Rezultate PISA 2018: Dezastrul din învățământul românesc, confirmat din nou. Punctaje mai slabe față de edițiile anterioare

rezultate PISA 2018
Rezultatele arată că aproape jumătate dintre elevii români nu reușesc să înțeleagă noțiuni de bază și să opereze cu concepte simple.

Rezultatele testelor PISA 2018, făcute publice în 3 decembrie 2019, arată că învățământul românesc se află într-un regres fără precedent: elevii români care au susținut testarea în 2018 au obținut scoruri mai proaste față de cele de la edițiile anterioare și mult sub media țărilor participante. 

La ediția din 2018 au participat 600.000 de elevi de 15 ani, din 79 de țări, care au susținut un examen de două ore în cadrul căruia le-au fost testate abilitățile la citire, matematică și științe. Rezultatele arată în ce măsură tinerii care se apropie de sfârșitul învățământului obligatoriu au cunoștințe și abilități esențiale pentru a participa la viața societăților moderne.

Nivelul elevilor români, apropiat de analfabetismul funcțional

Scorurile sunt împarțite pe șase niveluri de competențe, unde nivelul 1 este cel mai slab și nivelul 6 este cel mai ridicat. Raportul OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) arată că doar 59% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, pe lângă o medie de 77% înregistrată la nivelul OECD. Aces lucru  înseamnă că acești elevi pot cel puțin să identifice ideea principală dintr-un text, pot găsi informația pe baza unor criterii și pot identifica scopul și forma unui text. Restul de 41% se încadrează la categoria analfabetismului funcțional, adică știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce citesc.

La matematică, 47% se află sub nivelul 2 de înțelegere, iar la științe 44% se află în aceeași situație.

La polul opus se află elevii care ating nivelurile 5 și 6. La Citire, doar 1% dintre elevii români ating această performanță, media țărilor participante fiind de 9%.

La Matematică, cea mai gravă scădere

  • La Citire, elevii din România a obținut un scor de 428 de puncte, mai mic cu 6, respectiv 10 puncte față de testările din 2015 și 2012.
  • La Matematică, scăderea este cu 14 puncte față de rezultatele din 2015 și cu 15 puncte față de 2012.
  • La Științe, elevii din România au obținut cu 9 puncte mai puțin față de generația din 2015 și cu 12 puncte mai puțin față de cea din 2012.
Sursa infografic: www.edupedu.ro

Topul țărilor cu educație performantă

La Citire, cele mai bune scoruri au fost obținute de următoarele state:

  1. Teritorii din China (inclusiv Beijing şi Shanghai)
  2. Singapore
  3. Macao
  4. Hong Kong
  5. Estonia
  6. Canada
  7. Finlanda
  8. Irlanda
  9. Coreea de Sud
  10. Polonia.

La nivelul Uniunii Europene, pe primele locuri se clasează Estonia, Finlanda, Irlanda, Polonia, Suedia. Rezultatele elevilor români sunt similare cu cele ale elevilor din Moldova, Muntenegru, Bulgaria și Emiratele Arabe.

La Științe, unde s-au testat cunoştinţe de fizică, ştiinţe despre viaţă, Terra şi Univers, topul celor mai bune țări este următorul:

  1. Teritorii din China (inclusiv Beijing şi Shanghai)
  2. Singapore
  3. Macao
  4. Estonia
  5. Japonia
  6. Finlanda
  7. Coreea de Sud
  8. Canada
  9. Hong Kong
  10. Taiwan.

La Matematică, unde elevii au folosit informațiile cunoscute în diverse contexte de viață, top 10 arată așa:

  1. Teritorii din China (inclusiv Beijing şi Shanghai)
  2. Singapore
  3. Macao
  4. Hong Kong
  5. Taiwan
  6. Japonia
  7. Coreea de Sud
  8. Estonia
  9. Olanda
  10. Polonia.

Mircea Miclea: Rezultatele sunt șocante

Scopul testelor PISA este acela de a oferi factorilor decidenți din fiecare stat participant informații relevante despre punctele slabe și cele tari din sistemul educațional. Conform rezultatelor, țările ar trebui să decidă programe și strategii prin care să crească performanțele elevilor. Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a declarat pentru edupedu.ro că rezultatele din 2018 sunt ”șocante”.

”Arată așa cum am știut de acum 7 ani, uitându-ne la rezultatele elevilor de clasele a II-a și a IV-a: șocant! Și mult mai prost decât în 2015. Cauza este performanța didactică slabă a profesorilor. Profesorii sunt principalul factor de predicție a performanței elevilor. Sistematic este o diferență enormă între notele de la clasă și rezultatele de la Evaluarea Națională și nimeni nu este penalizat. Practic, ce ar trebui făcut: să se stabilească criterii de performanță pentru fiecare disciplină, pentru fiecare profesor de la fiecare disciplină și salariile să fie în funcție de performanța profesorilor”.
Factori care influențează performanțele elevilor

Copiii proveniți din familii cu statut socioeconomic bun au rezultate mai mari

Raportul a corelat punctajele obținute de elevi cu statutul familiilor din care fac parte. Conform acestuia, în România, elevii din familii cu statut socioeconomic bun au obținut, la Citire, cu 109 puncte mai mult decât cei din familii cu statut socioeconomic scăzut, diferența fiind mult mai mare decât cea înregistrată la testarea din 2009 (86 de puncte). Statutul socioeconomic a fost strâns corelat și cu performanțele la matematică și științe.

Elevii români din medii dezavantajate au aspirații școlare mai reduse, chiar și cei care înregistrează rezultate foarte bune: 1 din 4 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate se gândește că nu va absolvi învățământul terțiar, comparativ cu 1 din 30 de elevi cu rezultate foarte bune, din medii socioeconomice avantajate.

Datele de cercetare arată disparități semnificative ale rezultatelor între școli. Cu alte cuvinte, există tendința de grupare pe școli a elevilor cu rezultate bune. De asemenea, un elev dintr-o familie cu statut socioeconomic dezavantajat are doar 13% șanse să fie înscris într-o școală plasată între primele 25% după performanță (media OECD fiind de 17%).

Entuziasmul profesorilor influențează rezultatele elevilor

În România, 49,4% dintre profesorii care predau la școlile participante la evaluarea PISA au urmat cursuri de master, acest procent fiind mai mare decât media țărilor participante la testare, respectiv 43,9%. Cu toate acestea, datele arată o corelație slabă între rezultatele elevilor și nivelul de studii al profesorilor. Atitudinea profesorilor față de predare, entuziasmul manifestat în activitatea didactică influențează însă rezultatele elevilor. În majoritatea țărilor, inclusiv în România, elevii care au apreciat că profesorul lor predă cu interes și cu pasiune au obținut rezultate mai bune.

În toate țările și economiile participante la PISA 2018, fetele au rezultate mai bune la citire/lectură decât băieții. În ceea ce privește matematica și științele, rezultatele elevilor români arată performanțe asemănătoare între fete și băieți.

Rezultatele evaluării internaționale PISA 2018, precum şi toate informaţiile şi datele validate la nivel internaţional sunt disponibile pe https://www.oecd.org/pisa/ . Date comparative privind rezultatele pot fi vizualizate aici: https://www.compareyourcountry.org/pisa.


Pentru că ne dorim să îți oferim materiale și experiențe care să îți îmbogătească viața de părinte, am creat un scurt chestionar care să ne ajute în acest sens. Completarea lui poate dura până la 8 minute. Și pentru că apreciem fiecare minut pe care ni-l acorzi, punem la bătaie 30 de cărți de parenting. La sfârșitul chestionarului lasă-ne adresa ta pentru a te înscrie automat în tombolă!

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()