Studiu. Câte minute trebuie să dureze tema pentru acasă, în funcție de clasă

TOTUL DESPRE MAME
teme pentru acasa pro si contra
Sursa foto: pixabay.com

În septembrie, școala începe pentru elevi, dar și pentru mulți dintre părinții din România. Și asta pentru că temele pentru acasă sunt o sarcină comună, de familie. Un grup de cercetători a încercat să descopere cât de utile sunt temele și cât ar trebui ele să dureze, în funcție de clasa în care studiază elevul.

Analiza – întocmită pe baza unor studii realizate de-a lungul a 16 ani – este semnată de un profesor de psihologie și neuroștiințe de la Universitatea Duke, Harris Cooper, și de doi colegi de-ai săi, J.C. Robinson și E.A. Patall. Sinteza, publicată în publicația de specialitate ”Review of Educational Research”, arată că temele au un rol pozitiv în procesul de învățare, însă durata acestor teme trebuie să fie una diferită în funcție de vârstă.

Cei trei cercetători au tras concluziile după ce au analizat grupuri de elevi care au primit teme și grupuri care nu au primit teme pentru acasă.

Rezultatele arată că elevii de clasa a II-a care au primit teme pentru acasă s-au descurcat mai bine la testele de matematică, cei de clasele a III-a și a IV-a s-au descurcat mai bine la testele de limbă maternă, cei de clasa a V-a la testele de științe sociale, cei din clasele IX-XII au fost mai buni la testele de istorie.

În toate cele 5 sub-studii analizate de cercetători, media notelor obținute de elevi la teste a fost mai mare în cazul celor care au primit teme pentru acasă, față de cei care nu au primit teme.

Cercetătorii au asociat datele analizei cu recomandările Asociației Naționale pentru Educație din Statele Unite și au ajuns la concluzia că timpul acordat temelor trebuie să varieze în funcție de clasa în care se află elevul, astfel:

– elevii din clasele I și II vor studia acasă, zilnic, maximum 10-20 de minute;
– elevii din clasele III-VI studiază eficient acasă între 30 și 60 de minute;
– elevii din clasele VII-VIII pot studia eficient circa 90 de minute;
– la liceu, timpul temelor poate varia foarte mult, elevul poate rămâne concentrat între 90 de minute și două ore și jumătate, în funcție de atașamentul său pentru anumite materii;

Cercetătorii atrag, însă, atenția asupra concluziilor unora dintre studiile folosite pentru analiză: elevii care primesc teme, deși au o performanță școlară mai bună, folosesc pentru învățătură un timp în care ar putea deprinde, prin activități creative și distractive pentru ei, o mulțime de lucruri utile în viață. În plus, se întâmplă deseori ca părinții să se implice prea mult în temele elevului și să pună presiune pe acesta. Frecvent, părintele prea implicat în această activitate riscă să creeze confuzie în mintea copilului, folosind tehnici, metode educaționale diferite de ale profesorului și neconforme vârstei elevului.

Opinie. Fața nevăzută a temelor pentru acasă: mai puțin încredere în propriul copil

Un renumit autor american, Alfie Kohn, propune însă o altă abmitul-temei-pentru-acasa-carti-parentingordare: respectarea dragostei naturale de învățătură a copiilor. El spune că – pe lângă dezavantajele evidente ale temelor, cum ar fi subminarea gândirii critice în favoarea memorării mecanice și a atitudinii submisive, dispariția timpului liber, erodarea relațiilor de familie – există și minusuri chiar mai importante: subminarea independenței copilului și a încrederii adulților față de acesta.

Kohn, un adversar declarat al testelor standard și al notelor pentru elevi, spune că temele reușesc chiar să știrbească interesul copilului în ceea ce privește procesul de învățare în sine. Cartea lui Alfie Kohn, ”Mitul temei pentru acasă”, poate fi găsită AICI. Kohn este și autorul bestsellerului ”Parenting necondiționat”, o carte în care ni se propune o altfel de disciplină în familie. Pe lângă cărțile publicate, articolele sale din publicații majore ca The New York Times și The Atlantic, reușesc să creeze o dezbatere publică cu adevărat interesantă, necesară pentru a putea răspunde echilibrat la întrebări legate de cele mai bune practice la școală și în familie.

Alfie Kohn se va afla pe 16 și 17 martie 2019 pentru a patra oară în România pentru a susține o nouă serie de conferințe, în București și Cluj. Conferința ”De la pedepse si recompense la cooperare și colaborare” este organizată de TOTUL DESPRE MAME cu sprijinul Transylvania College și Asociația pentru Comunicare Nonviolentă. Detalii AICI.

Îți recomandăm să te uiți și la acest video

Te-ar mai putea interesa

Te-ar mai putea interesa