfatul ei este ca, înainte de a lua decizia de a amâna sau grăbi școlarizarea, să se ia în calcul și alți factori în afară de vârstă. ”Stimularea cognitivă și academică de care copilul a avut parte până în acel moment, interacțiunea sa cu mediile sociale (colegi, adulți, educatori etc), nivelul și resursele emoționale pe care copilul le deține în acel moment etc”.

Copii mai mici, adaptare mai greoaie

O altă categorie de părinți o reprezintă cei care grăbesc înscrierea la pregătitoare, considerând că, deși are doar 5 ani și jumătate, copilul este pregătit de școală. Consuela Colțan, învățătoare la Școala 280 din Capitală, a observat că, la 5 ani, integrarea în clasa pregătitoare este foarte dificilă, mai ales dacă este vorba despre un copil dependent de adult, lipsit de autonomie şi neavând formată deprinderea de a amâna nevoile de bază și nu numai (toaletă, foame, sete, tendinţa de a lovi, de a pleca, de a vorbi).

Pentru o evaluare obiectivă a resurselor emoționale și intelectuale, se pot face evaluări, atât în privat, de către psihologi sau consilier educaționali independenți, cât și la Centrele de Resurse și Asistență Educațională din fiecare județ. Pentru 2019, datele la care au loc testările urmează fie anunțate, odată cu metodologia de înscriere la clasa pregătitoare 2019-2020.

Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la Pregătitoare

La testarea psihosomatică, specialiștii vor observa funcționarea cognitivă, competențele sociale și emoționale, precum și motricitatea, urmărind:

  • Atenție și memorie: dacă se concentrează pe o activitate minimum 20 de minute, ilustrează prin desen o secvență dintr-o povestioară citită de adult, colorează cu o culoare indicată un obiect dintr-un șir
  • Categorizare: Sortează obiectele în categorii, clasificându-le și comparându-le după un criteriu (mărime, culoare, formă); Identifică un obiect care nu aparţine unui grup
  • Limbaj și comunicare: Răspunde la întrebări, având ca suport o imagine/fotografie, Identifică, în mediul apropiat, mesaje scrise sub formă de simboluri (etichete, semne de circulație) pe care le întâlnește în mediul apropiat; Identifică sunetele cu care începe un cuvânt (maximum 3 cuvinte, cuvinte care nu încep cu aglomerări de consoane)
  • Competențe matematice: Estimează global cantitatea (mai multe, mai puține, tot atâtea), lungimea (mai lung, mai scurt), utilizând jucării/ obiecte
  • Competențe sociale și emoționale: Împărtășește celorlalți informații despre jucăria/ jocul preferat, recunoaște emoții (bucurie, tristețe, mirare) vizualizând un și de imagini/ fotografii.

Dacă cel mic are un scor de 75%-100% , se recomandă înscrierea lui în clasa pregătitoare. Dacă procentajul este sub 75%, se recomandă înscrierea în grupa mare de grădiniță.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()