Școala online a devenit obligatorie. Vor sau nu, părinții și profesorii sunt obligați să asigure lecții la distanță

Theodora Fintescu, redactor
școala online
Vor, nu vor, profesorii și părinții sunt obligați să asigure copiilor învățământ la distanță până la toamnă.

Școala online, care a funcționat cu notă de recomandare de la instituirea stării de urgență și până acum, a devenit din 27.04. 2020, obligatorie. Unii părinți și profesori răsuflă ușurați și speră că această reglementare va aduce disciplină și eficiență în sistemul de învățare la distanță, alții se plâng că nu au aparatură potrivită sau deloc/ că nu știu/ nu pot/ nu vor să o lase pe mâna copiilor sau, în cazul profesorilor, să o folosească în interes de serviciu. 

Conform unui ordin publicat deja în Monitorul Oficial, care reglementează activitățile de învățare online, părinții sunt ogligați să asigure accesul și participarea elevilor la activitățile de învățare online, elevii au obligația de a participa la cursuri, iar profesorii sunt obligați să le organizeze și să monitorizeze activitatea elevilor.

Intrarea în vigoare a ordinului a coincis cu momentul în care președintele Klaus Iohannis a anunțat că școlile și grădinițele vor rămâne închise în acest an școlar. Acest lucru reprezintă, fără îndoială, o presiune asupra profesorilor și a părinților, însă este măsura prin care autoritățile se asigură că, în următoarea perioadă, răspândirea coronavirusului nu va scăpa de sub control.

Iată prevederile Ordinului de Ministru:

https://www.edupedu.ro/wp-content/uploads/2020/04/reguli-parinti.jpg

Ce se întâmplă cu familiile și profesorii fără acces la tehnologie?

Ordinul ministrului a stârnit o serie de reacții, atât din partea părinților, cât și a cadrelor didactice. Unele de revoltă, altele de mulțumire. Pe de o parte, există părinți care așteptau ca profesorii copiilor lor să se mobilizeze și să organizeze cursuri online, pe de altă parte există profesori care susțin că nu stăpânesc suficient tehnologia și nici nu au fost învățați să organizeze lecții la distanță. Iar o nemulțumire constantă a tuturor este legată de lipsuri: profesori care nu au laptopuri/ tablete/ internet, dar și familii care nu dețin aparatură potrivită sau suficientă pentru toți elevii sau le este greu să înțeleagă cum să instaleze și să folosească diverse aplicații.

În cazul profesorilor fără laptop și al familiilor care nu pot pune la dispoziție copiilor aparatura necesară, școlile, cu ajutorul inspectoratelor școlare și al administrațiilor publice locale, trebuie să găseasă soluții. Unele școli au anunțat că oferă laptopuri în custodie, în altele se fac deocamdă liste cu copiii care nu se pot conecta și se caută soluții. În situațiile în care nu există nicio soluție de organizare a învățământului online, recuperarea materiei se va face odată cu revenirea la școală.

Mai multe sindicate, precum și reprezentanți ai elevilor, susțin că obligativitatea educației online este discriminatorie față de elevii care nu au resursele necesare pentru aceasta. ”Se limitează dreptul la educație nu doar pentru cei 300.000 de elevi din comunitățile social-dezavantajate, ci pentru toți elevii care nu au confortul de a participa la cursurile online din diverse motive cât se poate de obiective: într-o familie cu un singur calculator în casă, cu părinți ce îl utilizează pentru a realiza telemunca, școala online devine o utopie”, se arată într-un comunicat al Consiliului Național al Elevilor.

De voie, de nevoie, toți profesorii s-au mobilizat

Dincolo de discuțiile principiale, de nevoie, școlile s-au mobilizat, iar în weekendul care a trecut s-au făcut conturi online pe diverse platforme pentru profesori și elevi, s-au elaborat orare noi, iar profesorii care nu s-au conectat online până acum au început predarea. Lecțiile durează 30- 40 de minute, iar profesorii completează rapoarte cu activitatea desfășurată. Plata salariilor se face pe baza acestor ore, inclusiv în cazul celor plătiți cu ora.

Într-o scrisoare adresată elevilor și părinților, un director de școală din București explică modul în care a fost adaptată predarea pentru online, cum s-a stabilit orarul și de ce este importantă participarea la lecții. ”Am ținut cont de: profilul clasei, de prioritățile clasei (în cazul claselor a XII-a pregătirea Examenului de Bacalaureat), de recomandările medicilor și psihologilor (de a petrece un număr rezonabil de ore în fața calculatorului), dar și de nevoia de a avea un program clar (psihologii recomandă ca în această perioadă de incertitudini să respectăm o rutină zilnică, să ne fixăm obective și activități clare)”, se arată în scrisoarea semnată de Reka Vadasz, director al Liceului Teoretic ”Alexandru Ioan Cuza” din Capitală.

Experiența primei zile cu învățământ online obligatoriu, dar și a perioadei anterioare, arată că, de cele mai multe ori, acolo unde se dorește cu adevărat, se poate. Chiar dacă învățământul online îi face pe copii să stea mai mult decât până acum cu ochii în ecrane, chiar dacă este stresant pentru părinți și pentru profesori, este singura soluție identificată deocamdată pentru menținerea contactului cu școala până în septembrie.

Dacă ți s-a părut interesant acest articol, îți recomandăm să citești și:

 

 

 

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa