Problemele de somn ale copiilor

Poate că aveți copii care dorm neîntorși încă de când erau bebeluși. Dar, dacă citiți acest articol, cel mai probabil faceți parte din grupul părinților-cu-cearcăne-care-se-trezesc-de-cel-puțin-trei-ori-pe-noapte. Mona Ciurezu, consultant specialist pentru somnul copilului de 0-4 ani, ne spune cum se pot preveni problemele de somn la copii.

Pentru a preveni problemele de somn la copii, trebuie, înainte de toate, să știm care este natura problemelor de somn. Există mai multe tipuri, dintre care unele pot fi prevenite, adică le putem înțelege și învăța cum să reacționăm la apariția lor. În ceea ce privește acest tip de probleme, există trei categorii principale.

3 categorii principale de probleme de somn la copii

Probleme patologice ale somnului. În acest caz nu vorbim despre prevenție, ci, mai degrabă, despre identificarea lor timpurie si, posibil, tratarea lor. Apneea în somn (numită OSA), refluxul glaxoesofagian, ADHD-ul sau Sindromul Down intră în această arie de discuție.

Probleme de asociere greșite cu somnul. Când copilul iși creează anumite asocieri privind adormirea, vor apărea în mod cert problemele de somn la trecerea de la somnul activ la cel profund și invers, pentru că el se așteaptă să primească aceiași stimuli ca în momentul în care a adormit. Și noi, mamele, dacă suntem obișnuite să dormim în brațele soțului, nu-i așa că dormim prost sau deloc când acesta este plecat în delegație?

Probleme de deprivare de somn. Când nu se respectă nevoia de somn a copilului, iar acesta pierde somn în fiecare zi (fie pentru că este culcat prea târziu, fie pentru că nu i se oferă condiții propice pentru somnul de zi), el va ajunge să fie din ce în ce mai obosit. Se intră într-un cerc vicios: probleme la culcare, scurtarea somnurilor din timpul zilei și creșterea numărului de treziri nocturne.

Simptomele problemelor patologice

Pentru prima categorie, problemele patologice, e bine să vă gândiți dacă copilul dumneavoastră are următoarele simptome (în legătura cu care pediatrul trebuie informat):

sforăie;

– pare, din când în când, că “horcaie”, ca și cum nu ar mai avea aer, se mișcă și apoi poate să adoarmă la loc sau să se trezească supărat;

– plânge când suge și nu ia mult în greutate;

– are probleme de concentrare și de comportament, în ciuda unui somn suficient pentru vârsta lui;

– afișează o stare de somnolență puternică, în ciuda faptului că doarme suficient pentru vârsta lui;

Pentru aceste probleme trebuie să vă adresați medicului pediatru. Vom vorbi în continuare despre categoriile 2 și 3, respectiv de asocieri de somn și deprivare de somn/ oboseală.

Care este perioada în care se pot preveni problemele privind asocierile greșite cu somnul?

La vârsta de 6-8 săptămâni (de la data probabilă a nașterii), când copilul zâmbește pentru prima oară “voit”, este momentul în care bebe devine o persoană socială și este momentul în care el începe să creeze asocieri. Prin urmare, și momentul propice să ne asigurăm că el iși formează asocierile corecte care il vor ajuta să-si găsească mai ușor resursele interne de liniștire. Bebe, mai precis creierul lui, trebuie să știe când urmează somnul și cum să se pregătească. Predictibilitatea este un element cheie pentru dezvoltarea sugarilor, căci le conferă siguranță și încredere.

Când putem preveni problemele de somn apărute în urma deprivării de somn?

Vestea bună este că putem preveni aceste probleme în orice moment. Iată cum:

Fiți atenți la nevoia de somn a copilului. Puneți-l la culcare la primele semne de somn (cască, devine mai lent), nu a celor de oboseală (e agitat, se freacă la ochi).

Evitați orele târzii de culcare. Somnul de seară are calități superioare somnului de dimineață (adică după ora 7 dimineața). În plus, seara este singurul moment în care corpul poate recupera din somnul pierdut.

Fiți conștienți de importanța somnului pentru copiii noștri. Somnul este bun pentru sistemul imunitar, atenție și concentrare, atitudinea și starea din timpul zilei și pentru coordonare. Somnul nu este un moft, ci momentul în care copilul crește și iși sedimentează ce a învățat ziua.

Învățați copilul să adoarmă singur la loc, reducând astfel somnul neconsolidat. Este bine sa creștem durata somnului consolidat, mult mai odihnitor și mai sănătos.

Aveți, după vârsta de 4 luni, un program de somn. Veți ajuta corpul să aibă parte de factorul predictibilitate, pentru a ști când trebuie să-i ofere copilului ajutor, respectiv hormonului somnului, melatonina.

Puneți copilul și mai devreme la somn, în momentele de tranzit (de la 3 la 2 somnuri și de la 2 la 1 somn sau la nici un somn în timpul zilei) și în momente de “puncte de cotitură” în dezvoltarea fizică și intelectuală.

Este mai bine prevenim problemele de somn decât să le tratăm, este mai sănătos pentru bebe și pentru somnul întregii familii.

Descoperă nouă gamă de lămpi de veghe şi ceasuri educative pentru copii de cea mai bună calitate şi la cele mai mici preţuri! Copilul tău va dormi liniştit şi confortabil toată noaptea! Lămpile de veghe îi creeză mediul potrivit pentru a avea un somn liniştit! Găseşti AICI toate modelele!

Dacă ți s-a părut util acest articol, dă LIKE paginii noastre de Facebook, unde găsești și alte articole cel puțin la fel de interesante.

DISTRIBUIȚI
Intră în conversație