Diete pentru copii. Care sunt soluțiile cele mai sănătoase să ajuți copilul să slăbească

diete pentru copii

Diete pentru copii. Părinții unui copil obez trebuie să știe că nu este doar o problemă de estetică, ci una care implică multe aspecte ale sănătății. O greutate mai mare decât cea normală duce la creșterea riscului de diabet de tip 2, la hipertensiune, la un nivel mare al colesterolului și, în cele din urmă, la atac cardiovascular. Pe lângă acestea apar și dificultăți în dezvotarea sistemului osos și muscular, anxietate, depresie, probleme ale ficatului, astm și apnee.

1 din 4 copii și adolescenți din țările dezvoltate sunt obezi sau supraponderali. Kilogramele în plus le pun sănătatea fizică și psihică în pericol. De cele mai multe ori nu reușesc să țină ritmul cu colegii lor normoponderali și apar excluderile din grupuri, stima de sine scăzută, izolarea și, în final, depresia.

În cele mai multe cazuri, părinții copiilor cu probleme de greutate nu prea știu în ce direcție să se îndrepte și se gândesc că odată cu creșterea cei mici vor scăpa de kilogramele în plus. Nu este deloc așa. În plus, există multe feluri în care îți poți ajuta copilul. În primul rând o diagnosticare corectă a obezității poate reduce considerabil riscul de apariție a unor probleme medicale serioase la vârstă adultă. Toată familia trebuie să fie implicată, pentru ca relația dintre copil și mâncare să fie una sănătoasă pe tot parcursul vieții. Totuși, indiferent de greutatea pe care o are copilul tău asigură-l că îl iubești și că vei face tot ce este posibil ca să fie fericit și sănătos.

Sfatul nutriționistului: Să nu căutăm diete, ci alimentație corectă

Fotis Vlachos, Health Coach Eurodiet România, spune despre dietele pentru copii că nu sunt tocmai potrivite. „Normal cuvântul dieta ne duce cu mintea la ceva strict, fără dulciuri, fără multe alimente pentru o scurtă perioadă. Dar copiii de ce trebuie să fie chinuiți cu așa ceva? Ce au făcut greșit? Ei cu nimic! Noi suntem în spatele lor și al problemele lor de greutate! Așa că e bine să nu căutăm diete pentru copii și mai ales magii, pentru că noi ca adulți vrem să mâncăm ceva care ne slăbește, dar fără să facem nimic. Când e vorba despre copii trebuie să folosim expresia alimentație corectă, nu diete pentru copii. Nimic altceva!”

Fotis Vlachos detaliază ce înseamnă alimentația corectă în cazul unui copil. „Vorbim despre modelul mediteranean care include la fiecare masă principală legume și leguminoase plus proteină din mai bune surse animale și un fruct la final. Desert există ocazional, în zilele de sărbătoare și la masa festivă cu toată familia.

Micul dejun trebuie să include proteină din lactate și dacă e lapte să fie de capră, fibre trebuie să provină din cereale și fructe. Cât trebuie sa mănânce un copil diferă foarte mult în funcție de stilul lui de viață și de activitatea lui, plus de vârstă. Indicațiile generale și nu personalizate sunt o greșeală. Copiii trebuie să facă mișcare zilnică și un sport în mod organizat! Asta ar trebui să fie obligația lor alături de școală. Când un copil ia în greutate atunci trebuie intervenit în primul rând la stilul lui de viață și după aceea la sursele alimentare care trebuie să fie naturale și corect gătite.”

Diete pentru copii. Ce înseamnă un copil obez?

Copiii au ritmuri de creștere diferite de-a lungul timpului astfel încât uneori este greu de diagnosticat ca fiind supraponderal. Indicele de masă corporală (IMC), care se calculează în funcție de greutate și înălțime, poate fi un indicator al grăsimii totale din corp. Totuși, nu este atât de exact, mai ales că sunt perioade în care copiii cresc foarte repede. În cazul în care IMC este mare medicul ar trebui să facă investigații suplimentare înainte de a pune diagnosticul de obezitate/suprapnderabilitate.

Diete pentru copii. Cauzele problemelor de greutate la copii

Pentru a putea rezolva problemele de greutate ale copiilor trebuie ca mai întâi să înțelegem de unde vin acestea. De cele mai multe ori motivele sunt simple: prea multă mâncare și prea puțină mișcare. Copiii au nevoie să se hrănească suficient cât să se dezvolte corect fizic și psihic, dar trebuie să facă și mișcare astfel încât să ardă caloriile care sunt în plus.

Printre cauzele problemelor de greutate la copii se numără:

  • Familii ocupate care gătesc mai puțin acasă și mănâncă din ce în ce mai mult în oraș
  • Accesul facil la mâncare ieftină de timp fast-food sau junk food
  • Porții din ce în ce mai mari atât în restaurante, cât și acasă
  • Consumul foarte mare de zahăr, mai ales din băuturi carbogazoase.
  • Copiii petrec din ce în ce mai puțin timp jucându-se afară și din ce în ce mai mult în casă în fața ecranelor.
  • Limitarea accesului la programe sportive în interiorul școlilor.

3 mituri legate de problemele de greutate ale copiilor

Obezitatea este genetică și nu avem cum să schimbăm asta

Genele unei persoane îi influențează greutatea, dar sunt cel mai mic factor din această ecuație. Este adevărat că unii copii sunt mai predispuși la a acumula kilograme decât alții, dar acest lucru nu înseamnă că vor deveni supraponderali. Cu o alimentație corectă și activitatea fizică suficientă vor avea o greutate normală.

Copiii obezi trebuie să urmeze o dietă

În cazul copiilor dietele trebuie urmate numai la indicațiile unui medic, pentru că o alimentație greșită îl poate opri din creștere. Scopul este să nu mai acumuleze  kilograme, continuând să crească în înălțime.

Este doar un bebeluș grăsuț și simpatic. Va scăpa de grăsime.

Obezitatea infantilă nu presupune neapărat și un adult gras, dar riscul crește considerabil. Majoritatea celor care au probleme de greutate în timpul grădiniței sau al primilor ani de școală rămân în aceeași situație și la adolescență.

Diete pentru copii. Toată familia trebuie să fie implicată

Obiceiurile sănătoase se învață acasă. Cel mai eficient mod de a preveni obezitatea infantilă este ca toată familia să aibă o alimentație sănătoasă și un stil de viață care implică și sport. Nu doar copilul va avea de câștigat!

Copiii vor urma exemplul părinților. Dacă aceștia consumă legume și fructe în stare proaspătă o va face și copilul. Este valabil și pentru privitul la televizor sau pentru activitățile sportive. O idee bună este să implici copilul în bucătărie pentru a avea ocazia de a le vorbi despre alimente, despre efectele lor asupra corpului și despre ce însemnă să mâncăm sănătos.

Folosește culorile. Servește-le și încurajează consumul unei varietăți mari de fructe și legume. Aici poți include roșiile, sfecla, morcovii, dovlecelul, cartofii, bananele, salata verde, broccoli.

Fă din micul dejun o prioritate. Copiii care nu sar peste masa de dimineață au mai multe șanse să nu devină obezi. Este important să le oferiți variante sănătoase: fructe proaspete, cereale integrale fără zahăr adăugat, iaurt simplu.

Atenție la zahărul ascuns. Scoaterea din meniu a bomboanelor sau a deserturilor este doar o parte a bătăliei cu zahărul. Acesta se ascunde în aproape toate alimentele de la pâine la mezeluri, conserve și produse congelate, sosuri, preparate sărace în grăsimi.

Citește cu atenție etichetele pentru a evita produsele care au zahăr ascuns. Ține cont de faptul că acesta se găsește sub mai multe forme: dextroza, maltoza, glucoza, sucroza, sucraloza,maltodextrina, malitol, xylitol, trehaloza, dextrină, manoză, galactoză.  Chiar și la produsele care au menționat pe etichetă ”fără zahăr” este bine să citești cu atenție lista de ingrediente pentru că poți găsi din belșug zahăr ascuns.

Mâncați la ore regulate. Copiilor le place rutina. Dacă știu că au un program de mese fix există șanse mai mari să accepte ceea ce este în meniu.

Limitează ieșirile în oraș, iar atunci când o faceți nu treceți pe la fast-food.

Nu renunța la grăsimi, ci alege grăsimile de calitate. De exemplu, elimină din dieta copilului tău grăsimile trans (sunt continute de produsele de patiserie, spre exemplu) și alege-le în schimb pe cele nesaturate din avocado, ulei de măsline, nuci, pește, soia, tofu. Aceasta trebuie să constituie maximum 10% din aportul caloric zilnic al copilului.

Alege cu grijă gustările. Copiii mănâncă majoritatea gustărilor acasă, așa că ai posibilitatea de a controla acest aspect. Poți pregăti chiar tu deserturi în care să înlocuiești zahărul cu stevia sau alți îndulcitori, alege fructele, iaurturile. Aceastea nu trebuie să aibă mai mult de 100-150 kcal.

În acest tabel, aflați de câte calorii are nevoie un copil în funcție de vârstă: 

diete pentru copii

Limitează consumul de sucuri. Sucurile de orice fel au un aport caloric semnificativ, așa încât este bine să fie consumate cu măsură. Cel mai bine este ca hidratarea să se facă doar cu apă, iar sucul, chiar și cel proaspăt stors din fructe să fie introdus ocazional în meniu.

Folosește condimente și ierburi aromatice.

Atenție la mărimea porțiilor. Pentru a ști cât de mare trebuie să fie o porție de mâncare cel mai la îndemână este să te raportezi la dimensiunile pumnului. De asemenea, este indicat să nu mai folosești farfurii foarte mari, pentru că astfel porțiile ți se vor părea mai mici. Este foarte util să pui pe masă mâncarea direct în farfurii, nu să lași la îndemână platouri din care să se servească fiecare cât vrea.

Implică toată familia în activități fizice. Cea mai la îndemână metodă este să ieși pur și simplu afară din casă cu copiii și o minge. De asemenea, vă puteți plimba cu bicicleta, trotineta clasică, rolele, puteți să faceți excursii la munte. Orice fel de activitate fizică este indicată. O altă soluție este să îi înscrii la activități sportive din cadrul școlii sau din afara ei.

Implică-i pe copii în treburile gospodărești. Nu doar că vor face mișcare, dar vor deveni mai responsabili.

Redu timpul alocat ecranelor. Cu cât timp stau mai puțin în fața televizorului, telefonului sau tabletei, cu atât mai bine. Specialiștii recomandă maximum 2 ore pe zi în cazul școlarilor. Oricum, există o mulțime de studii care fac legătura între obezitate și timpul petrecut în fața ecranelor. De asemenea, este de preferat ca atunci când urmăriți ceva la televizor să nu ronțăiți nimic.

Încurajează-ți copilul să își descopere o pasiune. Copiii obezi de obicei sunt excluși din grupuri, triști și au  stimă de sine scăzută. Un hobby i-ar da mai multă încredere în el și ar fi un punct pozitiv în viața lui.

Dacă vrei să citești mai multe despre diete pentru copii și alimentația lor sănătoasă poți citi și următoarele articole:

 

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație ()