Belgia, Franța, Canada – la grădiniță și la școală, copiii ies afară zilnic, cu mici excepții

copiii ies afară

Sunt multe grădinițe din România care, încă din octombrie, nu scot copiii în aer liber, din motive diverse precum insuficiența personalului, care să-i ajute pe copii să se îmbrace sau să îi supravegheze, riscurile de a răci, lipsa unui spațiu adecvat. De aceea, am decis să întrebăm și câteva mame care locuiesc în Franța, Belgia și Canada despre timpul pe care copiii lor îl petrec afară când sunt la școală sau la grădiniță. Acestea sunt experiențele lor personale și nu reflectă situația tuturor grădinițelor sau școlilor din respectivele țări.

Belgia (Flandra)

Victoria locuiește în Anvers. ”Noi avem norocul ca Luca (aproape 4 ani) să meargă la o școală care se axează pe conectarea cu natura, cu simplitatea, joaca liberă. Copiii petrec mult timp afară, chiar dacă plouă sau e frig (pe aici o vreme foarte normală). Educatoarea ne-a spus că nu ies afară doar dacă plouă cu găleata, altfel dacă burnițează sau curge în continuu, ies afară în grădina din spate.

Au la școală cizme și pelerine de ploaie. Apoi într-o zi a săptămânii fac o plimbare într-un parc/pădure din apropiere, însoțiți și de câțiva părinți. Acolo scormonesc în pământ, caută castane, cântă cântecele de sezon, mănâncă fructele, pâinea făcută de ei și coaptă cu o zi înainte și beau un ceai cald, se cațără prin copaci. Stau câteva ore bune. Ultima dată când am fost și eu, ca părinte însoțitor, mi-au înghețat nasul și picioarele, cei mici însă zburdau veseli, nevoie mare” – spune Victoria.

Chiar și școlile care nu se concentrează pe ideea de conectare cu natura au un spațiu mai mare sau mai mic destinat ieșirilor în aer liber a copiilor.
”În ceea ce privește îmbrăcămintea, copiii nu sunt îmbrăcați foarte gros pentru a ieși pe afară. Iernile noastre nu sunt cu zăpadă. De altfel am observat că oamenii pe aici sunt și își cresc copiii cam dezbrăcați, îi călesc de mici. Copiii fără căciuli, fără ștrampi, fără mănuși și când afară sunt 10 grade sau mai puțin. Nu mai zic că dacă mai vine și mașina de înghețată, mulți dintre ei fug spre ea.”.

Franța (regiunea pariziană)

Carmen locuiește lângă Paris și are o fetiță la creșă și una la școala maternală. Desigur, există diferențe în organizarea celor două. ”La grupa mică de la creșă, bebelușii stau afară în balansoare, doar pe vreme bună. În rest stau în interior. Odată ce copilul merge, iese afară de două ori pe zi. Dimineața și seara, în total cel puțin două ore zilnic. Pentru că ies mult afară copiii devin rapid autonomi.

Au un sistem extrem de amuzant de a se îmbrăca. Își pun geaca jos, îmbracă mânecile și apoi o dau peste cap și gata, sunt îmbrăcați. După acest model. Toți copiii poartă încălțări cu arici ca să le fie mai ușor să se încalțe. Cât stau afară, încăperile sunt aerisite, iar pe timp de vară geamul este mereu deschis.” – ne-a spus Carmen.
În cazul școlii maternale, programul copiilor este mult mai structurat. Există 2-3 pauze în care toți copiii ies afară, mai puțin dacă plouă. Adesea, și timpul de după ore este petrecut afară.

Canada (Montreal)

Natalia are o fetiță la școală și un băiat la grădiniță. ”La grădinița unde merge băiețelul meu, Dan, copiii nu au un program stabil de ieșiri în aer liber. Spațiul de joacă e foarte mic, puțină iarbă și o căsuță, atât. Iar copiii ies toți odată de la toate grupele. Așa că fac plimbări în jurul grădiniței, sau pe străzile din împrejurime. Pentru a se asigura că nu se rătăcesc, copiii se țin de o sfoară ghidată de un educator. Dacă plouă nu ies afară, însă pe ninsoare, da.

Chiar și pe ger, doar dacă nu e mai frig de -10 grade, ceea ce nu e o raritate în Canada. Guturaiul fără febră nu este motiv de lipsă de la grădiniță și de interdicție de a ieși afară. Iarna copiii se îmbracă bine: căciulă, salopetă și geacă. Însă nu au voie cu fular pe care să-l legi la gât, pentru a evita accidentele de sufocare. În locul acestuia poartă “cache-cou” – un fular circular pe care îl trag pe cap ca pe gulerul unei malete” – povestește Natalia.

La școală, copiii ies zilnic câte 30 minute – o oră, în funcție de cât de frig e în acea zi. Spațiul de joacă de la școala primară e destul de mare și e loc pentru toți.

Vino joi, 22 februarie 2018, de la ora 18.30, la Hotel Capitol la Atelierul cu mămici ”Învățarea unei limbi străine de timpuriu dezvoltă abilități pentru școală și viață”! Înscrie-te acum GRATUIT! Detalii AICI.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație