Ce întreabă părinții care sună medicii de la Peditel și cărora le e teamă de spitale

Serviciu medical gratuit

Consultațiile telefonice cu medici devin o modalitate din ce în ce mai folosită de părinți în condițiile în care să mergi în spital devin un pericol. De la începtul pandemiei de coronavirus numărul celor care au apelat la serviciile Peditel, spre exemplu, unul dintre serviciile cele mai importante din România, destinat părinților români și celor din Diaspora, este în creștere, mulți temându-se să mai ajungă în spitale. 

Cristina Grigore, director executiv la Fundatia Parinti din Romania, care se ocupă de această linie telefonică de la debutul ei, spune că începand cu luna aprilie, la Peditel s-a dublat linia de gardă pentru weekend (vineri- luni dimineata, ora 8.00).

„Astfel, avem pe toată perioada weekendului 2 medici full time pe gardă. 15 medici asigură permanență non stop. Estimăm că la finalul lunii aprilie vom implementa si apelul video (desktop, android, ios)”.

Îngrijorați de posibilele infectări cu COVID-19

În perioada ianuarie- martie 2020, media apelurilor a crescut la 250 apeluri/zi, fata de media anului 2019, cand au fost 180 apeluri/zi. Totodata, a crescut timpul alocat apelului- 7-8 minute/apel, fata de 5 minute/ în 2019. În primele 3 luni din 2020, am fost preluat peste 20.049 apeluri.

„Parintii sunt ingrijorati privind posibile infectari cu covid, ce masuri de precautie sa isi ia, este mai multa tensiune si ingrijorare. In zonele ”rosii” ale Romaniei ne-am confruntat cu teama parintilor de a se prezenta in serviciile de urgenta. Cum suntem in perioada de viroze, multi parinti au suspicionat posibile infectari cu noul coronavirus, raportat la simptomatologie: febra, tuse, varsaturi, diaree. Echipa medicala a gestionat cu mult calm, rabdare si profesionalism si a oferit suport tuturor parintilor”.

În aceasta perioada, a crescut numarul apelurilor internationale ale romanilor din Diaspora: Marea Britanie, Franta, Italia, mai spune directorul executiv al fundației care se ocupă de această linie telefonică.

Sprijin pentru PEDITEL de la Primăria Cluj până în 30 iunie 2020

Până în data de iunie 2020, fonduri pentru funcționarea Peditel vin și de la Consiliul Local Cluj Napoca. În primele 3 luni din 2020, peste 20.000 de copii din România și Diaspora au primit asistență medicală pediatrică non stop, gratuit, din partea echipe medicale PEDITEL.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului 2019 când media lunară a fost de 5.200 apeluri, în 2020, media lunară a fost de 6.683 apeluri.

În luna februarie 2020, cea mai scurtă lună din an, numărul total al apelurilor a fost de 7061, față de 5127 apeluri preluate în februarie 2019.

Începând cu luna aprilie, linia 2-a de gardă va fi suplimentată permanent weekend, ceea ce duce la o creștere lunară a costurilor directe cu medicii 27%.

În 2020, am preluat în medie 250 apeluri/zi, comparativ cu 180 apeluri/zi în 2019.
În cei peste 6 ani de funcționare, PEDITEL 1791 a oferit asistență medicală pediatrică, gratuit pentru 245.000 de copii.

„Echipa medicală PEDITEL, în aceste zile grele, este pe baricade, oferind sfaturi medicale avizate, non stop telefonic, gratuit. Suntem și în linia1, telefonic ajutând părinții să trecă atât peste panica firească situației actuale și oferind soluții medicale adecvate copiilor, în contextul reducerii activității clinicilor, cabinetelor medicale sau a spitalelor. Donatii si sponsorizari se pot face pe www.peditel.ro/doneaza sau prin aplicația BT PAY la numărul 0769007700”.

Pentru a apela Peditel trebuie să apelați numărul scurt 1791. Numărul 1791 este număr cu tarif normal în rețelele Orange, Telekom, Vodafone (la cartela prepay operatorul Telekom solicita credit în euro centi, nu minute, oferte speciale) iar Digi fix și mobil se apeleaza la *1791 (este foarte importantă steluța, în lipsa ei nu se formează, telefonul suna continuu, fara a raspunde cineva).

Abonamentele pe companie uneori pot fi restrictionate să apeleze numere scurte, chiar dacă 1791 este număr cu tarif normal. Uneori si abonamentele pe persoane fizice au o astfel de problemă. Românii din afara țării pot apela medicii de la PEDITEL la +40377771111

Cum să procedați când trebuie să ajungeți la medic

Medicii atrag însă atenția că sunt situații în care părinții ar trebui să meargă urgent cu copilul la un serviciu de urgență. Mai jos sunt descrise câteva dintre ele.

Medicul pediatru Mihai Craiu atrage atenția că miturile care circulă în această perioadă pot pune în pericol copiii: „Mulți zic «NU merg la medic/spital ca să nu luăm de acolo coronavirus». Sunt convins că și dvs v-ați gândit un moment la asta… FAPT – Coronavirusul SARS-CoV-2 nu a anulat puterea altor microbi de a ne imbolnăvi și nu a suspendat posibilitatea ca ALTE boli (nu numai COVID-19) să ne pună viața în pericol…”

Ce putem face? Iată recomandările pediatrului, făcute într-o postare pe Spitalul Virtual pentru Copii.

„Ne uităm ce zic experții. NICE (National Institute for Health and Care Excellence) este o instituție care se ocupă cu elaborarea ghidurilor de practică și a protocoalelor medicale din UK. FOARTE BUN mi s-a părut sfatul practic al programării stricte a pacienților la cabinet, dublat de comunicarea eficace”. 

Asta putem face și în România. Sunăm la medic, ne programăm, lăsăm un număr de telefon, anunțăm când am ajuns și așteptăm în mașină, până ne vine rândul la consultație. Vom fi anunțați prin sms, sau altă formă de mesagerie, când să intrăm în hol. Dacă este spital/unitate de primiri urgențe intră o singură persoană (însoțitor sănătos) și anunță la triaj problema, lăsând date de contact, apoi așteaptă în mașină, NU IN HOLUL AGLOMERAT.

Și circulăm doar cu mască la gură în spații publice!”

Despre alte modalități de lua legătura cu medicii în perioada pandemiei, găsiți mai multe informații în acest articol: 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()