Educație pentru Secolul 21: Cum să-ți pregătești copilul pentru meserii care încă nu există

cariera copii

Ne creștem copiii astăzi ca să devină adulții indepedenți de mâine. Dar oare știm cum să-i pregătim pentru meserii care încă nu există?

L-ai întrebat pe copilul tău ce vrea să se facă atunci când va fi mare? Cosmonaut? Doctor? Șofer? Dar tu, îți mai aduci ce îți doreai atunci când erai mic?

Eu una, până la vârsta de 10 ani, am trecut de la doctoriță, la învățătoare și apoi la pictoriță. Asta pentru că îmi plăcea tare mult să desenez, deși era clar că nu aveam niciun talent. Părinții nu m-au contrazis, ci au așteptat cuminți să mă răzgândesc singură. Culmea este că aveam câteva abilități de gimnastă și mă uitam cu mare pasiune la jocurile olimpice, o devoram din priviri pe Lavinia Miloșovici, dar și pe rusoaica Sevtlana Khorkina. Din păcate însă, părinții mei nu prea au luat în seamă insistențele mele de a mă da la un program de gimnastică.

Cât de mult îi pregătește școala pe copii pentru meseriile viitorului

La vârsta liceului, am trecut pe listă noi meserii: avocat și programator, dar cariera pe care am urmat-o în final nu am avut-o în minte de mică, ci a fost o pură întâmplare și a implicat o răzgândire majoră de ultim moment, prin clasa a XII-a.

Acum îmi place la nebunie ceea ce fac, dar au fost atât de multe șanse ca eu să nu devin jurnalist încât mă gândesc că sunt o norocoasă că am ajuns aici.

Însă nu vreau să las la voia întâmplării alegerea unei cariere pentru băiețelul meu. Nici nu vreau să-l împing de la spate să facă ceva care nu-i place, doar pentru că dă bine sau se câștigă mulți bani. Îmi doresc să-l sprijin să-și descopere abilitățile și talentele, să-și urmeze visurile cu curaj și să muncească de plăcere, nu pentru că… trebuie. Așa cum spunea și Confucius: „Dacă-ţi place ceea ce faci, nu vei munci nici o singură zi din viaţa ta”.

La fel ca alți părinți poate, nu simt că școala acoperă această nevoie. De altfel, cât de mult am fost și noi ghidați către meseriile de adult pe care le avem astăzi? Ce sfaturi am primit de la părinți în alegerea unei cariere? Cât de mult sunt acum îndrumați elevii de către profesorii din școală? Iată o serie de întrebări ale căror răspunsuri pot fi dureroase.

Și totuși, ajunși părinți, ne dorim din tot sufletul ca al nostru copil să urmeze calea care i-a fost menită, să aibă o carieră care să-l facă fericit! Ușor de zis, greu de făcut.

Concepte cheie în programul „Educație pentru Secolul 21”

Un studiu american, publicat pe site-ul Huffingtonpost.com, indică faptul că 65% dintre copiii școlari de astăzi vor avea meserii care încă nu există. Ideea asta poate fi destul de neliniștitoare pentru un părinte. Pentru a reuși să-i pregătim pentru un viitor necunoscut, s-a lansat programul „21st Century Learning” – „Educație pentru Secolul 21”. Acesta presupune îmbinarea disciplinelor de studiu pentru a-i determina pe copii să abordeze problemele și conceptele din mai multe puncte de vedere. Bineînțeles, materiile de bază – româna, matematica, științele, sunt vitale, însă maniera în care vor fi predate va fi reinventată, cu scopul de a dezvolta noi abilități, noi mentalități și lucrul în echipă. Toate acestea îi vor ajuta pe copii, adulții de mâine, să se descurce într-o lume globală și interconectată, aflată în permanentă schimbare.

Câțiva lideri din domeniul învățământului au lansat conceptele cheie pentru programul „Educație pentru Secolul 21”:
1. Gândire critică
2. Colaborare
3. Comunicare
4. Creativitate

Framework-copyrighted

Totodată, tabloul complet conține și alte calități importante precum curiozitatea, inițiativa, perseverența, curajul, adaptabilitatea, conștientizarea socială și culturală, plus abilități de lider. Toate sunt de dorit pentru proprii copii, dar care e secretul reușitei? Cum putem noi, ca părinți, să le „sculptăm” în interiorul lor?

Secretul pregătirii pentru meserii: lucrul în echipă, de mici copii

Cu cât expui un copil la lucru în echipă de la o vârstă fragedă, cu atât va dobândi mai ușor abilități esențiale pentru rezolvarea problemelor, tot mai diverse. Este ca atunci când înveți să cânți la pian: cu cât exersezi mai mult, cu atât te vei pricepe mai bine.

În plus, copiii adoră să facă diverse activități de grup, iar joaca este o modalitate naturală prin care ei învață.

Programul „Educație pentru Secolul 21” ne scoate din orarul clasic. În loc să înveți matematica în fiecare marți, iar literatura joia, spre exemplu, le poți îmbina organizându-i pe copii în echipe și dându-le ca sarcină să realizeze ceva creativ, care descrie conceptele științifice.  Altfel spus, copiii vor face compuneri sau alte creații despre… știință. Sună interesant, nu-i așa?

Îmi place mult această abordare tocmai pentru că implică mai puțin stat în bancă, ascultând cuminte lecția de la profesor, și mai multă interacțiune! Problemele nu se dictează la tablă, ci sunt discutate, copiii sunt invitați să pună întrebări și să răspundă vizavi de ceea ce gândesc și modul în care ei evaluează diversele soluții – cum au ajuns la ele, pot găsi și altele, etc.

Cum aplici acasă conceptele „Educație pentru Secolul 21”

O modalitate prin care părinții se pot familiariza cu conceptele acestui program este să le aplice în situațiile de zi cu zi. Iată cum poți contribui la dezvoltarea abilităților copilului tău:

1. Gândire critică – Copiii pun mereu întrebări de tip „de ce?”. Ce-ar fi să începi să le pui și tu lor? Aceasta este o idee bună prin care le poți stimula curiozitatea și gândirea critică. Dacă lucrați împreună la un puzzle, întreabă-l pe copilul tău de ce a decis să pună piesa în acel loc, cum a știut dacă este corect așa, după ce anume s-a uitat ca să verifice dacă este locul potrivit, etc.

2. Colaborare – Întâlnirile de joacă cu alte mămici și copii sunt ideale pentru a-i învăța pe cei mici ce este colaborarea. Poate fi ceva simplu, precum adunarea în jurul unei mese pentru a face împreună prăjituri. Copiii vor fi puși în situația de a-și împărți sarcinile și de a vedea cum rezolvă situațiile în care mai mulți dintre ei vor să facă același lucru. Ca părinte, te poți implica să-i ajuți șă-și dezvolte vocabularul în privința conceptelor de negociere, așteptarea rândului sau practicarea schimbului de locuri.

3. Comunicare – Ajută-i pe copii să-și găsească mereu cuvintele potrivite și încurajează-i să se exprime pe ei înșiși, fie că o fac prin desene, cântece sau vorbit.

4. Creativitate – Oferă-le acces către lucrurile de care au nevoie pentru a fi creativi. Pentru unii asta înseamnă să coloreze sau să pună în scenă un spectacol de păpuși, iar pentru alții, reprezintă modul de a se îmbrăca sau cum își aranjează camera.

Iată cum au fost aplicate aceste concepte într-o școală din America:

În concluzie, această nouă abordare a procesului de învățare te face să privești dezvoltarea copilului dintr-un alt unghi. Nu este mate „nouă” vs. mate „veche”, ci este arta, știința, limbajul și interacțiunea socială a matematicii care stimulează gândirea critică și alte abilități vitale pentru un copil care învață în secolul 21 și care se pregătește pentru meserii care poate încă nu există.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()