Schimbarea evaluării naționale din clasa a VIII-a s-ar putea amâna patru ani

Theodora Fintescu, redactor
evaluarea națională
Elevii ar trebui să fie evaluați transdisciplinar, însă nu li s-a predat încă în felul acesta la clasă.

Începând cu anul școlar 2020- 2021, elevii ar trebui să susțină evaluarea națională la mai multe materii, transdisciplinar. Liceele cu număr mare de candidați ar trebui să organizeze examen, iar pentru admitere să conteze în procent ridicat portofoliul elevului. Legea valabilă în acest moment prevede aceste schimbări, însă este imposibil de pus în aplicare: nu există metodologie de examen în acest sens, copiilor nu li se predă transdisciplinar, iar portofoliul educațional este o mare necunoscută.

Senatorul Lavinia Craioveanu a depus în comisia de învățământ din Senat un proiect prin care propune ca toate modificările examenului de Evaluare Națională și admitere la liceu, prevăzute în lege pentru anul școlar următor, să fie amânate timp de patru ani. Dacă lucrurile vor sta așa, primii elevi care vor susține evaluarea și admiterea în noul sistem sunt cei care intră în clasa a V-a în următorul an școlar.  Lavinia Craioveanu a declarat că va face un demers similar și pentru clarificarea situației privind portofoliul educațional al elevului.

Cum se vor organiza examenul de admitere și Evaluarea Națională

Conform prevederilor legii actuale, începând din 2021, la finalul clasei a VIII-a se realizează o evaluare națională, ale cărei rezultate se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea cuprinde următoarele probe:

  • O probă scrisă la limba și literatura română;
  • O probă scrisă la limba maternă;
  • O probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;
  • O probă scrisă la o limbă de circulație internațională;
  • O probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;
  • O probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.

Rezultatele acestei evaluări se înscriu în portofoliul educațional al elevului, iar admiterea la liceu se realizează pe baza acestui portofoliu. În cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a VIII-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ.

 

 

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa