Şapte domenii de dezvoltare a copilului mic

domenii-de-dezvoltare-a-copilului-totul-despre-mame

Care sunt cele şapte domenii de dezvoltare a copilului în primii ani de viaţă?

Descrierea acestor şapte domenii ale dezvoltării timpurii a fost inspirată din experienţa unui educator american, Jenea Jacobson.

Iată ce trebuie să urmăriţi în dezvoltarea unui copil până la trei ani:

Motricitatea grosieră

Implică folosirea muşchilor “mari” ai corpului – mersul în patru labe, mersul vertical, fuga, săritul, săltatul şi căţăratul – sunt toate exemple de activităţi motrice grosiere. Până la trei ani, un copil tipic trebuie să poată fugi în mod independent zece metri şi să poată sări într-un picior. Mersul şi fuga trebuie să respecte mişcările mâna-picior opus.

Motricitatea fină

Activităţile care consolidează coordonarea ochi- mâna: acestea solicită copilul să-şi controleze precis muşchii mâinii. Coloratul, scrisul, tăiatul cu foarfeca, transferul cu penseta, ruperea hârtiei – toate aceste ajută la construirea abilităţilor motrice fine. Un copil de trei ani va reuşi să identifice prin pipăit obiectele, şi să le descrie (moale, tare, rotund, plat). El e capabil de mişcări sofisticate, cum ar fi încheiatul nasturilor, trasul fermoarelor, rotitul unei şurubelniţe, turnarea apei.

Limbajul

Învăţarea literelor, a fonemelor, recunoaşterea limbajului scris şi consolidarea vocabularului fac parte din ceea ce trebuie să înveţe un copil, deşi de citit va citi abia peste câţiva ani. De aceea este important să îi citiţi copilului, să vă jucaţi jocuri cu litere (cel mai bine încorporate în alte feluri de activităţi, cum ar fi lucru manual, plastilină etc., mai degrabă decât prin flashcards sau filmuleţe video). Un copil tipic de trei ani trebuie să înţeleagă mii de cuvinte şi paragrafe simple, conceptele de ieri/azi/mâine, diferite concepte spaţiale (în/pe/sub etc.) şi să poată îndeplini comenzi în doi-trei paşi.

Abilităţi cognitive

Aceste tipuri de activităţi includ observarea cauza-efect, raţionalizarea şi activităţi de matematică timpurie. Număratul şi patterning-ul fac parte dintre aceste activităţi recomandate pentru preşcolari. Până la trei ani, un copil poate fi capabil să recunoască şi să identifice numerele, culorile şi literele alfabetului.

Social/emoţional

Copilul este o fiinţă socială! De aceea este bine să înveţe să se joace, să împartă, să se împrietenească cu alţi copii şi, în general, nevoile lui emoţionale să fie împlinite. Asta nu prea se poate “preda”, dar trebuie facilităm socializarea copiilor unii cu alţii. La această vârstă deja se poate implica în jocuri imaginative şi de rol prin care îşi exprimă emoţiile şi învaţă concepte noi. Se referă la sine prin “eu”, “mie” . (Ca anecdotă, îmi amintesc totuşi la pe la doi ani şi un pic băieţelul meu încă se referea la el însuşi că “tu”, iar când avea accese de independenţă spunea că vrea să facă “tu singur”)

La această vârstă, un copil îi ajută pe alţii din proprie iniţiativa şi e capabil să îşi exprime regretul sau mândria.

Abilităţi de autoservire

Tot ceea ce copilul are nevoie să ştie pentru a fi mai independent este inclus în acest domeniu: să se îmbrace şi să se dezbrace, să se hrănească singur, să se spele pe dinţi, pe corp etc.
La doi ani un copil poate să îşi dea jos căciula, şosetele, pantalonii cu elastic şi papucii fără şireturi, să tragă fermoarul în sus şi în jos. Poate să se spele pe mâini, să sufle nasul, să arate că şi-a murdărit scutecul şi să îi aducă părintelui un scutec curat (dacă acestea sunt ţinute în acelaşi loc, la o înălţime unde poate ajunge). Începe să stea pe oliţă.
La trei ani îşi alege singur ţinuta pentru ziua respectivă şi poate îmbrăca piese de vestimentaţie uşor de pus. Face diferenţa între faţa şi spatele unei bluze, împerechează şosetele şi pantofii. Poate desface capse, şireturi, poate încheia nasturi mari. Se spală singur pe mâini, pune mâna la gură când tuşeşte, îşi suflă nasul singur în şerveţel. Este deja familiarizat cu oliţa, iar la vârstă asta mulţi copii au scăpat deja de scutece.

Moral

Acest domeniu este și cel mai important – copilul descoperă diferenţa dintre bine şi rău. Dacă nu părinţii îl vor învaţă și nu îl vor ghida în a face alegeri morale, atunci cine?

Citește ”Cartea bebelușului” și află toate informațiile pe care trebuie să le știe orice părinte despre primii ani ai copilului. Aceasta este disponibilă AICI.

 

Citește și:
Despre cât sunt de importante târâtul şi mersul de-a buşilea
Înălţimea şi greutatea bebeluşului în funcţie de vârstă (+ grafice de creştere)
Examene medicale şi analize în primii doi ani de viaţă
Depistează la timp problemele de dezvoltare ale copilului tău! (0-20 de luni)

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație