Sisteme alternative de învăţământ în România: Step by Step, Waldorf, Montessori, Homeschooling

În ultima vreme se discută mai mult ca niciodată despre sisteme alternative de învățământ în România și în lumea largă. Facem o scurtă trecere în revistă a celor mai importante dintre ele.

Mulți dintre părinții de azi sunt foşti elevi realmente marcaţi de metodele de educaţie şi de predare de dinainte de ’89, dar şi din experimentalii şi dezechilibraţii ani ’90. Avem experienţa mai plăcută şi mai mulţumitoare a grădiniţelor particulare în care ne-am înscris copiii în ultimii ani. Grădiniţe în care se practică un sistem de învăţământ deschis şi modern, o alternativă, până la urmă, la sistemul de predare din instituţiile de stat, care, din nefericire, face încă subiectul ştirilor de groază mult mai des decât “limita admisă” într-o ţară civilizată.

Nu e de mirare că toate aceste lucruri aduc părinții în situația de a lua în discuţie un sistem de învăţământ alternativ. Părinţii nu vor ca micuţii lor să aibă parte de aceleaşi metode de educaţie învechită de care au avut ei parte şi care încă se practică. Vor școli în care copiii să se simtă liberi, să meargă fără teamă, să aibă timp să se joace după şcoală şi nu să stea cocoşaţi deasupra temelor timp de patru, cinci ore, vor ca abilităţile şi pasiunile copiilor să fie încurajate în cadrul orelor de curs, vor o şcoală care să îi pregătească cu adevărat pentru lumea cea mare, nu una care le îndeasă cu de-a sila informaţii în cap.

Iată care sunt sistemele alternative de învăţământ disponibile în România, în sistem public sau privat:

Pagina 2 din 4

2. Waldorf

Educaţia Waldorf este bazată pe cercetarea spiritual-ştiinţifică a lui Rudolf Steiner, filozof austriac, om de ştiinţă, pedagog şi artist, întemeietorul unei mişcări de şcolire independentă, reprezentată astăzi în centre din toată lumea. Acest tip de educaţie recunoaşte faptul că fiecare fiinţă umană este unică şi trece prin diferite etape de dezvoltare. Responsabilitatea pedagogiei este să răspundă nevoilor fizice, sociale, emoţionale, intelectuale şi spirituale specifice fiecărei faze de dezvoltare. Educaţia copiilor devine vie prin activităţile artistice (pictură, desen, modelaj şi lucru manual), teatru, meşteşug în lemn, jocuri, muzică pentatonică, basme.

În România, sistemul alternativ Waldorf este implementat în unităţi de învăţământ din mai multe localități, fie în clase special formate în cadrul şcolilor cu sistem clasic de predare, fie în şcoli şi licee având ca specific sistemul educaţional Waldorf.  Conform Federaţiei Waldorf din România – unde găsiți și o listă cu instituțiile de învățământ unde se practică sistemul Waldorf – o şcoală Waldorf este o şcoală în care se încearcă educarea omului în ansamblul său, atât cognitiv, cât şi artistic, armonizând procesul educaţional. Disciplinele şcolare nu sunt privite ca scop în sine, ci ca mijloace educaţionale, drept pentru care nu se dau note sau calificative, elevii primind la sfârşitul clasei o caracterizare scrisă de învăţător sau de profesori.

Pentru studiu nu se folosesc manuale în clasele mici: elevii folosesc informaţia primită în orele de curs şi toată gama de cărţi existente în domeniul studiat.

Materiile cognitive sunt studiate în ”epoci” (sau module). O clasă studiază o materie primele două ore fără pauză, timp de 2–4 săptămâni. Un avantaj al predării în epoci este faptul că informaţiile şi întrebările primite peste zi sunt prelucrate subconştient noaptea, iar a doua zi, atât elevii, cât şi profesorii, găsesc mai uşor rezolvarea lor.

Un lucru interesant şi diferit faţă de sistemul de predare clasic este acela că în sistemul alternativ Waldorf uitarea este considerată un aliat, din două motive: în primul rând pentru că “uitând” ceea ce a învăţat în timpul modulelor de predare intensivă a unei materii, elevul se va putea dedica cu toate capacităţile unui nou domeniu, iar în al doilea rând pentru că, după ce materia anterioară a fost uitată aparent complet, la reîntâlnirea cu această ştiinţă, elevul îşi va reaminti mult mai intens cele învăţate.

O altă caracteristică a sistemului de educaţie alternativ Waldorf este ponderea mare a cursurilor artistice şi a celor practice, oferind fiecărui copil ceea ce i se potriveşte şi ajutându-l în acelaşi timp să îşi îmbunătăţească abilităţile în cadrul domeniilor în care este mai slab. 

Pagina 2 din 4
DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()