Gata de școală? Cum știi când copilul tău e pregătit

Aptitudini comportamentale scoala gata de școală
Te întrebi dacă copilul tău e gata de școală? Iată care sunt cele 6 aptitudini pe care cei mici trebuie să le dezvolte înainte de începerea școlii.

Aptitudini comportamentale gata de școală

Copilul tău e gata de școală? 6 lucruri pe care copiii ar trebui să le stăpânească înainte de prima zi de școală

Marea problemă a multor părinţi care au copii ce vor începe în această toamnă clasa pregătitoare sau clasa întâi este bagajul de cunoştinţe al celui mic. Stăpâneşte bine literele, cifrele și culorile? Ştie suficient de multe poezii şi cântece încât să creeze o bună impresie în faţa noilor colegi şi a doamnei învăţătoare? Oare chiar e gata de școală?

Specialiştii ne spun că aceste cunoştinţe academice deprinse la grădiniţă, deşi au şi ele rolul lor, nu sunt nici pe departe cel mai important capital cu care copilul trebuie să se prezinte în prima zi de şcoală. Pe primul loc ar trebui să se regăsească aptitudinile comportamentale, dar şi capacitatea de a acţiona pozitiv la interacţiunea de grup.

Haideţi să vedem care sunt aptitudinile comportamentale pe care un copil trebuie să le aibă înainte de începerea şcolii și care ne indică, de fapt, cât este de pregătit un copil pentru prima zi de școală.

Iată cum știi că cel mic e gata de școală!

Gata de școală! 6 aptitudini pe care cei mici ar trebui să le dezvolte înainte de începerea școlii:

Aptitudinile comportamentale nu fac altceva decât să pună baza aptitudinilor academice de mai târziu. Ele conţin aspecte precum atenţie, cooperare, respect, capacitatea de autocontrol, alternarea de roluri şi situaţii, independenţa în fapte, interacţiunea şi acomodarea cu oameni noi sau recunoaşterea unei figuri de autoritate în afara părinţilor şi a rudelor apropiate, figură care poate transmite informaţii şi reguli, dar impune, totodată, respect şi noţiuni de bun simţ ce pot fi extrapolate către restul oamenilor din jur. Nu numai educatorii pot contribui la instalarea acestor aptitudini, ci şi părinţii, care pot exersa cu cei mici în timpul extra-grădiniţă mici activităţi generatoare de experienţă în acest domeniu. Iată cinci abilităţi comportamentale la care părinţii pot fi atenţi!

1. Atenţia

Vor exista destule momente la şcoală în care va fi nevoie de puţin mai multă atenţie decât la grădiniţă. Ca cel mic să nu se plicitiseasca din primele câteva zeci de secunde şi să devină nerăbdător să facă altceva, poţi încerca să-l obişnuieşti cu momentele de atenţie prin episoade frecvente de lectură, în care îi citeşti fără grabă poveştile lui preferate sau unele noi. Mai poţi să-l incluzi în practicarea unui hobby al tău, care necesită minuţiozitate şi la care cel mic este rugat să şi contribuie, ori să exersezi mai des mersul la film sau la teatru, unde poate exercita pe o durată mai mare de timp concentrarea şi atenţia.

2. Alternarea de roluri şi situaţii

Se ştie că în colectivitate şi mai ales la şcoală cel mic trebuie să alterneze diferite roluri, să înveţe să împartă din necesarul material pentru ore, în cazul unui proiect de grup, sau să fie ba în lumina reflectoarelor, ba omul din umbră. Pentru a-l ajuta pe copil să fie familiarizat cu acestea, poţi să-i înlesneşti contactul cu mai mulţi copii de vârste apropiate, în preajma cărora să stai tu sau un alt părinte pentru a observa şi coordona schimbul de obiecte între aceştia, interacţiunea dintre ei, modul în care pot rezolva împreună o sarcină dată de adulţi şi capacitatea de a fi alternativ atât lider, cât şi subordonat.

3. Recunoaşterea unei figuri de autoritate

Deşi această abilitate poate părea uşor ambiguă şi generatoare de controverse, ea se referă la modul în care cel mic se raportează nu numai la adultul care se află pe post de cadru didactic, ci şi la ceilalţi adulţi din cadrul instituţiei de învăţământ şi cu care el va ajunge să interacţioneze de mai multe ori pe parcursul zilei. Aceşti adulţi sunt cei care oferă informaţii, enunţă şi explică o serie de reguli interne şi externe, cei care pot instala un set de valori şi de noţiuni clare de bun simţ şi respect, cei care anticipează anumite situaţii în locul copilului, pe baza experienţei lor. Pentru a reuşi să-l faci pe copil să înţeleagă această noţiune a figurii de autoritate, îl poţi integra într-o sumedenie de acţiuni interactive la care participă alţi adulţi, prieteni de familie şi nu numai.

Cum știi că cel mic e gata de școală – 4. Autocontrolul

Aceasta este o abilitate destul de greu de obţinut, dar nu imposibilă. Deşi gradul de înţelegere şi maleabilitatea cadrelor didactice faţă de această aptitudine sunt crescute, nu strică să exersezi acasă cu cel mic câteva jocuri prin care să îşi dea seama că fiecare individ are nevoie de spaţiul său personal, care nu trebuie invadat, că mâinile şi picioarele pot să nu fie întotdeauna amuzante pentru colegi şi că reacţiile mai mult decât spontane pot fi deranjante pentru cei din jur, la fel cum şi reciproca este valabilă. Iar pârţul şi râgâitul repetate la infinit în public nu sunt chiar întotdeauna distractive pentru cei care asistă la ele.

5. Interacţiunea şi acomodarea cu oameni noi

După ce a reuşit să se acomodeze cu bine la grădiniţă, să se ataşeze de personalul de acolo şi să-şi facă mai mulţi prieteni, copilul se vede pus în faţa unui moment de cotitură: începutul şcolii. Din păcate, debutul ciclului primar rupe această rutină plăcută pentru copil şi îl pune în faţă unor figuri noi, mai mult sau mai puţin agreabile din punctul său de vedere. Pentru a-l ajuta să deprindă uşor această aptitudine comportamentală de a interacţiona şi de a se acomoda cu oameni noi, înscrie-l la anumite workshop-uri în funcţie de aria lui de interes, unde va avea ocazia să exerseze partitura familiarizării cu chipuri noi.

Gata de școală? 6. Independenţa în fapte

Deşi banală pentru adulţi, independenţa în fapte, care presupune realizarea de sarcini mici, dar precise, referitoare la propria persoană – îmbrăcat/dezbrăcat singur, strângerea bagajului, mersul la baie, semnalarea către învăţător a unei acţiuni deranjante – ar trebui deprinsă în mod uzual până la vârsta de 4 ani, aşadar chiar din timpul grădiniţei. Încearcă să-i acorzi mai mult credit celui mic şi lasă-l să fie independent, pentru că sunt mari şanse ca într-o clasă cu 30 de copii învăţătoarea să fie în anumite momente depăşită de situaţie şi să nu poată răspundă optim acestor doleanţe ale copiilor.

 

Sunt copiii voștri gata pentru prima zi de școală?

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()