Expresii utile pentru a calma copiii cu anxietate

copil cu anxietate totul despre mame

47 de formulări și acțiuni potrivite care ne ajută să calmăm un copil cu anxietate

Frică de străini, de serbare, de schimbări. Frică înainte de plecarea în tabără, înainte de ziua unui prieten, înainte de un weekend petrecut la bunici. Anxietatea apare la toți copiii, într-o formă sau altă. Ajutându-i încă de la vârste mici să identifice, accepte și gestioneze anxietatea le dăm șansa să își dezvolte o abilitate esențială, care le va fi de folos toată viața.

Iată o serie de acțiuni și expresii simple împotriva anxietății, propuse către Renee Jain, psiholog specializat în psihologie pozitivă și creatoarea unor programe anti-anxietate dedicate copiilor.

Articolul original poate fi citi aici.

47 de expresii care ne ajută să calmăm un copil anxios

1. “Poți să desenezi ce simți?“

Desenatul sau pictatul stării de anxietate îi va oferi copilului o nouă perspectivă cu privire la emoțiile sale, atunci când nu se poate folosi de cuvinte pentru a le descrie.

2. “Te iubesc. Ești în siguranță. “
Atunci când persoana pe care o iubești cel mai mult îți spune că vei fi în siguranță, aceast declarație se transformă într-o afirmație puternică. Adu-ți aminte că anxietatea îi face pe copii să simtă că mintea și corpul lor este în pericol. Repetându-le că sunt în siguranță le poți calma sistemul nervos.

3. “Hai să ne imaginăm că aruncăm în aer un balon uriaș. Respiră adânc și suflă în sus cât numeri până la 5.“
Dacă i-ai spune unui copil să respire adânc în timpul unui moment în care a căzut pradă anxietății, șansele sunt să-ți spună “NU POT! “. În schimb, poți transforma totul într-un joc. Prefă-te că aruncați în aer un balon, făcând zgomote amuzante în timpul procesului. Inspirând și expirând de trei ori, vei inversa de fapt răspunsul la stres al organismului și s-ar putea chiar să obții și câteva chicoteli din partea celui mic.

4. “De ce crezi că se întâmplă asta? “
Această frază este utilă mai ales pentru copiii mai mari, care pot să exprime “de ce“ în legătură cu ceea ce simt.

5. “Ce se va întâmpla în continuare?“
În cazul în care copilul tău este îngrijorat cu privire la un anumit eveniment, ajută-l să se gândească la eveniment și vizualizeze ce se întâmplă după aceea. Anxietatea provoacă o viziune pe termen scurt, ceea ce face ca viața de după eveniment să dispară. Redă-i perspectiva copilului tău!

6. “Suntem o echipă de neoprit.“
Separarea este un declanșator puternic al anxietății pentru copiii mici. Trebuie să-I reasiguri că veți lucra împreună, chiar dacă nu te poate vedea.

7. Inventează un strigăt de luptă: “Sunt un luptător! “, “Sunt de neoprit! “ sau “Ai grijă, lume, că vin!“
Există un motiv întemeiat pentru care filmele arată oamenii cum țipă înainte de a merge la luptă. Actul fizic al strigării încurajează producția de endorfine, care izgonesc anxietatea. Acest pas poate fi, de asemenea, distractiv.

8. “Dacă ceea ce simți ar fi un monstru, cum ar arăta? “
Inventând o înfățișare pentru anxietate înseamnă că vei lua un sentiment confuz și-l vei face concret și palpabil. Odată ce copiii au un personaj care întruchipează îngrijorarea, vor putea vorbi cu acesta și îi vor putea cere să plece.

9 “Hai să punem grijile pe raft, în timp ce noi… (ascultăm melodia preferată, alergăm în jurul blocului, citim o poveste). Apoi, vom rezolva și problemele. “
Persoanele care sunt predispuse la anxietate simt de cele mai multe ori că trebuie să rămână cu acest sentiment până când lucrul care îi face nerăbdori trece. Acest proces este deosebit de dificil atunci când copiii sunt îngrijorați cu privire la ceva din viitor, care nu se poate schimba. Ajutându-i să dea deoparte grijile pentru a face ceva distractiv îi vom ajuta să pună grijile în perspectivă.

10. “Acest sentiment va dispărea. Hai să ne simțim confortabil până când trece.“
Atunci când căutăm confortul, mintea și corpul ni se vor calma. Stați ghemuiți în pat sau într-un spațiu liniștitor. Apropo, există studii care arată că învelirea cu pături grele reduce anxietatea.

11. “Hai să învățăm mai multe! “
Lasă copiii să-și exploreze temerile și ajută-i cu răspunsurile de care au nevoie. La urma urmei, cunoașterea ne face mai puternici.

12. “Hai să numărăm… “
Această tehnică a distragerii atenției nu necesită pregătire în avans. Numărarea persoanelor care poartă cizme, ceasuri, numărul copiilor sau numărul pălăriilor dintr-o încăpere necesită spirit de observație și gândire, ambele reușind să diminueze anxietatea copilului.

13. “Vreau să-mi spui când au trecut două minute.“
Timpul este un instrument puternic atunci când copiii sunt nerăbdători. Urmărind un ceas pentru mișcare, copilul are un punct de focalizare diferit față de ceea ce se întâmplă.

14. “Închide ochii. Imaginează-ți… “
Vizualizarea este o tehnică puternică folosită pentru a ușura durerea și anxietatea. Ghidează-ți copilul cu ajutorul imaginii unui loc sigur, confortabil și care-l face fericit, unde se simte bine. În cazul în care acesta ascultă cu atenție, simptomele fizice ale anxietății se vor risipi.

15. “Și eu sunt speriată/nervoasă/nerăbdătoare uneori. Nu e amuzant.“
Empatia câștigă teren în multe situații. S-ar putea să funcționeze și o conversație cu cel mic, în care să-i povestești cum ai reușit să treci peste anxietate.

16. “Hai să scoatem lista cu lucrurile care ne calmează.“
Anxietatea poate să deturneze gândirea logică. Însă atunci când porți cu tine o listă cu abilitățile de adaptare ale copilului pe care le-a exersat, poți să o scoți în momentele în care are nevoie.

17. “Nu ești singur atunci când te simți așa.“
Arătându-i toate persoanele care i-ar putea împărtăți temerile și anxietățile copilului, îl va ajuta să înțeleagă de ce este universală depășirea acestui desntiment.

18. “Spune-mi care este cel mai rău lucru care se poate întâmpla. “
Odată ce ți-ai imaginat cel mai prost rezultat posibil, vorbește cu cei mici despre probabilitatea ca cea mai rea situație posibilă să se întâmple. Apoi întreabă-i care ar fi cel mai bun rezultat posibil. În cele din urmă, întreabă-i care este rezultatul cel mai probabil. Scopul acestui exercițiu este acuratețea în gândirea copiilor, în timpul experienței lor cu anxietatea.

19. “Grijile sunt de ajutor, câteodată. “
Acest lucru pare complet contra-intuitiv, mai ales pentru un copil care este deja neliniștit, dar subliniind de ce este anxietatea de ajutor, vei reuși să-i asiguri pe copii că nu este ceva în neregulă cu ei.

20. “Ce ar zice bula ta de vorbire?“
În cazul în care copiii citesc benzi desenate, aceștia sunt familiarizați cu bulele de vorbire și cu modul în care ajută la continuitatea poveștii. Vorbind despre gândurile lor ca un observator din exterior, ei pot avea o altă perspectivă asupra situațiilor.

21. “Hai să găsim dovezi. “
Descoperirea probelor pentru a sprijini sau respinge motivele pentru care copilul tău este neliniștit îl va ajuta să vadă dacă grijile sunt bazate pe fapte reale sau nu.

22. “Hai să dezbatem subiectul.“
Copiii mai mari, în special, iubesc acest exercițiu, deoarece au ocazia de a purta o dezbatere cu părinții lor. Bazează-te pe argumente și contra-argumente când vine vorba de motivele pentru care sunt neliniștiți. Ai putea afla mai multe despre raționamentul lor în cadrul acestui proces.

23. “Care este motivul principal din cauza căruia îți faci griji?“
Anxietatea este capabilă să transforme mușuroaiele în munți. Una dintre cele mai importante strategii pentru depășirea stării de anxietate este descompunerea munților înapoi în părți care sunt ușor de gestionat. Cu ajutorul acestei abordări, ne dăm seama că nu întreaga experiență ne provoacă anxietate, ci doar una sau două părți din proces.

24. “Hai să facem o listă cu toate persoanele pe care le iubești. “
Anais Nin spunea că “anxietatea este cel mai mare criminal al dragostei“. Dacă această afirmație este adevărată, atunci dragostea este cel mai mare criminal al anxietății, de asemenea. Amintindu-i copilului tău de toate persoanele pe care le iubește și de ce, vei reuși să înlocuiești anxietatea cu iubire.

25. “Mai ții minte când…“
Competențele cresc nivelul încrederii. Încrederea reușește să liniștească anxietatea. Ajutându-l pe cel mic să-și aducă aminte de un moment în care a depășit starea de anxietate, îi vei da sentimentul de competență și de încredere în abilitățile sale.

26. “Sunt deja mândră de tine.“
Când cel mic va ști că ești mulțumită de eforturile lor, indiferent de rezultat, se va elimina necesitatea de a face perfect un anumit lucru, aceasta fiind o sursă a stresului pentru mulți copii.

27. “Hai să mergem la o plimbare.“
Exercițiile ameliorează starea de anxietate pentru câteva ore, deoarece ard excesul de energie, slăbesc tensiunea musculară și stimulează pozitiv starea de spirit. În cazul în care copiii nu pot face o plimbare, propune-le să alerge pe loc, să sară pe o minge de yoga, să sară coarda sau să facă alte exerciții.

28. “Hai să privim gândurile tale cum trec.“
Roagă-l pe cel mic să pretindă că anxietatea este un tren care s-a oprit într-o stație deasupra capului său. În câteva minute, la fel ca toate trenurile, anxietatea va pleca mai departe, la destinația următoare.

29. “Inspir și expir adânc.“
Modelează o strategie de calmare și încurajare, pe care copilul să o aplice în oglindă. În cazul în care copilul te lasă, ține-l la piept, astfel încât să poată simți respirația ta ritmică și să o adapteze pe a lui.

30. “Cum te pot ajuta? “
Lasă-i pe cei mici să ghideze situația și să îți spuneă ce strategie sau instrument de calmare preferă pentru această situație.

31. “Sentimentul acesta va trece. “
De multe ori, copiii au impresia că anxietatea nu va dispărea niciodată. În loc să se închidă în ei, evitând grijile, reamintește-le că grijile vor dispărea.

32. “Hai să folosim această minge împotriva stresului împreună.“
Atunci când copiii își redirecționează anxietatea către o minge împotriva stresului, simt o ușurare emoțională. Cumpără o minge, ține o bilă de aluat la îndemână sau umple un balon cu făină / orez.

33. “Văd că Ben este îngrijorat iar. Hai să-l învățăm pe Ben să scape de griji. “
Creează un personaj pentru a reprezenta grijile, cum ar fi Ben Ten sau ce caracter din desene îi place. Spune-i piticului tău că Ben este îngrijorat și că trebuie să îl învățați unele tehnici de adaptare.

34. “Știu că este greu.“
Confirmă că situația este dificilă. Validarea ta îi va arăta copilului că îl respecți.

35. “Prietenul tău care miroase frumos este chiar aici.“
Un animal de pluș care miroase frumos, un colier parfumat sau un difuzor parfumat poate ajuta la calmarea anxietății, mai ales atunci când este cu lavandă, salvie, mușețel, lemn de santal sau iasomie. Mai multe despre acest subiect poți afla din acest articol: Cum folosim uleiurile esențiale și ce beneficii au pentru sănătatea copiilor.

36. “Povestește-mi ce te supără.“
Fără a-i întrerupe, ascultă-i pe cei mici atunci când îți povestesc ce îi deranjează. Exprimarea supărării cu voce tare le va da timp să proceseze gândurile și să găsească o soluție care funcționează perfect pentru ei.

37. “Ești atât de curajos/oasă!“
Confirmă capacitatea copilului tău de a face față situației, în acest fel dându-le puterea să reușească (și) de această dată.

38. “Ce strategie de calmare vrei să folosești acum?“
Din cauza faptului că fiecare situație în care cel mic este anxios este diferită, dă-i posibilitatea să aleagă strategia de calmare pe care vrea să o folosească.

39. “Vom trece prin asta împreună.“
Sprijinul oferit copiilor prin prezența și angajamentul părinților le poate da posibilitatea de a persevera, până când situația înfricoșătoare trece.

40. “Ce mai știi despre lucrul care te sperie? “
Atunci când copilul tău se confruntă cu o stare de anxietate consistentă, fă-ți cercetările când este calm. Citiți cărți despre lucrul care îl sperie și învățați cât de mult este posibil despre el. Atunci când anxietatea iese la suprafață din nou, cere-i copilului tău să își aducă aminte despre ce a învățat. Această etapă diminuează puterea lucrului înfricoșător și îl face pe cel mic să se simtă mai încrezător.

41. “Hai să ne imaginăm că suntem în locul în care te simți cel mai confortabil. “
Vizualizarea este un instrument eficient împotriva anxietății. Atunci când copiii sunt calmi, practică această strategie de calmare până când cei mici sunt în măsură să îl folosească cu succes în stările de anxietate.

42. “De ce ai nevoie de la mine? “
Întreabă-i pe copii de ce au nevoie de la tine. Ar putea fi vorba de o îmbrățișare, o soluție pentru o problemă sau de puțin spațiu.

43. “Dacă sentimentul tău ar fi o culoare, care ar fi aceasta?“
Atunci când le ceri copiilor să definească anxietatea cu o culoare, le dai șansa să se gândească la modul în care se simt. Continuă prin a-l întreba de ce sentimentul pe care îl are este reprezentat de acea culoare.

44. “Lasă-mă să te iau în brațe.“
Ia-l pe cel mic în brațe sau ține-l în brațe. Contactul fizic îi oferă copilului tău să se relaxeze și să se simtă în siguranță.

45. “Mai ții minte când ai reușit să treci peste momentul x?“
Reamintindu-i copilului cum a reușit să treacă cu brio peste o situație îl va încuraja să persevereze în situația de față.

46. “Ajută-mă să împing peretele acesta.“
Lucrurile grele – cum ar fi împingerea unui perete – reduc tensiunea și emoțiile.  De asemenea, în aces caz funcționează și benzile de rezistență.

47. “Hai să scriem o nouă poveste.“
Copiii au în minte o poveste cu privire la modul în care va decurge viitorul, iar acest viitor îi face să se simtă anxioși. Acceptă povestea lor și cere-le să mai găsească niște variante pentru a schimba finalul poveștii.

Citește și ”Copilul conștient” cartea din care vei învața tehnici care să permită copilului să acorde o atenție mai mare gândurilor, sentimentelor și emoțiilor sale. El se va putea concentra mai bine la școală, va fi mai empatic și mai atent la tot ceea ce i se întâmplă. Va trăi conștient! Detalii AICI.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație