Ai încredere că ai un copil inteligent? Pe lume există nu unul, ci 10 tipuri de inteligență!

Alexandra Irimiea
tipuri de inteligență

Fiecare părinte își dorește pentru copilul lui să-și dezvolte acea inteligență pe care o are pentru a-și atinge în viață potențialul de care este capabil. 

Observă cu atenție ce face copilul tău, ce-i place, la ce se descurcă foarte ușor și unde „își prinde urechile”. Asta pentru că nu există doar un singur tip de inteligență, așa cum ne-am obișnuit de la școală, ci mult mai multe.

Howard Gardner, profesor la Universitatea Harvard din SUA, este un om de știință cunoscut pentru dezvoltarea teoriei inteligenţelor multiple. El critică teoriile tradiţionale, conform cărora inteligenţa este unică şi măsurabilă prin instrumente standard psihometrice.

1. Inteligență lingvistică/verbală

Ce înseamnă: Cât de bine poți să folosești limbajul.
Cine o are: poeți, scriitori, jurnaliști, oratori.

2. Inteligență logică/matematică

Ce înseamnă: Cât de bine poți înțelege formulele matematice, poți face demonstrații, raționamente științifice, experimente.
Cine o are: logicieni, matematicieni, oameni de știință.

Aceste două tipuri de inteligență sunt cele mai promovate în școli și medii universitare. De altfel, testele de inteligență se concentrează doar pe măsurarea acestor abilități și, dacă un elev obține un scor bun, atâta timp cât este încă în școală, e considerat un copil inteligent.

Însă, atunci când părăsește acest perimetru privilegiat, devine adult și vrea să-și demonstreze calitățile pe o scenă de teatru, în trafic, într-o fermă sau în pădure, el află că pe lume mai există și alte tipuri de inteligență, la fel de importante.

Alte tipuri de inteligență

„Unii oameni consideră că există și o inteligență a umorului, dar eu nu cred asta. Este vorba de fapt despre o inteligență logică care operează cu așteptările audienței. Alții au mai menționat inteligența de a găti și inteligența sexuală, iar replica mea a fost scurtă: Ei bine, nu pot fi inteligențe pentru că eu nu le am” (Howard Gardner)

3. Inteligență muzicală/ritmică

Ce înseamnă: Capacitatea de a aprecia diferite tipuri de muzică, de a produce muzică fie folosindu-ți vocea, fie un instrument.
Cine o are: Artiștii, muzicienii, cei care au o sensibilitate față de sunete.

„Oamenii spun că muzica este un talent, nu inteligență. Dar eu spun de ce, dacă ești bun folosind cuvintele, ești inteligent, dar dacă ești bun la tonuri, ritmuri și timbre, atunci nu te califici la fel? Nimeni n-a reușit până acum să-mi dea un răspuns clar, de aceea e normal să vorbim și despre inteligență muzicală.” (Howard Gardner)

4. Inteligență vizuală/spațială

Ce înseamnă: Ne permite să gestionăm spațiul ce ne înconjoară, să lucrăm cu el, să-l vizualizăm.
Cine o are: jucători de șah, chirurgi, piloți, căpitani de vase.

5. Inteligență kinestezică/corporală

Ce înseamnă: Capacitatea de a-ți folosi corpul pentru a rezolva probleme sau să faci lucruri.
Cine o are: atleții, dansatorii, meșteșugarii.

6. Inteligența interpersonală

Ce înseamnă: Cum înțelegi alți oameni, cum îi motivezi, cum îi conduci, cum lucrezi cu ei, cum colaborezi.
Cine o are: liderii, oamenii de marketing.

Oricine lucrează în echipă are nevoie de o astfel de inteligență.

7. Inteligența intrapersonală

Ce înseamnă: Capacitatea de a te înțelege pe tine însuți.

Este foarte importantă, dar mai greu de dobândit. În societatea modernă ea te ajută atunci când vrei să-ți alegi drumul în viață, cariera sau partenerul.

8. Inteligența naturalistă

Ce înseamnă: Capacitatea de a distinge între o plantă și alta, de a diferenția animalele, de a înțelege natura până în cele mai fine detalii.
Cine o are: exploratorii, biologii.

9. Inteligență pedagogică

Ce înseamnă: Abilitatea de a învăța cu succes pe cineva un lucru nou. Pot fi doi oameni care au același nivel de expertiză, însă unul predă mai bine ca celălalt. De ce se întâmplă asta? Diferența constă în a avea sau nu această inteligență pedagogică.

Omul de știință a fost fascinat de faptul că și copiii de 3-4 ani pot fi, la rândul lor, niște profesori excelenți. Mai întâi îi arăți cum se face ceva, iar apoi îl rogi să explice acel lucru unui adult și unui copil. Remarcabil este faptul că, atunci când vorbește cu un alt copil, îi explică pe îndelete, cu detalii, vorbește rar și clar, în timp ce unui adult îi oferă explicații simple, ca și cum el ar înțelege mai ușor.

10. Inteligență existențială

Ce înseamnă: Să știi să pui întrebări mari, filosofice, artistice. Ce înseamnă să iubești? De ce murim? Ce va fi în viitor?

„Este mai greu de demonstrat unui sceptic, dar fiecare copil de 5 ani posedă această inteligență existențială. Însă diferența dintre el și un filosof este faptul că primul nu acordă atâta atenție răspunsului.” (Howard Gardner)

Dacă pe lume sunt 8 sau 10 sau 12 tipuri de inteligență, acest aspect nu e atât de important ca faptul de a descoperi care sunt acelea pe care copilul tău le posedă.

Părinții își observă copiii că sunt mai buni la anumite materii sau domenii și-atunci, au următoarea dilemă: să-l ajut să se focuseze pe acel lucru la care e deja bun sau să lucrăm acolo unde are slăbiciuni, pentru deveni și acolo mai priceput? Oamenii de știință nu pot oferi un răspuns universal, fiecare alege ceea ce e mai bine pentru el. De aceea, Howard Gardner sfătuiește părinții să-și lase copiii să hotărască singuri, în funcție de preferințe, în acord cu personalitatea lor.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa