Mariana Uliţă şi educaţia cu blândeţe, la Serile TDM din februarie

Mariana-Ulita-totul-despre-mame

Părinţii prezenți la eveniment au aflat de la Mariana Uliţă de ce educaţia cu blândeţe funcţionează

„Educaţia cu blândeţe, o educaţie care dă roade” a fost tema Serilor TDM de februarie, eveniment care a avut-o ca invitată pe Mariana Uliţă, Directior Montessori Institute of Bucharest, şi care s-a derulat, ca de obicei, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu.

Prezentarea a avut ca punct de plecare cartea Parenting necondiţionat, de Alfie Kohn, o carte care, în viziunea invitatei noastre, este o invitaţie la observare şi reflecţie, oferă un răspuns deschis la lucruri intuite, dar nespuse, redefineşte iubirea în educaţie, pătrunde curajos şi ferm în ipocrizia adultului, vine în apărarea copilului şi a copilăriei şi este o sursă de inspiraţie pentru părinţi.

Educaţia cu blândeţe este calea cea mai bună

Seara a început prin prezentarea conceptului de educaţie cu blândeţe. Am aflat de la Mariana Uliţă că acest tip de educaţie se traduce prin dorința copilului de a exista, prin simplul fapt că se simte iubit, înţeles şi dorit.

Tot ea ne-a mai spus că educaţia cu blândeţe este şi o renunţare la puterea absolută pe care o îmbracă părinţii şi care se manifestă prin condiţionare şi control nenecesar.

Mariana Uliţă a mai accentuat un lucru valoros, şi anume că este mult mai important cum recepţionează copilul mesajul nostru, decât mesajul în sine, iar de aceea este esenţial să învăţăm să privim prin ochii copilului.

Totodată, în situaţii în care cel mai uşor ar fi să explodam şi să îl găsim pe copil vinovat din start, ar trebui să ne oprim, să căutăm explicaţiil reale şi să excludem acuzarea de gânduri şi intenţii negative.

Părintele trebuie să-l ajute pe copil să înţeleagă cum stau lucrurile şi să readucă în prim plan scopul final pe care îl are pentru copilul său, cooperând şi neimpunând ascultarea decât în situaţii de urgenţă sau când copilul nu poate fi lăsat să aleagă singur.

Diferenţele dintre parentingul necondiţionat şi cel condiţionat

Pentru a face cât mai clară discuţia despre educaţia cu blândeţe, Mariana Uliţă a prezentat succint diferențele dintre parentingul necondiţionat şi cel condiţionat. Astfel, ea a precizat că parentingul necondiţionat se concentrează pe copil ca întreg, natura umană este văzută drept pozitivă şi echilibrată, iubirea părintească este un dar, iar strategia de comunicare cu cel mic este lucrul împreună (adică găsirea unor soluţii).

Parentingul condiţionat, în schimb, se concentrează pe comportament, natura umană este privită ca fiind negativă, iubirea părinţilor e un privilegiu care trebuie câştigat, iar strategiile de comunicare sunt acţiunile asupra copilului.

Ascultarea, ajutor în dezvoltarea voinţei

În continuarea prezentării, Marina Uliţă a precizat că niciun copil nu se naşte cu voinţă, iar ca el să poată asculta este nevoie de maturizarea voinţei. Ascultarea e un răspuns pozitiv sub forma îndeplinirii unor cerinţe externe, apare după un lung proces de maturizare a voinţei, este un fenomen natural al vieţii şi o caracteristică umană normală, fără de care viaţa socială ar fi imposibilă. Ca să asculte, copilul are nevoie de conectare cu adultul, de cerinţe clare, formulate una câte una, care ţin cont de capacitatea copilului şi de starea lui de spirit. Nu în ultimul rând, este nevoie de acordarea de timp pentru procesarea cerinţei.

Volumul „Parenting necondiţionat – de la recompense și pedepse la iubire și înțelegere” de Alfie Kohn vă va îndemna să reflectaţi îndelung la genul relaţiei pe care doriţi să o aveţi cu copiii voștri, la priorităţile pe care le aveţi ca părinte şi la cum să evitaţi multe dintre greşelile celor dinaintea voastră.

Iar ca părinţii prezenţi să înţeleagă cum se dezvoltă voinţa, Mariana Uliţă le-a spus acestora că ea se dezvoltă prin alegeri potrivite. Copiii învaţă să ia decizii bune luând decizii, nu urmând instrucţiuni, prin libertate de mişcare într-un mediu pregătit, prin sentimentul reuşitei – copilul are nevoie să se simtă parte din soluţie şi mai puţin parte din problemă, prin obişnuinţa de a finaliza lucrurile, prin limite puse cu empatie, în aşa fel încât copilul să vrea să coopereze, dar şi prin concentrarea neîntreruptă a atenţiei.

Evenimentul a fost susținut de Evital, care le-a oferit părinților prezenți posibilitatea să descopere câteva dintre produsele sale și să afle mai multe informații despre acestea de la mini standul amenajat special pentru eveniment într-un colţ al librăriei.

Atelierul pentru copii a fost susţinut de Daniela Mişcov, de la Artelier D, care, prin jovialitatea sa şi creativitatea de care a dat dovadă, a reuşit să-i facă pe micii participanţi la eveniment să se simtă în elementul lor.

Foto: Bogdan Dincă

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()