Luarea mirului sau băița după botez. Ce tradiții trebuie urmate

copil baie mama

A doua zi după săvârșirea botezului are loc și scoaterea din mir (luarea mirului) a copilului. În timpul ritualului îmbăierii, lumânarea de botez trebuie să rămână aprinsă, iar la sfârșit aceasta se stinge fie de tavan, fie de tocul ușii. Mai apoi, lumânarea se despodobește de toate elementele decorative și se păstrează într-un loc uscat în poziție dreaptă – aceasta nu trebuie să se încovoaie sau să se rupă.

Conform Bisercii, luarea mirului este de fapt un obicei păgân. Spălarea Sfântului Mir este săvârşită de fapt de către preot pentru a păstra nepătate şi nepângărite darurile Botezului şi Mirungerii date noului botezat prin pogorârea Sfântului Duh. Spălarea Mirului nu este acelaşi lucru cu vechea tradiţie în care naşii îmbăiază pruncul pentru a-l scoate din mir, se spune pe dexologia.ro.

Cu toate acestea, a devenit o tradiție băița de a doua zi după botez sau luarea mirului. În funcție de zonă, în România se practică numeroase tradiții care însoțesc acest ritual.

În primul rând, apa din cădița trebuie să fie neîncepută, scoasă la răsăritul soarelui. În ea e bine să se pună: flori, pentru ca bebelușul să fie frumos; bani, ca să aibă avere; apă sfințită, ca să fie curat ca aceasta; un ou, să fie la fel de sănătos și plin ca oul; pietre, ca să fie puternic; busuioc, ca să miroasă frumos; miere, ca să fie dulce; o picătură din lumânarea de botez; o potcoavă, ca să aibă noroc; un inel, ca să aibă părul creț; romaniță și mentă, pentru ca bebelușul să crească ușor și să fie sănătos tun; floare de mac, pentru a avea un somn liniștit și pene, ca să fie la fel de ușor ca pana. Pe ortodoxia.md, preotul Iulian Rață consideră însă aceste obiceiuri „băbisme”, susținând că „mirul se ia a doua zi după botez și nu se pune nimic în scăldătoare”.

Ce este Sfântul Mir

Sfântul şi Marele Mir este untdelemnul amestecat cu vin şi 38 de plante aromate, pregătit după o rânduială specială în fiecare an şi sfinţit de către Patriarhul ţării în Joia Patimilor, la Sfânta Liturghie. El simbolizează varietatea şi bogăţia darurilor Duhului Sfânt pe care le primeşte cel ce participă la Taina Mirungerii. Se foloseşte după Botez, când cel botezat în numele Sfintei Treimi este uns cu semnul Sfintei Cruci pe întreg corpul de către preot, care invocă pe Sfântul Duh rostind de fiecare dată: „Pecetea darului Sfântului Duh. Amin.”. Ungerea aceasta este semnul darului Sfântului Duh care s-a pogorât în chip văzut asupra Mântuitorului şi asupra Sfinţilor Apostoli, care ni se dă şi nouă, după Botez, în chip nevăzut.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație