Cum îți înveți copilul să învețe. Sfaturi de la un expert în educație

îți înveți copilul să înveţe

Sfaturi de la psihologul Sid Jacobson, expert în NLP în educație despre cum îți înveți copilul să învețe. Să spunem că avem un copil care la cinci ani scria şi citea singur, la şase ani făcea operaţii matematice de clasa a treia, iar la şapte ani citea deja romane de aventuri scrise pentru copii mult mai mari.

Punea întrebări tot timpul, despre orice, reţinea răspunsurile, ba chiar corela datele astfel obţinute pentru a-şi lămuri singur diverse necunoscute. Să mai spunem însă şi că, odată intrat în clasa întâi, copilul cu pricina începe să se blocheze în fața operaţiilor simple, cu numere mai mici de o sută sau că nu nimereşte răspunsul corect la întrebarea “Cum se numeşte căsuţa ursului din pădure?”.

Mai mult, lucrurile se complică şi fiecare moment dedicat temelor se transformă în cel mai tensionat moment al zilei pentru întreaga familie. Ce s-a întâmplat? Cum de s-a transformat un copil care învăţa de plăcere, fără îndrumarea nimănui, într-un elev care urăşte zilele de şcoală, nu înţelege ce i se explică la lecţie şi ia calificative slabe?

Sid Jacobson, psiholog

Cum îți înveți copilul să înveţe.”De multe ori, la școală, copiii sunt dezvăţaţi de unele din abilităţile şi darurile lor naturale”

Întrebările de mai sus s-au numărat printre cele pe care părinţii participanţi la workshopul Învaţă-ţi copilul să înveţe i le-au adresat lui Sid Jacobson, renumit psiholog, expert în aplicaţiile NLP (Programare Neurolingvistică) în educaţie, psihoterapie şi abilităţi de comunicare.

Am plecat spre această întâlnire cu o nedumerire: oare chiar îţi poţi să îți înveți copilul să înveţe? Chiar şi după ce şcoala i-a demonstrat că metoda pe care el însuşi şi-a dezvoltat-o nu este cea bună? Oare se înşală şcoala?

Am primit răspunsul încă din deschiderea workshopului, de la Sid Jacobson: “Într-un sens real, probabil nu ar trebui să predăm copiilor cum să înveţe. În realitate, ei ar trebui să ne înveţe pe noi.

Realitatea este că ei nu învaţă la şcoală modul în care ar putea să înveţe. De multe ori, la școală, copiii sunt dezvăţaţi de fapt de unele din abilităţile şi darurile lor naturale. Se pare că în cazul multor copii este nevoie să refacem ceea ce li s-a luat de către şcoală.

În final, învăţarea învăţării ne ajută să fim siguri că cei mici vor deprinde abilităţile de care au nevoie pentru a păstra învăţarea eficienta, sub propriul lor control şi în orice situație – pentru tot restul vieţii.”

Cum îți înveți copilul să înveţe. Experienţa succesului stă la baza învăţării

Înainte de a trece la partea practică a workshopului, cea în care părinţii au exersat împreună cu cei mici două tehnici de învăţare a învăţării, psihologul Sid Jacobson a expus câteva principii extrem de importante despre predare şi învăţare, lucruri pe care, deşi avem impresia că le ştim, le aplicăm foarte rar sau chiar niciodată.

Învăţarea poate fi distractivă

desigur că ştim acest lucru şi bineînţeles că putem învăţa şi în condiţii mai puţin atractive. Studiile au demonstrat, însă, legătura foarte strânsă între corp, minte şi motivaţia care stă la baza învăţării şi care, atunci când este pozitivă, duce la obținerea rezultatelor eficiente pe care cu toții le dorim.

Copiii nu pot învăţa atunci când le este frică

Elevii se tem de reacţia violentă a profesorului atunci când greşesc şi de pedepsele încasate din partea părinţilor la vederea unei note proaste.

Copiii ajung să asocieze sentimente extrem de negative unei anumite materii sau chiar şcolii în general. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul temelor pentru acasă. Dacă atmosfera în care se desfăşoară este una negativă şi tensionată.

Experienţa succesului

Din nefericire, şcoala demonstrează copilului, devenit dintr-o dată elev, că ceea ce ştia el nu este util. Încă din clasa întâi, copilul află că ceea ce era considerat un succes până mai ieri, astăzi îi poate crea probleme.

Oare ce părinte nu a auzit măcar o dată celebrul sfat primit în ultimul an de grădiniţă: “Nu îl lăsaţi să înveţe să scrie şi să citească pentru că îi va fi mai greu în clasa întâi. Ştiţi, fiecare învăţătoare are metodă sa”?

Proaspătul elev află curând că nu caligrafiază corect sau că este mai important să ştie grupurile de litere luate separat decât să citească tot cuvântul fără greşeală.

Copiii ajung să creadă că nu sunt capabili să înveţe lucruri noi, renunţând în cele din urmă să mai învețe. Soluţia pe care Sid Jacobson o oferă părinţilor este aceasta: “Daţi-le copiilor lucruri simple de făcut, astfel încât ei să (re)capete experienta succesului şi încrederea în ei înşişi. Asiguraţi un mediu de învăţare în care copiii să simtă că au succes, sunt eficienţi, capabili şi iubiţi.”

“Copiaţi ceea ce este scris pe tablă!”

Una dintre fetiţele de ciclu primar, participantă la workshopul de la sediul Asociaţiei Mind Master, întrebată fiind care este lucrul care îi displace cel mai mult la şcoală, a răspuns: “Atunci când trebuie să copiez de pe tablă în caiet”.

Probabil că mintea noastră de adulţi trecuţi prin foarte mulţi ani de şcoală nu se mai miră de o astfel de practică, ba chiar o consideră eficientă, de vreme ce încă este aplicată copiilor noştri. În realitate, însă, copii încă deţin, în primii ani de şcoală, capacitatea de a vedea că această metodă nu îi ajută în procesul de învăţare.

Copiii ştiu că învăţarea este un proces activ, bazat pe conexiunile pe care le facem în mintea noastră. Sid Jacobson propune atât părinţilor, cât şi profesorilor o predare de tip interactiv şi atractiv a tuturor lucrurilor pe care le învață copiii noştri.

Cum îți înveți copilul să înveţe. Un exerciţiu practic prin care poţi dezvolta abilităţile de învăţare ale copilui tău

Primul exerciţiu de echipă pe care am fost invitaţi să îl facem se numeşte Experienţa de referinţă. La baza acestui exerciţiu stă modul în care fiecare dintre noi înţelegem şi percepem sensul lumii înconjurătoare.

Fiecare lucru învăţat asociază o experienţă senzorială (văz, miros, auz). Procesul de învăţare este întotdeauna influenţat într-un fel sau altul de aceste experienţe asociate.

Starea în care se află elevul în timp ce i se predă ceva alterează nivelul ce concentrare. Un copil care asociază sentimente negative cu un anumit subiect, materie sau chiar profesor poate avea rezultate extrem de slabe în acel domeniu.

La polul opus, o lecţie despre geografia Spaniei, care întâmplător poate fi locul în care copilul a petrecut o vacanţă foarte plăcută, poate deveni un subiect uşor şi cu rezultate şcolare foarte bune.

În mod practic, Sid Jacobson a propus copiilor aflaţi în sală ca, ori de câte ori se află în timpul unei ore în care fie sunt nevoiţi să copieze de pe tablă sau să scrie după dictare, fie să suporte prezenţa unui profesor nesuferit, să facă un mic şi scurt exerciţiu de imaginaţie.

I-a rugat să îşi reamintească o experienţă extrem de plăcută: o vacanţă, o petrecere, vizita unui prieten etc, astfel încât starea în care se afla să devină una pozitivă, facilitând astfel procesul de învăţare.

Cum îți înveți copilul să înveţe. Valorifică experiențele personale

Părinţii au fost sfătuiți să îşi lase copiii să ia cu ei jucării la şcoală și să îi lase pe cei mici să aibă jucării și pe birou în timp ce își fac temele pentru acasă. Părinții trebuie să aibă încredere în capacitatea copiilor de autoreglare a emoţiilor. Ei fac acest lucru tocmai pentru a “îndulci” atmosfera tensionată cu care, din păcate, se confruntă în timpul orelor de curs.

Experţii numesc aceste obiecte “ancore”, ele fiind cele care ne pot face o zi absolut minunată sau, dimpotrivă, o pot transforma într-una de groază.

Am început să aplicăm acasă ceea ce am învăţat la workshop. Cartea preferată are voie să stea pe birou în timpul temelor. Temele se pot face şi la biroul părinţilor sau pe masa din bucătărie în zilele în care copilul simte că acolo “dă ce are mai bun în el”.

În ghiozdanul de şcoală îşi mai face loc şi câte o maşinuţă sau un căţel “paznic”. Penarul băiatului nostru a început să fie populat cu bileţele pe care îi scriem “mesaje de iubire”, mici ancore cu care dorim să îl facem să se simtă iubit şi acceptat chiar şi atunci când greşeşte răspunsul vreunei întrebări la clasă.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()