Când prind copiii creionul în mână corect şi cum îi ajutăm să o facă?

prinderea creionului totul despre mame

Pentru un scris relaxat, lejer şi lizibil, prinderea creionului este esențială. Iată cum îi putem învăța pe cei mici să țină corect creionul în mână!

Însă ceea ce înseamnă prinderea creionului “corectă” pentru un copil de vârstă şcolară este cu totul diferită de modul în care mânuieşte creionul un copil mic.

Nu forţaţi preşcolarul mic să ţină creionul ca un şcolar!

Potrivit unui articol de specialitate pe blogul OT Mom, dezvoltarea musculaturii copilului se parcurge în etape care evoluează de la mare la mic şi de la apropiat la îndepărtat. Cu alte cuvinte, grupele mari de muşchi se dezvoltă înaintea muşchilor fini, iar muşchii mai apropiaţi de trunchi înaintea celor îndepărtaţi, ajungându-se, gradat, la controlul celor distanţi, cum sunt muşchii fini ai mâinii.

Fiecare etapă de prindere şi mânuire a creionului depinde de cât de stabili şi de puternici sunt muşchii braţelor şi ai umerilor. Pe măsură ce copilul se dezvoltă din punct de vedere fizic, făcând tot felul de activităţi de motricitate grosieră (mersul în patru labe, căţăratul, împinsul),  musculatura umerilor şi a braţelor capătă stabilitate, iar coordonarea ochi-mână devine din ce în ce mai bună.

Când copilul prea mic este forţat să ţină creionul în trei puncte, înainte că umerii şi braţele să fie complet dezvoltate, el poate dezvolta o prindere defectuoasă, un scris neîngrijit, greoi, şi aversiune faţă de activităţile de scriere sau colorare.

Cele patru etape normale pentru prinderea creionului, în funcţie de vârstă:

Prinderea în pumn (12-18 luni) – prima oară toddlerul va prinde creionul în pumn, trasând urmele pe hârtie (uneori şi pe pereţi) cu o mişcare din umăr.
Prinderea palmară (2-3 ani) – pe măsură ce capătă mai mult control asupra braţelor şi mâinii, îl veţi observa pe copil cum prinde creionul de-a lungul palmei, iar cotul este ieşit în afară. Copilul foloseşte atât muşchii umărului, cât şi a braţului, pentru a pune creionul în mişcare.
Prinderea cu cinci degete, numită impropriu “prindere imatură” (4-5 ani), seamănă cu prinderea corectă în trei puncte, folosindu-se însă toate cele cinci degete. Este prinderea de care e capabil în momentul respectiv un copil tipic de patru ani. De obicei, în acest moment,  mişcarea de colorare e efectuată din încheietura mâinii, iar copilul ţine creionul foarte strâns.
Prinderea în trei puncte (5-7 ani) este reprezentată de prinderea “matură”, între degetul mare şi arătător, sprijinind creionul pe cel mijlociu. Ea favorizează un control bun al instrumentului de scris.

Iată trei trucuri ale unui terapeut ocupaţional pediatric, care  îl ajută pe copil să ţină corect creionul în mână:

1. Foloseşte creioane scurte

Atunci când creionul este scurt, copilul va fi forţat să prindă baza creionului doar cu două degete. La activităţile de colorare, poţi rupe creioanele cerate în două.

2. Foloseşte tehnica “prinde şi răsuceşte”

Cere copilului să prindă creionul cu două degete dinspre vârf, apoi răsuceşte-l de la radieră până când creionul se aşează natural între cele două degete. Iată un video demonstrativ:

3. Pune-l să ţină ceva cu ultimele trei degete.

Fie că e vorba de o mică bilă, o radieră sau o bucată de plastilină, acest truc îl va ajută să separe degetul mare şi pe cel arătător, care trebuie să ţină creionul, de restul degetelor care stau cumva mai în spate.

Când băiatul meu era mic, l-am învăţat cum se face semnul OK – cu arătătorul şi degetul mare formând un cerc. Pornind de la acest gest, a fost uşor să poziţioneze corect creionul în mână.

O altă metodă distractivă este să vă imaginaţi creionul ca pe o maşină. Degetelor le daţi nume: degetul mare este tata, arătătorul – mama iar restul sunt copiii. Tata şi Mama stau pe locurile din faţă ale maşinii (creionul), iar copiii stau în spate.

13220115_239017119802411_2041659002_n

Copilul care are dificultăţi de scriere poate fi ajutat să mânuiască creionul corect prin exerciţii de întărire a muşchilor trunchiului, ai umerilor şi ai braţelor, prin exerciţii de motricitate fină care să lucreze atât degetele, cât şi încheietura mâinii sau palma, şi prin exerciţii de coordonare ochi-mână.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()