Chiar au copiii nevoie de multivitamine?

multivitamine

Despre multivitamine ar putea fi scrise tratate întregi și am putea vorbi o săptămână fără oprire. Multivitaminele au un rol important în creșterea și dezvoltarea copiilor, însă care este bariera dintre marketingul companiilor farmaceutice și necesitatea reală a copiilor?

Foarte mulți părinți aleg să le dea copiilor suplimente cu multivitamine în special pentru întărirea sistemului imunitar. Îmi amintesc perfect că, după primul an de colectivitate, al celor mici, am ajuns disperată la medicul pediatru și i-am cerut să-mi prescrie cele mai bune vitamine și minerale, să mă ajute cumva să le întăresc imunitatea pentru că nu mai făceam față bolilor. Degeaba mi-a explicat că imunitatea copiilor se întărește în timp, cu ajutorul unei alimentații sănătoase menite să îndeplinească toate cerințele nutriționale ale unui copil, pentru că eu eram convinsă că ai mei copii au nevoie de multivitamine.

Eu ca și mulți alți părinți, vedem în multivitamine o asigurare de sănătate a celor mici. Dar oare este așa? Oare chiar au nevoie copiii de atât de multe vitamine? Pe piață există acum câteva zeci, dacă nu sute de sortimente de suplimente alimentare pentru copii, de diferite forme, texturi și culori. Care este, totuși, bariera dintre marketingul companiilor farmaceutice și nevoile reale ale copiilor de a consuma suplimente cu vitamine și minerale?

Majoritatea pediatrilor susțin că, în cazul în care copilul are o alimentație sănătoasă bazată pe fructe, legume, pește și lactate, nu are nevoie de alte vitamine în afară de vitamina D. O dietă care să îndeplinească toate nevoile nutriționale ale copilului trebuie să conțină legume și fructe consumate zilnic, lapte sau alte produse lactate și minimum 2 porții de pește pe săptămână. Din păcate, oricât ne-am strădui este aproape imposibil să îndeplinim toate aceste cerințe în dieta copilului și atunci recurgem la multivitamine.

Se pare că cele mai mari carențe în cazul copiilor se înregistrează la aportul de vitamina D, calciu, acizi grași omega 3 si fibre. Restul vitaminelor și mineralelor provin din alimentație iar cele mai multe dintre suplimentele alimentare nu fac decât să le completeze.

Vitamina D

Considerată o vitamina miraculoasă cu rol de prevenție a aproape oricărei afecțiuni, de la cancer și diabet și până la boli de inimă și multiple scleroze, vitamina D se obține în mod natural prin expunerea la soare. De aceea, pediatri ne recomandă să le dăm copiilor vitamina D în lunile anului ce conțin R (din septembrie până în aprilie), atunci când copilul are mai puțin acces la soare.

Multe alimente sunt fortificate cu vitamina D, precum laptele, sucul de portocale și produsele din soia, însă nu este de ajuns. Specialiștii consideră că dacă cel mic stă 20 de minute pe zi la soare din mai pana în septembrie, îți va asigura necesarul de vitamina D pentru toată vara.

Calciul

Copiii își încep viața printr-o dietă bogată în calciu, având o alimentație exclusiv bazată pe lapte, însă, pe măsură ce cresc nevoile lor nutriționale se schimbă. Două pahare cu lapte nu mai sunt suficiente.  Dacă ne dorim ca cei mici să aibă oase sănătoase, trebuie să ne asigurăm că primesc suplimente de calciu și vitamina D. Pe lângă cele două pahare de lapte, trebuie să le mai dăm copiilor iaurt și brânză, mult soare și picături cu vitamina D.

În special fetițele cu vârste între 10 și 13 ani au nevoie de un aport mai mare de calciu, această vârstă critică punând accent pe dezvoltarea ulterioară a lor prin faptul că poate determina dacă viitoarele adulte se vor confrunta cu osteoporoza mai târziu în viață. Medicii spun că dacă copilul evită lactatele din diferite motive, atunci chiar este necesar să le dăm suplimente cu calciu.

Acizii grași Omega 3

Aceștia sunt considerați esențiali pentru dezvoltarea creierului și să găsesc în uleiurile de pește, ouă, produse lactate, ulei de rapiță, semințe de in și nuci. Din păcate, este greu să le asigurăm copiilor necesarul de Omega 3 doar din alimentație, așa că majoritatea specialiștilor recomandă și suplimentele alimentare. Dacă cel mic nu mănâncă măcar două porții de pește pe săptămână, de preferat somon, atunci chiar nu are cum să-și asigure necesarul de acizi grași omega 3.

Fibrele

Foarte mulți copii nu consumă suficiente fibre. Este și cazul adulților. Fructele și legumele reprezintă principala sursă de fibre, dar câți copii ați văzut voi care să consume legume proaspete cu plăcere. Copilul meu cel mare nu poate nici măcar să privească o roșie pe farfurie, iar numărul fructelor de la gustare le negociază cu mine până în pânzele albe. Iar la o simplă întrebare aruncată în parc printre mămici, am aflat că nu sunt singura mamă în această situație. De aceea, cei mici au nevoie de suplimente cu fibre.

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

Foto: Guliver

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()