De ce este mai bine fără teme pentru acasă

Daniela Ghiorghe
teme pentru acasă

O școală generală din Park Slope, Brooklyn, renunță la stilul tradițional de predare cu teme. În schimb, adoptă un program de învățare pentru acasă care promovează timpul petrecut în familie. După ce au observat că mai multe școli au renunțat la teme pentru acasă, părinții și profesorii au decis să facă același lucru. 

De altfel, din ce în ce mai multe școli din New York au început să facă același lucru. Jane Hsu, directoarea unei astfel de instituții de învățământ, le-a trimis o scrisoare părinților în care îi anunță că profesorii nu le vor mai da copiilor teme pentru acasă: „Efectele negative ale temelor pentru acasă sunt foarte clare. Ele includ: epuizarea și frustrarea copiilor, dispariția timpului pentru alte activități sau pentru cel petrecut în familie, iar, din păcate, pentru unii și pierderea interesului pentru învățat”, spune ea.

Hsu a explicat că nu este o decizie pripită și că membrii școlii s-au documentat timp de un an în privința efectelor temelor tradiționale. În urma cercetărilor, aceștia au decis că este mai important pentru copiii din ciclul primar să facă activități care îi inspiră să învețe singuri, cum ar fi cititul, în ritmul propriu, sau jucatul.

Despre temele pentru acasă, despre rolul, dar mai ales despre necesitatea acestora, a scris Alfie Kohn în una dintre cele mai reprezentative cărți de parenting publicate vreodată, Mitul temei pentru acasă”, pe care o găsești AICI.

Fără teme pentru acasă, dar cu provocări pentru minte

Deși mulți dintre părinți au amenințat că își vor retrage copiii de la școală, directoarea Jane Hsu nu și-a schimbat decizia: „Ați fi surprinși să aflați că există mai multe studii privind eficacitatea temelor pentru acasă în clasele I-IV. Niciunul dintre ele nu a descoperit vreo dovadă care leagă în mod direct practicile tradiționale de teme cu succesul academic prezent sau viitor.”

Însă, acest lucru nu înseamnă că temele dispar de tot. Doar că se transformă. În locul celor obișnuite, precum exerciții din cărți, școala a creat programul „Pune-ți creierul la treabă”, care include diferite activități interactive, amuzante și antrenante. Curriculumul sugerează activități precum compunerea unui cântec de rap despre un subiect de nonficțiune, construirea unui joc nou, etc.

Și, din câte se pare, până acum, programul a avut un real succes. Părintele unui elev de clasa a 3-a declară: „Ideile proprii ale copiilor pe care le au în timpul liber au efecte mai bune decât cele impuse.”

Chiar dacă acest program are efect în New York, este nevoie de mai mult pentru ca acesta să se răspândească în toată America și, cine știe, poate în întreaga lume. Deocamdată rămâne de văzut dacă va fi adoptat și în România. Între timp, la noi încă se dezbate dacă sistemul de homeschooling este benefic sau nu. Dacă vreți să aflați mai multe despre acest fenomen, puteți citi acest studiu.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa