Psiholog Diana Onuțu: „Presiunea de a lua note bune se poate reflecta la copii în anxietate, depresie, neîncredere”

Ileana Mirescu
depresia la copii

Note bune la școală? Este o adevărată obsesie pentru mulți părinți. Sub presiunea de a avea performanțe școlare în permanență, copiii pot dezvolta tulburări ce îl pot face extrem de sensibili.

Psihologul Diana Onuțu explică ce poate fi făcut pentru a preveni astfel de situații, pentru a interveni dacă ele apar. De asemenea, explică ce poți face pentru a ajuta copilul dacă astfel de manifestări apar fără ca părintele să facă presiuni asupra copilului.

Notele bune nu înseamnă succes în viață

TDM: Mulți părinți pun presiune pe copii din primii ani de școală, să ia doar calificative de FB și să se descurce perfect la toate materiile. Ce riscă un copil care are părinți cu astfel de atitudini și vor doar note bune pentru copilul lor?

Psiholog Diana-Roxana Onuțu: Cu toate ca notele nu sunt un predictor al succesului în cariera, părinții, din lipsa unor standarde mai adecvate sau inspirându-se din propria experiența, continua să se raporteze la calificative pentru a aprecia munca sau performanțele copilului. Întâlnim două poluri opuse la fel de nocive. Pe unii copii se pune presiune permanenta pentru a lua doar calificative de FB, alții sunt neglijați.

În momentul în care părintele pune presiune pe cel mic sa ia doar note bune, îi transmite într-o manieră indirectă și cumva inconștientă că aceste calificative vorbesc despre valoare lui ca om, că modul în care ceilalți ne apreciază munca contează mai mult decât efortul sau ce știm cu adevărat. Stresul la care este supus copilul se poate reflecta în tulburări de somn, de alimentație, apatie, anxietate, o stimă de sine scăzută și o imagine de sine proastă dacă ia o nota mai mică.

Pe termen lung, pot apărea atât afecțiuni fizice cât și izolare, tulburări de anxietate, depresie, neîncredere în forțele și în ideile proprii. Desigur, sunt cazuri extreme. Oricum ar fi, va fi afectată relația cu părintele. Efectele negative sunt mai vizibile în adolescență când aceasta legătura va trebui cu greu reconstruită.

Părinții trebuie să își aleagă cuvintele potrivite

TDM: Ce atitudini să aibă părinții față de copii atunci când nu se descurcă grozav la școală? „O notă proastă se repară cu una bună”. „Ai făcut tot ce ai putut și asta este important” – sunt replici potrivite?

Psiholog Diana-Roxana Onuțu: Da, cu siguranța acestea fac parte din replicile potrivite. Este necesar să ajutăm copilul sa înțeleagă de ce anume a luat aceasta notă. Nu îi place materia, nu îi place profesorul, se simte stresat, nu înțelege ce i se preda, nu este interesat de școala, are dificultăți când încearcă să rețină, nu știe să învețe eficient?

Nu trebuie să supunem copilul unui interogatoriu.Este important să ne arătăm dispuși să îi ajutam dacă au nevoie, să le validam experiența. „Înțeleg de ce/în ce fel materia asta îți ridică dificultăți”, să le transmitem – din nou, ca ceea ce știu este mai important și că se vor bucura de dragostea și atenția noastră indiferent de rezultatele școlare. Dacă cel mic are în mod repetat calificative mici sau note proaste nu ezitați să investigați mai îndeaproape cauzele. Să validați și să reacționați cu înțelegere în fata problemei nu înseamnă să o neglijați.

Implicații emoționale ale presiunii puse de părinți pentru note bune

TDM: Sunt copii care dezvoltă frici din cauză că sunt certați că iau note proaste. Unii își impun ei să performeze și se lasă afectați emoțional când nu se descurcă bine. Ce ar trebui să facă părinții care se regăsesc în astfel de situații?

Psiholog Diana-Roxana Onuțu: Astfel de cazuri sunt cel mai adesea întâlnite la copiii mai mari. Aceasta teama a lipsei de performanța traduce o anxietate mai profundă. Dacă cel mic a dezvoltat aceasta frică pentru că a fost certat când nu avea doar note de 10, probabil că vorbim despre o relație cu părinții destul de afectată. În acest caz cea mai ușoară cale pentru a rezolva problema este să vă adresați unui specialist – psiholog, consilier școlar.

Dacă aveți o relație buna cu copilul, discutați cu el despre motivul pentru care acordă atât de multă importanța performanțelor. Validați-i îngrijorările dar în același timp exprimați-vă încrederea, iubirea, acceptarea pe care le simțiți pentru el și satisfacția cu privire la ceea ce a realizat până acum. Este bine să vă comunicați neliniștea și să discutați cu el despre ce vă alarmează cu privire la starea lui. Faptul că nu doarme sau nu mănâncă din cauza stresului și ce efecte pot avea acestea). Nu ezitați să îi spuneți ce apreciați la el ca om, dincolo de notele de la școală – perseverența, ambiția, căldura, faptul că se menține motivat, etc. Arătați-vă disponibilitatea de a-l ajuta și angajați-l în activități relaxante (pentru el) pe care sa le faceți împreună.

Psiholog Diana-Roxana Onuțu

Diana – Roxana Onuțu este psiholog clinician și psihoterapeut. În anul 2014 a absolvit masterul de Psihologie Clinică din cadrul Universității din București.

Din 2015 și-a continuat studiile în cadrul Asociației Române de Terapii Scurte Orientate pe Resurse și Soluții din București. De-a lungul anilor, a lucrat atât cu adulți, cât și cu copii.

Te-ar mai putea interesa