Sisteme alternative de învăţământ în România: Step by Step, Waldorf, Montessori, Homeschooling

În ultima vreme se discută mai mult ca niciodată despre sisteme alternative de învățământ în România și în lumea largă. Facem o scurtă trecere în revistă a celor mai importante dintre ele.

Mulți dintre părinții de azi sunt foşti elevi realmente marcaţi de metodele de educaţie şi de predare de dinainte de ’89, dar şi din experimentalii şi dezechilibraţii ani ’90. Avem experienţa mai plăcută şi mai mulţumitoare a grădiniţelor particulare în care ne-am înscris copiii în ultimii ani. Grădiniţe în care se practică un sistem de învăţământ deschis şi modern, o alternativă, până la urmă, la sistemul de predare din instituţiile de stat, care, din nefericire, face încă subiectul ştirilor de groază mult mai des decât “limita admisă” într-o ţară civilizată.

Nu e de mirare că toate aceste lucruri aduc părinții în situația de a lua în discuţie un sistem de învăţământ alternativ. Părinţii nu vor ca micuţii lor să aibă parte de aceleaşi metode de educaţie învechită de care au avut ei parte şi care încă se practică. Vor școli în care copiii să se simtă liberi, să meargă fără teamă, să aibă timp să se joace după şcoală şi nu să stea cocoşaţi deasupra temelor timp de patru, cinci ore, vor ca abilităţile şi pasiunile copiilor să fie încurajate în cadrul orelor de curs, vor o şcoală care să îi pregătească cu adevărat pentru lumea cea mare, nu una care le îndeasă cu de-a sila informaţii în cap.

Iată care sunt sistemele alternative de învăţământ disponibile în România, în sistem public sau privat:

ÎnapoiPagina 1 din 4

1. Step by Step

Sistemul Step by Step este probabil cel mai la îndemâna sistem alternativ din România, fiind vorba de clase speciale organizate în cadrul şcolilor obişnuite, de stat.

Step by Step este un program educaţional american implementat în anul 1994, de către Fundaţia Soros pentru o Societate Deschisă, în 15 ţări din Europa Centrală şi de Est, printre care şi România.

Dacă la început programul era destinat copiilor din medii sociale defavorizate, el s-a extins rapid pentru toate categoriile de elevi.

În cadrul acestor clase, predarea se face după programa şcolară pentru învăţământul tradiţional, folosind însă metodele specifice programului Step by Step: încurajarea colaborării dintre elevi şi nu a competiţiei, educaţie individualizată, în funcţie de aptitudinile şi ritmul specifice fiecărui elev, formarea deprinderilor de muncă independentă. În clasă se lucrează pe centre de activitate (zone delimitate şi dotate cu materiale educaţionale specifice unei “materii” – centru de citire, centru de scriere, centru de ştiinţă, centru de matematică, centru de artă şi centru de construcţii), încurajarea participării active a părinţilor la procesul educaţional, program zilnic de 8 ore, desfăşurat sub îndrumarea a două învăţătoare la fiecare clasă.

Acest sistem alternativ promovează învăţarea prin descoperire, prin interacţiune cu mediul, stimulând curiozitatea naturală a copilului şi valorizând participarea sa la procesul de educaţie (opus sistemului tradiţional, care este încă centrat pe acumularea unor cunoştinţe şi asimilarea unor comportamente).

ÎnapoiPagina 1 din 4
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație